آشنایی با عارضه خاموش کرونا و قرنطینه‌های طولانی برای کودکان

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۱۹:۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۹۳۶۴۶
آشنایی با عارضه خاموش کرونا و قرنطینه‌های طولانی برای کودکان
نتایج تحقیقات اخیر مشترک در دانشگاه‌های چین، کانادا و آمریکای لاتین نشان می‌دهد که یکی از پیامدهای خاموش شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های طولانی مدت در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) و به موجب آن محرومیت کودکان از دریافت کافی نور خورشید، افزایش مشکل نزدیک‌بینی در کودکان بوده است.

به گزارش برنا و به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، «کارولینا پاکوتی» متخصص چشم‌پزشکی کودکان با انتشار مقاله‌ای تحقیقی در نشریه معتبر پزشکی لنست توضیح می‌دهد که اشعه خورشید با آزاد کردن ماده دوپامین در شبکیه چشم از رشد نزدیک‌بینی جلوگیری می‌کند. این محقق آرژانتینی گفت: هیچ نور مصنوعی نمی‌تواند در تولید دوپامین، جایگزین اشعه خورشید شود. بنابراین اگر بچه‌ها نور خورشید دریافت نکنند، این بیماری تحریک می‌شود.

بر اساس نتایج این مطالعه، پیشرفت نزدیک‌بینی در بچه‌های ۵ تا ۱۸ سال در آمریکای لاتین در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، به طور متوسط ۴۰ درصد بوده است.

به گفته این محقق آرژانتینی، درصد افزایش نزدیک‌بینی به موجب دوری کودکان از نور خورشید نه تنها بسیار زیاد است بلکه این فرضیه را تایید می‌کند که علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی می‌تواند این بیماری را افزایش و یا کاهش دهد.

پیکوتی با اشاره به برآوردهای سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۵۰ نیمی از جمعیت جهان به مشکل نزدیک‌بینی دچار خواهند شد گفت: گزارش مشکلات شفافیت بینایی در شماری از مناطق مختلف جهان نگران کننده است.  

«دیوید ماش» استاد گروه چشم‌پزشکی دانشگاه میشیگان و از اعضای این تحقیقات نیز گفت: نزدیک‌بینی در کودکان چینی نیز در طول ماه‌های قرنطینه به طور چشمگیری افزایش یافته است.  

بر اساس بررسی بیش از ۱۰۰ هزار کودک دبستانی در شهر شاندونگ چین، نزدیک بینی در ارزیابی های سال ۲۰۲۰ در مقایسه با نظرسنجی های سالانه سال های گذشته در درصد بالاتری یافت شده و کودکان شش تا هشت سال، بیشترین آسیب را دیده اند.

به عقیده این کارشناس، این افزایش چشمگیر نزدیک‌بینی، بینایی کودکان را در بزرگسالی با بروز عوارضی دیگر همچون آب مروارید، گلوکوم و جدا شدن شبکیه تهدید می‌کند.  

نتایج مطالعه در کانادا نیز نشان می‌دهد کودکان در دوران قرنطینه (پایان سال ۲۰۲۰) با دوری از فعالیت‌خارج از منزل در مدرسه و یا پارک، به طور متوسط بیش از پنج ساعت در روز را پای صفحه‌های نمایش لپ‌تاپ و تبلت گذرانده اند.

یک نظرسنجی در کلمبیا، مکزیک و شیلی نیز نشان داد که ۷۶ درصد از شرکت کنندگان جوان در دوران قرنطینه، سه تا شش ساعت بیشتر وقت خود را در معرض صفحه‌های نمایش گذرانده اند.  

به عقیده متخصصان هر چند استفاده بیش از حد از صفحات نمایشگر و نور دستگاه‌های الکترونیکی به طور مستقیم تاثیری بر رشد نزدیک‌بینی نداشته و از نظر علمی ثابت نشده است اما مشکلاتی همچون خستگی چشم، تاری موقتی دید و سر درد به همراه دارد.

به گفته دیوید ماش، نتایج این تحقیقات بیانگر این است که در صورت ظهور همه‌گیری‌ها در آینده، به کودکان باید اجازه داده شود تا در شرایط ایمن، از فضای باز و نور خورشید بهره مند شوند. 

 

نظر شما