هشدار جدی دانشمندان درباره شیوع یک بیماری دیگر غیر از کرونا

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۲۱:۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۳۲۶۶
هشدار جدی دانشمندان درباره شیوع یک بیماری دیگر غیر از کرونا
در حالی که جهان همچنان درگیر ویروس کرونا است، دو دانشمند چینی در خصوص ظهور یک همه گیری جدید هشدار دادند.

به گزارش برنا؛ در حالی که جهان هنوز با پیامد‌های ویروس کرونا درگیر است، دانشمندان چینی در خصوص ظهور یک همه گیری دیگر هشدار دادند.

دو دانشمند چینی به نام‌های «Weifeng Shi» و «George Fu Gao» با انتشار مقاله‌ای در مجله آمریکایی ساینس «Science» که روز جمعه ۲۱ مه منتشر شد، هشدار دادند پس از همه گیری کرونا ممکن است ویروس آنفلوانزای پرندگان که از آن با نام آنفلوانزای «H۵N۸» یاد می‌شود، شایع شود.

«George Fu Gao» ریاست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین را بر عهده دارد و ««Weifeng Shi» نیز مدیر آزمایشگاه مرجع بیماری‌های عفونی در حال ظهور در دانشگاه شاندونگ است.

هر دوی این دانشمندان چینی در شناسایی ویروس «Sars-CoV-۲» (ویروس عامل کرونای کنونی) در اواخر سال ۲۰۱۹ نقش داشتند؛ ویروسی که سبب همه گیری اخیر در جهان شده است.

این دانشمندان گفته اند آنفلوانزای پرندگان می‌تواند سبب یک همه گیری فاجعه بار در بشریت شود.

این دانشمندان چینی می‌گویند ضروری است گسترش جهانی و خطر بالقوه آنفلوانزای مرغی (یا همان آنفلوانزای پرندگان) H۵N۸ نادیده گرفته نشود.

فوریه گذشته مواردی از آنفلوانزای پرندگان در هفت مورد از کارمندان مزرعه مرغداری در آستاراخان روسیه به ثبت رسید. در ۱۸ فوریه روسیه به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داد که آنفلوانزای پرندگان را در هفت مورد بالینی در انسان‌ها مشاهده کرده است. این، نخستین موارد کشف این ویروس در انسان‌ها بود.

این سازمان اعلام کرد خطر انتقال انسان به انسان در چنین مواردی بسیار پایین است و هیچ توصیه نامه‌ای در خصوص ورود و خروج از روسیه اعلام نشده است.

این در حالی است که این دو محقق چینی اعلام کرده اند ویروسی که به کارگران مزرعه مرغداری در روسیه منتقل شده، دارای جهش‌های نگران کننده‌ای است که احتمال جذب آن به سلول‌های انسانی را افزایش می‌دهد.

آن‌ها هشدار دادند که خطر انتقال جهانی این ویروس به پرندگان اهلی و وحشی و همچنین بهداشت عمومی را نباید نادیده گرفت.

 

نظر شما