نکاتی کلیدی و پزشکی برای تابستان داغ این روزها

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۷۷۲
نکاتی کلیدی و پزشکی برای تابستان داغ این روزها
از بزرگ‌ترین مشکلات تابستان، کم شدن آب بدن و گرمازدگی است که رعایت چند نکته ساده می تواند تا حد زیادی به رفع آنها کمک کند.

به گزارش برنا؛ برای جلوگیری از ابتلا به این مشکلات، بهتر است که ساعت‌های زیر آفتاب ماندن خودتان را، محدود کنید. اگر هم در اوج گرما مجبور شدید به سفرهای درون‌شهری بروید، بهتر است آب همراه خودتان ببرید. اگر قصد ورزش کردن هم داشتید، بهتر است که قبل، حین و بعد از این کار آب مصرف کنید.

دوش آب سرد

اگر دچار گرمازدگی در تابستان شدید، بهتر است که سریعاً نسبت به رفع این گرمازدگی اقدام کنید. مثلاً یک دوش آب سرد برایتان خوب خواهد بود. استفاده از بسته‌های یخ هم پیشنهاد می‌شود؛ که با قرار دادن آنها روی بدنتان، دمای آن را سریعاً پایین بیاورید.

غذای سرد نخورید

تابستان، فرصت مناسبی برای رشد و نمو ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در مواد غذایی است. در تابستان، مواد غذایی و میوه‌ها و سبزی‌ها، زودتر فاسد می‌شوند. آب و غذای آلوده و مسموم، جزو آفت‌های تابستان است که باید، در مقابله با آنها، دقت بسیاری کرد. جدا از این بحث، یادتان هم باشد که درست است کنترل دمای بدن در این فصل مهم است، اما در کنار این نکته، نباید از یاد برد که مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار سرد، کار چندان جالبی نیست. در این صورت، بدن ناچار است که فعالیت زیادی کند تا بتواند این دما را با آن گرمای سابق، میزان کند و همین فعالیت زیادی، به دم و دستگاه‌های فیزیکی فشار می‌آورد.

مبارزه با اسپاسم‌ها

تابستان، خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودش را همراه می‌آورد. ازجمله بدی‌هایش نیز، اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی است که بیشتر در نواحی شکم و بازوها و پاها بروز می‌کند. اگر دچار چنین مشکلاتی شدید، سفارش می‌کنیم که به جای خنک رفته و آنجا استراحت کنید، آبمیوه تازه میل کرده و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که املاح معدنی داشته باشند. در ضمن، اگر دچار اسپاسم‌های عضلانی شدید، بدانید که بیشتر این اسپاسم‌ها، نتیجه فعالیت‌های شدید بدنی هستند. بهتر است که از ادامه چنین فعالیت‌هایی خودداری کرده و به‌خودتان استراحت دهید. راستی، نوشیدنی‌های خانگی را هم که در این صفحه‌ معرفی کرده‌ایم، فراموش نکنید؛ افاقه می‌کند.

مراقب موهایتان باشید

امان از دست شوره‌ سر که در تابستان، خیلی‌ها را درگیر خودش می‌کند و ول‌کن ماجرا هم نیست. گرما و عرق کردن زیادی بدن، باعث می‌شود که مشکل شوره سر در تابستان‌ها، بیشتر خودش را نشان بدهد. بی‌زحمت، شوره سر را جدی بگیرید، چرا که ممکن است موجب ریختن موهای قشنگ شما هم بشود. برای رفع این مشکل، از نوشیدنی‌های خنک و آبکی و نیز چنین خوردنی‌هایی، دریغ نورزید. ماست و آب هندوانه و میوه‌های آبکی و تازه مثل توت را زیاد بخورید. در ضمن، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و شیر و غلات را هم به عادت‌های غذایی‌تان اضافه کنید تا کار از محکم‌کاری عیب نکند.

شربت خانگی بنوشید

تابستان است و فصل گرما و احتمال بالای گرمازدگی طی این سفرهای دور و نزدیک. شاید به همین کوه‌های شمال تهران هم که بروید، اگر اصول را رعایت نکنید، بدن‌تان حسابی آب از دست خواهد داد و دچار سرگیجه و بیماری‌های خاص این فصل شوید. پس در کنار همه این توصیه‌ها، خوب است که مواظب خودتان در روزهای مسافرت هم باشید. بهتر است وقتی به سفر می‌روید، از محصولات خانگی استفاده کنید؛ از شربت‌ها و غذاهای خانگی. اگر هم مجبور شدید از غذاهای رستوران‌ها استفاده کنید، از بهداشتی بودنشان مطمئن شوید.

جوشاندن کنسروها قبل از مصرف هم فراموش نشود. در ضمن، اگر در طول سفر، خواستید از شیر و فراورده‌های لبنی هم استفاده کنید، مطمئن شوید که پاستوریزه است. شیر خام را، حتماً ۱۰ دقیقه بجوشانید و هم بزنید تا بهداشتی شود. اگر هم تشنه‌تان شد و هوس آب خوردن به سرتان زد، از سالم بودن آب مصرفی‌تان اطمینان حاصل کنید. اینها خیلی مهم است؛ وگرنه به‌ راحتی آب خوردن، بیماری مسافرتی می‌گیرد و آن وقت، شمایید و اسهال، تهوع، سردرد و خراب شدن سفر خوب‌تان. میوه‌ها و سبزی‌ها را هم خوب بشویید تا حسابی انگل‌زدایی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز