مباحث معرفتی در شب قدر کاملا مورد تأیید اهل بیت (ع) است

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ - ۰۳:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۱۷۴۷۸۷
مباحث معرفتی در شب قدر کاملا مورد تأیید اهل بیت (ع) است
پهلوان در رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه مباحث علمی و معرفتی در شب‌های قدر مورد تأیید پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) است گفت: چه بهتر که شب زنده داری و احیای شبهای قدر را با مباحث علمی پیرامون قرآن کریم سپری کنیم.

به گزارش برنا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر منصور پهلوان استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران با ویژه برنامه «هزار شب آسمانی» به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر گفتگو کرد.

پهلوان با بیان اینکه مباحث علمی و معرفتی در شب‌های قدر مورد تأیید پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است گفت: چه بهتر که شب زنده داری و احیای شبهای قدر را با مباحث علمی پیرامون قرآن کریم سپری کنیم.

وی درمورد واژه «تنزیل» به معنای نزول تدریجی و مرحله به مرحله قرآن کریم بر قلب پیامبر (ص) اظهارکرد: ما یک نزول دفعی برای قرآن کریم قائل هستیم مبنی بر اینکه همه مطالب قرآن کریم به یکباره بر قلب رسول خدا نازل شده و در طی 23 هم همان آیات و مطالب به تدریج با شأن نزول‌های مختلف نازل شده‌اند.

پهلوان درمورد اینکه عده‌ای سوال می‌کنند اگر قرآن در شب قدر نازل شده پس قضیه شب 27 رجب چیست، اظهارکرد: قرآن کریم در شب قدر به یکباره نازل شده اما اولین آیاتی که نازل شده و به تدریج هم ادامه یافته در 27 رجب یعنی آغاز بعثت رسول خدا (ص) و آغاز نزول تدریجی آیات بوده است.

وی در ادامه، به مصادیق قرآنی دو مدل نزول آیات اشاره و بیان کرد: در جایی که می‌فرماید« انا انزلناه فی لیله القدر» یعنی ما قرآن را به یکباره نازل کردیم اما در آیه و «نزّلناه تنزیلاً» یعنی به تدریج قرآن را نازل کردیم.

استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن یک حقیقت پویاست گفت: همانطورکه این وحی بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شده، بر قلب مومنان و مسلمانان نیز به واسطه حضرت نازل شده و بنابراین ما هم محل تجلیات و اشراقات انوار الهی هستیم و در مواجهه با قرآن نباید آن را به عنوان حکایتی مربوط به 1400 سال قبل تلقی کنیم.

پهلوان به مصادیق قرآنی این موضوع اشاره و اظهارکرد: در آیه 140 سوره مبارکه نساء آمده که «خداوند این کتاب را بر شما مومنان و مسلمانان نازل کرده است» که این نشان می‌دهد ما محل نزول وحی الهی هستیم.

وی با بیان اینکه قرآن مطابق با فطرت و سرشت انسان و قابل فهم است متذکر شد: اگر کسی به وحی و آیات قرآن هم دسترسی نداشته باشد می‌تواند به قلب خودش مراجعه کند چراکه قلب، ظرفی برای دریافت پیام الهی است.

این استاد دانشگاه با تذکر این نکته که حقیقت قرآن به زبان عربی نیست گفت: حقیقت قرآن شامل مطالب عالی و حقیقت ماورایی از سنخ معارف و حقایق برای همه مردم است و هر زبانی هم می‌تواند آن را درک کند چراکه وقتی مطلبی بر قلب انسان خطور می‌کند یعنی از مرحله زبان خیلی بالاتر است.

پهلوان با بیان اینکه خداوند القای مطالب به قلب پیامبر (ص) را بر اساس امور فطری و سرشت انسان انجام داده گفت: بر این اساس، پیامبر اکرم (ص) نیز تعالیم و دستورات قرآنی را مطابق با فطرت و سرشت انسان بازگو فرمودند.

نظر شما