آزمایش واکسن های کرونا بر روی کودکان آغاز شد

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۶۸۳
آزمایش واکسن های کرونا بر روی کودکان آغاز شد
کوبا اولین مرحله از آزمایش انسانی واکسن های تولید این کشور علیه کووید ۱۹ را بر روی کودکان و نوجوانان آغاز کرد که داوطلبان طی یک طرح واکسیناسیون ناهمگن، دو دوز "سوبرانا ۰۲" به علاوه یک دوز واکسن "سوبرانا پلاس" دریافت خواهند کرد.

به گزارش برنا از خبرگزاری کوبا، با تصویب این طرح در مرکز دولتی کنترل داروها و تجهیزات پزشکی کوبا (Cecmed) مطالعات بالینی مراحل اول و دوم برای سنین بین سه تا ۱۸ سال در دستور کار قرار گرفت و برای اجرای طرح، ۳۵۰ خردسال به دو گروه ۱۲ تا ۱۸ سال و کودکان سه تا ۱۱ ساله تقسیم شدند.

این مرحله از کارآزمایی ها با هدف ارزیابی ایمنی، واکنش زایی و ایمنی زایی واکسن های منتخب تولید موسسه فینلای کوبا، با فواصل ۲۸ روزه مانند بزرگان، به اجرا درمی آید.

براساس اعلام مرکز کنترل دارویی، به دنبال افزایش قابل توجهی از موارد مثبت کرونا در میان خردسالان و براساس نتایج ایمنی زایی این واکسن ها، مطالعات کارآزمایی بر روی خردسالان به تصویب رسید.

«اولگا لیدیا خاکوبو» مدیرعامل این مرکز گفت: روند ارزیابی واکسن بر روی کودکان با هدف اطمینان بخشی از بازگشت آنها به وضعیت عادی در کوتاه مدت و حضور در مدارس، بازی و انجام فعالیت های روزمره مورد توجه قرار گرفته است.

اززمان آغاز همه گیری در این جزیره آمریکای لاتین، درمجموع ۲۰ هزار و ۸۴۹ کودک به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

در همین راستا طبق تاکید مرکز کنترل دارویی کوبا، واکسیناسیون نقش اساسی در این زمینه ایفا می کند و می تواند تاثیر مثبتی در مهار شیوع بیماری همه گیر داشته باشد.

دکتر «میبی د لاکاریداد رودریگز» مدیر تحقیقات کلینیکی موسسه فینلای و مسئول مرکز مطالعات بالینی، نیز به نوبه خود تصریح کرد: کودکان مشمول طرح، به صورت داوطلبانه و با اعلام رضایت برای حضور در کارآزمایی ها حاضر خواهند شد.

برای کودکان زیر ۱۱ سال، رضایت والدین یا سرپرستان قانونی ضروری است و همچنین رضایت والدین برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال نیز موردنیاز است.

مسئول مرکز مطالعات بالینی افزود: پس از هر تزریق، کودکان به مدت یک ساعت در مراکز واکسیناسیون تحت مراقبت قرار خواهند گرفت. سپس آنها باید هر ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت مجددا به کلینیک مراجعه خواهند کرد تا متخصصان بررسی کنند که آیا موارد واکسینه شده دچار عوارض جانبی مرتبط شده اند یا خیر.

طی روزهای بعدی، هر داوطلب برای معاینه پزشکی مراجعه خواهد کرد و حدود ۴ ماه تحت مطالعه و درمان قرار می گیرد و با دریافت سومین دوز، به طور کلی ۲۸ روز را تحت بررسی و مراقبت می گذراند.

کوبا پیشتر، پایان مرحله سوم و نهایی آزمایش‌های کاندیدای واکسن کوبایی سوبرانا ۰۲ (Soberana ۰۲) علیه کووید-۱۹ را بر روی بزرگسالان هاوانا و چند کشور دیگر مانند ایران، اعلام کرد تا نخستین کشور آمریکای لاتین باشد که به واکسن تولید داخل دست یافته است.

کوبا در حال حاضر با ثبت روزانه حدود یکهزار مورد ابتلا به کووید-۱۹، کوچکترین کشور جهان با ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد بود، که به واکسن تولید داخل دست می‌یابد. بر اساس تارنمای آماری وِردومیترز تا کنون بیش از 157هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و میزان مرگ و میر نیز حدود هزار نفر گزارش شده است.

کوبا به عنوان یکی از کشورهای آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین تاکنون از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها ازجمله واکسن های  آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا  سینوواک وارداتی نداشته و به دنبال بهره برداری از واکسن های تولیدی کشور خود برآمده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز