آیا واقعا باید بالای ۵۰ درصد ریه درگیر باشد تا بیمار کرونایی در بیمارستان بستری شود؟

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۲۲:۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۸۷۹۶۴
آیا واقعا باید بالای ۵۰ درصد ریه درگیر باشد تا بیمار کرونایی در بیمارستان بستری شود؟
فوق تخصص ریه با اشاره به اکسیژن‌تراپی برخی بیماران مبتلا به کرونا در منزل گفت: بیماران کووید ۱۹ با درگیری ریه بالای ۵۰ درصد باید در بیمارستان (بخش مراقبت‌های ویژه) و تحت مراقبت و بستری شوند.

به گزارش برنا؛ حمید سهراب‌پور در خصوص امکان اکسیژن‌تراپی در منزل افزود: این اقدام در منزل با استفاده از دستگاه‌های اکسیژن برای بیماران کرونا می‌تواند انجام شود، اما ضرورت بستری به عنوان یک عامل مهم در معالجه این بیماران با تعیین میزان درگیری ریه توسط سی تی اسکن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به کرونا با درگیری ریه بیش از ۵۰ درصد باید در بیمارستان بستری شده و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظارت و معالجه باشند؛ در منزل گاه شرایطی رقم می‌خورد که اکسیژن‌رسانی کافی مقدور نبوده و بیمار باید تحت پرستاری کادر درمان قرار بگیرد.

«اکسیژن‌رسانی غشای خارج از بدن»  در بیماران مبتلا به کرونا

این فوق تخصص ریه درباره تاثیر ترکیب اکسیژن با خون در معالجه بیماران مبتلا به کرونا نیز گفت: در این روش درمانی که تحت عنوان «اکسیژن‌رسانی غشای خارج از بدن»  شناخته می‌شود، پزشکان خون بیمار را (در خارج از بدن) توسط دستگاه پمپ با اکسیژن همراه کرده و خون اکسیژنه را وارد بدن بیمار می‌کنند.

نتایج شماری از مطالعات جدید نشان می‌دهد، درمان ترکیب اکسیژن با خون (اکسیژن‌رسانی غشای خارج از بدن) در بهبود بیماران مبتلا به کرونا با وضعیت شدید بیماری موثر است.

نتایج این مطالعه که به تازگی در نشست سالانه انجمن جراحی قفسه سینه آمریکا ارائه شد، نشان می دهد که این روش درمانی همچنین بدون عارضه جانبی طولانی‌مدت است.

سهراب‌پور تصریح کرد: این روش درمان به بیماران کووید-۱۹ اختصاص ندارد، بلکه برای بیماران قلبی وعروقی و در حقیقت به عنوان یک دستگاه در جراحی‌های قلب طراحی شده و کاربرد دارد.

وی افزود: در واقع این روش درمانی برای تنظیم اکسیژن در بدن استفاده شده و در هر یک از بیماران که با کاهش سطح اکسیژن خون مواجه می‌شوند، کاربرد خواهد داشت، اما تاثیر آن در بهبود بیماران کرونا مستلزم تحقیق و بررسی در سال‌های آتی است.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: این روش برای شماری از بیماران کووید-۱۹ نیز انجام گرفته است، اما برای تعمیم به این بیماران نیازمند آزمایش به تعداد قابل‌توجه بوده و در حال حاضر نباید به کل تعمیم داده شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از ابتدای شیوع ویروسی کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۰ هزار و ۳۲۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز