مضررات قند زیاد در بدن چیست؟

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۶۱۵
مضررات قند زیاد در بدن چیست؟
رژیم غذایی با قند بیش از حد می‌تواند احساس گرسنگی، بدخلقی و خستگی را در شما ایجاد کند. قند بیش از حد همچنین می‌تواند پوست و دستگاه گوارش شما را تحریک کند.

به گزارش برنا؛ ایالات متحده بیش از هر کشور دیگر در جهان قند پنهان‌شده مصرف می‌کند. در کشورهایی که به بسیاری از غذاها قند اضافه می‌شود، سنجش میزان مصرف قند دشوار است.

قند پنهان‌شده به قندی گفته می‌شود که در غذاهای فرآوری‌شده پیدا می‌شود، نه قندی که در میوه‌ها وجود دارد. مورد اول با خطرات بیشتر چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و کبدی همراه است.

یک آمریکایی به طور متوسط ​​روزانه حدود ۱۷ قاشق چایخوری شکر اضافه‌تر از حد استاندارد مصرف می‌کند که حدود ۵۰ درصد بیشتر از توصیه سازمان بهداشت جهانی است.

مصرف بیش از حد قند، می‌تواند منجر به تغییرات ظریف در خلق و خو، اختلال در  انرژی و سلامتی جسمی شود. در ادامه به نشانه‌های زیاده‌روی در مصرف قند می‌پردازیم.

شما در حال افزایش وزن هستید

شکر ممکن است برای جوانه‌های چشایی راضی‌کننده باشد، اما سوخت خوبی برای بقیه اعضای بدن نیست. طبق مطالعه مروری که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، مصرف نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان می‌شود. با این وجود بدن در مقایسه با پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم به سرعت از طریق قند می‌سوزد و یک میان‌وعده شیرین حتی می‌تواند شما را گرسنه‌تر از قبل کند. مصرف قند مغز شما را با هورمون لذت دوپامین سرازیر می‌کند، در حالی که متابولیسم شما را مختل می‌کند و در هورمون‌هایی که به شما می‌گویند چه زمانی سیر هستید تداخل ایجاد می‌کند.

این چرخه می‌تواند به میان‌وعده اجباری و گرسنگی سیری‌ناپذیر منجر شود، که اگر در یک ساعت خاص از روز میل به یک میان‌وعده شیرین داشته باشید، این امر دشوارتر خواهد بود. افراد معمولا عصرها بیشتر  مستعد اشتیاق به شکر (و همچنین نمک و نشاسته) هستند.

شما مدام گرسنه هستید

مصرف بیش از حد قند می‌تواند باعث بدخلقی و تنبلی شما شود، به خصوص اگر میان‌وعده‌های فرآوری‌شده با قند بالا می‌خورید. یک وعده غذایی حاوی قند بالا و بدون پروتئین و چربی باعث جهش قند خون می‌شود، سطح انرژی شما را خراب کرده و احساس خستگی و تحریک‌پذیری می‌کنید، همچنین با کاهش سطح قند خون در مغز همراه است، بنابراین ممکن است بعد از مصرف بیش از حد قند کمی گیج  شوید.

اختلالات پوستی

غذاهای با قند بالا می‌تواند محرک آکنه باشد، اگرچه عوامل رژیم غذایی و غیر غذایی دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. مطالعه اخیر در JAMA Dermatology نشان داد که یک رژیم غذایی غربی غنی از غذاهای شیرین و همچنین شیر و غذاهای چرب در بزرگسالان با آکنه ارتباط دارد. خوردن مقدار زیادی قند می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که در نتیجه باعث افزایش سطح هورمون‌هایی به نام آندروژن می‌شود. سطح بالای آندروژن می‌تواند باعث ایجاد آکنه هورمونی التهابی در اطراف دهان و خط فک شود. طبق مطالعه‌ای که در مواد مغذی انجام شده است، در اواخر عمر، قند ممکن است روند پیری پوست را تسریع کند.

سیستم هضم شما مشکل پیدا کرده است

سوءهاضمه مانند آکنه می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. صرف نظر از علت اصلی، متخصصان می‌گویند رژیم غذایی با قند زیاد نیز می‌تواند به افزایش سوءهاضمه کمک کند. طبق مطالعات انجام‌شده بر روی موش‌ها، مقدار زیاد قند می‌تواند تنوع میکروبیوم روده را در طی هفته کاهش دهد. دادن محلول شیرین به حیوانات شبیه اکثر نوشابه‌ها نه‌تنها باعث کاهش باکتری‌های خوب روده آن‌ها می‌شود بلکه باعث رشد باکتری‌های مضر نیز می‌شود. مصرف مقدار زیادی شکر و نوشابه با میزان بالای بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو ارتباط دارد.

 

نظر شما