چه علایم بیماری را میتوان از تغییرات ناخن‌ها متوجه شد ؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۸:۰۰:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۶۸۳۰
چه علایم بیماری را میتوان از تغییرات ناخن‌ها متوجه شد ؟
یک متخصص آسیب شناسی زنده گفت: تغییرات خاصی در ناخن‌ها می‌تواند نمایانگر کمبود مواد مغذی و مشکلات سلامت دیگر مانند کم خونی، مسائل مرتبط با تیروئید و بسیاری بیماری‌های دیگر باشد.

به گزارش برنا؛ زهرا سجادی با اشاره به این‌که ناخن‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که در صورتی که ما به بدن خود به خوبی رسیدگی نکنیم بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: هنگامی که مواد مغذی وارد بدن می‌شوند پوست، مو و ناخن‌ها آخرین بخش‌هایی هستند که آن‌ها را دریافت می‌کنند، در نتیجه مشکل در ناخن‌ها می تواند نشان دهنده مشکلی در بدن انسان باشد.

وی با بیان این‌که بستر ناخن منطقه‌ای فوق حساس از پوست در انتهای انگشتان دست و انگشتان پاست و ناخن‌های دست و پا از آن محافظت می‌کنند زیرا از پروتئین کراتین شکل گرفته اند، تصریح کرد: اگرچه هر فردی دارای ناخن‌های منحصر به فرد است اما ناخن‌های سالم از ویژگی‌هایی مشابه مانند صافی، شفافی و این که به راحتی نمی شکنند، سود می‌برند، در صورتی که ناخن‌ها مواد مغذی کافی دریافت نکنند، آسیب پذیر شده و به راحتی صدمه می‌بینند.

سجادی عنوان کرد: تغییر در سبک زندگی، مصرف مواد غذایی سالم، دریافت ویتامین‌های ضروری، مکمل‌ها و غیره ازجمله کارهای ساده‌ای هستند که می‌توانید برای حفظ سلامت ناخن ها دنبال کنید.

این متخصص آسیب‌شناسی زنده با اشاره به این‌که ناخن‌های شکننده به دلیل کمبود رطوبت یا کمبود ویتامین B بیوتین ایجاد می‌شوند، افزود: به گفته کارشناسان، ما باید روزانه دو هزار میکروگرم بیوتین دریافت و اضافه بر این نیز باید روزانه هزار میلی گرم روغن ماهی مصرف کنیم تا رطوبت ناخن‌ها حفظ شود.

وی با اشاره به این‌که ناخن‌های نرم یا به سمت بالا خمیده شده به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شوند، بیان کرد: افرادی که از سطوح پایین آهن برخوردار هستند باید سه بار در روز ۳۲۵ میلی گرم سولفات آهن دریافت کنند.

سجادی افزود: ازجمله دیگر بیماری‌های ناخن می‌توان به برآمدگی‌های عمودی ناشی از افزایش سن، برآمدگی‌های افقی یا فرورفتگی‌ها، ناخن‌های زرد رنگ، قارچ و لکه‌های سفید اشاره کرد که هرکدام دلایل و راه درمان خود را دارد.

این متخصص آسیب‌شناسی زنده در پاسخ به این سؤال که چه زمانی باید نگران تغییرات ناخن‌ها شویم؟ عنوان کرد: هنگامی که علائم گفته شه در بالا با نشانه‌های دیگری مانند خستگی یا تنگی نفس گره می‌خورند می‌توانند نمایانگر مشکلات سلامت جدی‌تر باشند.

وی ادامه داد: برای مثال می‌تواند ناخن‌های زرد نشانه برونشیت مزمن، بستر ناخن آبی رنگ نشانه مشکلات گردش خون، بستر ناخن قرمز رنگ نشانه بیماری قلبی، بستر ناخن سفید رنگ نشانه بیماری کبد، خم شدن ناخن‌ها به سمت بالا نشانه بیماری تیروئید و ناخن‌های شکننده نشانه کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد.

 

نظر شما