عوارض واکسن کرونا هیچ ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده واکسن ندارد!

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۶۲۸
عوارض واکسن کرونا هیچ ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده واکسن ندارد!
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: عوارض هیچ ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده واکسن ندارد، بلکه بسته به‌شدت عوارض، علت‌های مختلفی از جمله ژنتیک، سن و جنسیت در بروز آن دخیل است.

به گزارش برنا؛ این روزها ترس و تردید نسبت به عوارض تزریق برخی واکسن‌های کرونای قابل دسترس در کشور، تحت تاثیر فضای ضد و نقیض و گاه مسموم خبری به دل خیلی‌ها و حتی اقشار تحصیلکرده و اهل علم نیز افتاده‌است. از یک سو چشم‌انتظاری و عطش دسترسی به واکسن کرونا در میان مردم موج می‌زند و از سوی دیگر گمانه‌زنی‌های منفی نسبت به تزریق برخی واکسن‌ها نیز حس اطمینان نسبت به ایمن‌بودن واکسیناسیون را مخدوش کرده‌است. در این باره روزنامه جام جم گفت‌وگویی با دکتر زهرا ثقه‌الاسلام، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

عوارض واکسن‌های ویروسی ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده ندارد

- اصولا همه واکسن‌های ویروسی (آنفلوآنزا، کرونا و...) بعد از تزریق ممکن است عوارضی مثل تب، بدن‌درد، خستگی و علائم گوارشی ایجاد کند و حتی تا یک هفته هم تداوم یابد.

- این عوارض هیچ ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده واکسن ندارد، بلکه بسته به‌شدت عوارض، علت‌های مختلفی از جمله ژنتیک، سن و جنسیت در بروز آن دخیل است.

سود تزریق واکسن از ضررهای آن بسیار بیشتر است

- موارد گزارش شده در ارتباط با بروز عارضه خطرناکی مثل ترومبوز پس از تزریق واکسن کرونا بسیار معدود است.

- بی‌شک با توجه به فوایدی که واکسن در قطع زنجیره انتقال و کنترل عالمگیری بیماری دارد، تزریق واکسن و سودی که افراد از تزریق آن می‌برند از ضررهای آن بسیار بیشتر است.

فردی که می‌خواهد واکسن بزند، نباید علائم حاد تنفسی داشته باشد

- این‌که در مواردی گزارش شده پس از تزریق واکسن، تست کرونای فرد مثبت شده‌ به این علت بوده که شخص در زمان تزریق واکسن، به کرونا مبتلا یا در دوره کمون بیماری بوده‌است.

- البته اتفاق بدی هم برای این افراد نمی‌افتد، ولی توصیه می‌شود وقتی فردی می‌خواهد واکسن بزند، علائم حاد تنفسی نداشته باشد.

- اگر شخصی علائم سرماخوردگی یا علامتی که خبر از عفونت ویروسی می‌دهد، داشته باشد بهتر است تزریق واکسن را عقب بیندازد.

عوارض واکسن در اغلب موارد خفیف هستند

- عوارض تزریق واکسن معمولا به‌صورت سرماخوردگی، بدن‌درد، ضعف، تب و عفونت گوارشی بروز می‌کند. اما این عوارض در اغلب موارد خفیف هستند و پس از چند روز رفع می‌شود.

- در صورتی که این علائم در فرد تداوم پیدا کند نیاز به مراجعه پزشکی خواهد داشت که البته در موارد بسیار معدودی در دنیا گزارش شده‌است.

احتیاجی به قرنطینه پس از واکسیناسیون نیست

- در این واکسن‌ها ویروس زنده یا ضعیف‌شده وجود ندارد. همه این واکسن‌ها نوترکیب یا حاوی ویروس کشته‌شده هستند.

- فردی که واکسن می‌زند ناقل ویروس نیست و این بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کند و نیاز به قرنطینه‌کردن او نیز نیست.

پس از تزریق دو دوز واکسن هم نباید ماسک را برداریم

- ایمنی‌ای که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند صددرصد نیست و افراد ممکن است اگر با فرد مبتلا تماس داشته باشند مبتلا یا ناقل بدون علامت بشوند. حتی ممکن است دچار علائم خفیفی هم بشوند.

- به همین دلیل، پس از تزریق دو دوز واکسن هم نباید ماسک را بر داریم و باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم تا ویروس را به دیگران منتقل نکنیم.

منبع : جام جم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز