خبر بد برای بهبودیافتگان کرونایی در صورت ابتلای مجدد به کرونای دلتا

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۲۰:۰۰:۵۵
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۸
خبر بد برای بهبودیافتگان کرونایی در صورت ابتلای مجدد به کرونای دلتا
ایمنی ابتلا به کووید۱۹ ماندگار نیست و ممکن است افراد سه تا چهار ماه دیگر مجددا مبتلا شوند و در ویروس دلتا که عملا با سویه جدید مواجه هستیم، شاید اینجا اثر حفاظتی مهمی در مقابل سویه دلتا نداشته باشیم.

به گزارش برنا؛ یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: سویه دلتا جمعیت های زیادی را تهدید می کند و افرادی که قبلا کرونا گرفتند می توانند با این سویه دلتا به بیماری شدیدتری مبتلا شوند و حتی آنها را به بستری، حتی بخش مراقبت های ویژه پیش ببرد و حتی افرادی قبلا کرونا گرفتند و شاید بستری ساده داشته و خوب شدند، درگیری شان با دلتا آنقدر شدید باشد که حیات آنها را با خطر مواجه کند.

دکتر"ایمان قاسم زاده" درباره ویروس دلتا اظهار کرد: دلتا سویه هندی ویروس کروناست و در زمان گسترش جهانی، صلاح ویروس ها در مقابل سیستم ایمنی بدن افراد و داروهایی که برای درمان به کار می رود، تغییرات ژنتیکی است.

وی افزود: ویروس دائم خود را تغییر می دهد تا بتواند بقای خود را حفظ کند و در نتیجه برای بقا و رسیدن به این مسئله تغییرات ژنتیکی می دهد و در هر لحظه در هر گوشه از دنیا ممکن است این موتاسیون پیش بیاید.

قاسم زاده با اشاره به اینکه برخی تغیرات ویروس ها اینقدر جزئی است که شاید متوجه نشویم و بیماران را به شکل سویه های قبلی ببینیم و درمان کنیم، گفت: اما برخی تغییرات فوق العاده بارز است و می تواند در بقای ویروس خیلی مهم بوده و تغییر مشخصی است که سیستم ایمنی فرد را با چالش مواجه و افرادی که با این ویروس سر و کار داشتند را دوباره دچار بیماری شدیدتری بکند و درباره دلتا همین اتفاق و تغییر ژنتیکی مهم رخ داده و در دلتاپلاس نیز تغییر اضافه تری دارد.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: سویه دلتا جمعیت های زیادی را تهدید می کند و افرادی که قبلا کرونا گرفتند می توانند با این سویه دلتا به بیماری شدیدتری مبتلا شوند و حتی آنها را به بستری، حتی بخش مراقبت های ویژه پیش ببرد و حتی افرادی قبلا کرونا گرفتند و شاید بستری ساده داشته و خوب شدند، درگیری شان با دلتا آنقدر شدید باشد که حیات آنها را با خطر مواجه کند.

وی با اشاره به اینکه ایمنی ابتلا به کرونا ماندگار نیست، تصریح کرد: ایمنی برخی مانند سرخک مادام العمر است اما ایمنی آنفلوانزا تقریبا سالیانه است تا سویه جدید وارد شود. لذا ایمنی ابتلا به کووید۱۹ ماندگار نیست و ممکن است افراد سه تا چهار ماه دیگر مجددا مبتلا شوند و در ویروس دلتا که عملا با سویه جدید مواجه هستیم، شاید اینجا اثر حفاظتی مهمی در مقابل سویه دلتا نداشته باشیم.

قاسم زاده در ادامه درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم گفت: متاسفانه این گلایه را داریم که سطح رعایت مردم خیلی پایین آمده و انتظار داریم مردم شهر فرهنگی کرمان بهتر باشند، هرچند در مرکز استان وضعیت بهتر است اما در شهرستان ها این مسئله بدتر است و عوارض آن به خود مردم برمی گردد.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، کار جمعی است و باید کل جمعیت مراعات کنند تا کل جامعه حفاظت شوند. توقع داریم همه مردم پروتکل ها را به خوبی رعایت کنند.

این متخصص بیماری های عفونی درباره راه های انتقال ویروس کرونا بیان کرد: بیشتر انتقال های تنفسی درمورد کرونا مطرح است و مهم ترین عامل تجمع است. ما با هر تجمعی در شرایط قرمز مخالف هستیم چراکه هر تجمعی به ویژه در فضای بسته، انتقال را تسریع می کند و تجمع در فضای باز در سویه دلتا نیز خطرناک است و بنده موردی سراغ دارم که در یک باغ کل جمعیتی که حضور داشتند، آلوده شده اند.

وی تاکید کرد: مردم باید حتما فاصله یک و نیم تا دو متر را رعایت و از ماسک به درستی استفاده کنند. ماسک باید از بالای بینی تا زیر چانه را پوشش بدهد، اینکه بینی بیرون باشد، عملا ماسک نزدن است و ارزشی ندارد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه سرایت پذیری سویه دلتای کرونا خیلی بیشتر از سویه های قبلی است و انتظار است مردم بیش از پیش رعایت کنند، افزود: دلیلی ندارد مردم برای کارهای غیرضروری از خانه بیرون بیایند. تاکید داریم فقط برای کارهای خیلی ضروری آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت خیلی وسواسی از منزل خارج شوند و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم و باید کارهای غیرضروری را به آینده واگذار کنیم تا پوشش واکسیناسیون در کشور بهتر شود.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در دنیا تنها راهی که توانستند با این همه گیری مقابله کنند، پوشش واکسیناسیون همگانی، عدم حضور و تعطیلی ها در مناطق قرمز کرونایی است. اما در استان و کشور ما در وضعیت قرمز، افراد زیاد رعایت نمی کنند و و اجرای محدودیت ها کنترل نمی شود.

وی افزود: ضروری ترین کار در وضعیت کنونی، واکسیناسیون است و جمعیتی که تاکنون واکسینه شده اصلا قابل قبول نیست. باید واکسیناسیون افراد جامعه به بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد برسد تا به جایی برسیم پروتکل ها اجباری نباشد.

قاسم زاده در بخش دیگری از سخنانش درباره انتقال ویروس کرونا از سطوح بیان کرد: شایع ترین راه انتقال ویروس های تنفسی، سطوح و تماس از طریق قطرات تنفسی است اما درمورد سویه های وحشی کروناویروس از جمله کووید۱۹ انتقال سطوح کمرنگ تر و راه تنفسی راه غالب بوده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال ویروس کرونا از سطوح کاملا منتفی نیست، تصریح کرد: همچنان بر زدن ماسک به صورت جدی برای حفاظت خود و مردم جامعه تاکید داریم و اینکه افراد از منزل بیرون نیاند و به هیچ عنوان در تجمعات شرکت نکنند.

 

نظر شما