آیا واقعا ویروس کرونای هندی از واکسن فرار می‌کند؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۱۸:۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۷۱۳۷۵
آیا واقعا ویروس کرونای هندی از واکسن فرار می‌کند؟
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: به نظر می‌رسد ویروس کرونای جهش یافته هندی بسیار مسری است و شدت بیماری زایی بالایی هم دارد و ظاهرا واکسن بهارات هم نتوانسته جلوی شیوع آن را بگیرد.

به گزارش برنا؛ حمید عمادی در خصوص ویروس جهش یافته هندی گفت: به نظر می‌رسد ویروس کرونای جهش یافته هندی بسیار مسری است و شدت بیماری زایی بالایی هم دارد و ظاهرا واکسن بهارات هم نتوانسته جلوی شیوع آن را بگیرد.

وی ادامه داد: ما دو با نوع اطلاعات در رابطه با ویروس هندی مواجه هستیم که یکی اخبار و دیگری اطلاعات علمی هستند و از آنجایی که موضوع این ویروس در حال حاضر بسیار داغ است، فعلا بیشتر اخبار آن در دسترس است و به همین دلیل برای اظهار نظر دقیق در مورد ویروس هندی باید منتظر بمانیم تا اطلاعات علمی که در این زمینه وجود دارد، در اختیار ما قرار بگیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: به طور کلی آنچه در مورد ویروس هندی می‌توان گفت این است که ویروس کرونا جهش تازه‌ای پیدا کرده‌است و به نظر می‌رسد بسیار جدی، مسری و بیمار زا باشد و به همین جهت تا آنجا که ممکن است باید مراقب باشیم تا دچار آن نشویم و سعی کنیم اقداماتی نظیر نبستن مرزها، مسافرت‌های نوروزی و... که منجر به شیوع ویروس انگلیسی در کشور و گرفتار شدن به وضع کنونی گردید، را انجام ندهیم و حداقل از تجارب قبلی خود استفاده کنیم که مبتلا به ویروس هندی نشویم.

محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) ضمن اشاره به اینکه اظهار نظر در این خصوص که ویروس هندی دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، هنوز زود است و باید صبر کنیم تا اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری که در منابع علمی در این زمینه در حال چاپ هستند، به دست ما برسند، در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس وارد ایران شده است؟، بیان کرد: به نظر نمی‌رسد این ویروس وارد ایران شده باشد و از آنجایی که این ویروس مسری‌تر از ویروس انگلیسی است، اگر وارد ایران شود کار را سخت‌تر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص تفاوت جهش‌های انگلیسی، آفریقایی و برزیلی با جهش هندی توضیح داد: ممکن است در قسمت‌های مختلف ویروس جهش‌های متعددی به وجود آید و هر کدام از این جهش‌ها بسته به اینکه در کدام قسمت ایجاد شده اند، یک توانمندی و یا یک نقطه ضعف را برای ویروس به وجود آورند و از آنجایی که ما هنوز اطلاعات دقیقی از ویروس هندی نداریم، نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر دقیق داشته باشیم و در حال حاضر باید همه تلاشمان این باشد که گرفتار ویروس هندی نشویم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واکسن بهارات که از ویروس در حال گردش در کشور هند ساخته شده است، بر روی ویروس جهش یافته هندی موثر نیست؟، بیان کرد: این واکسن از ویروس قدیمی کرونا که در بین مردم دل حال گردش بوده، ساخته شده است و این در حالی است که ویروس هندی به تازگی پدید آمده و برای اولین بار در این کشور پیدا شده است و از طرفی دیگر ممکن است، جهش در کشور دیگری اتقاق افتاده و هند تنها آن را گزارش کرده باشد، بنابراین این ویروس همان ویروسی که به وسیله آن واکسن بهارات ساخته شده نیست و تغییر پیدا کرده است و ما در حال حاضر با ویروس جدیدی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد واکسن‌ها بر روی آن اثربخشی چندانی ندارند.

نظر شما