برای پیشگیری از پوسیدگی دندان حتما ۲۰ دقیقه این مدل آدامس را بجوید!

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۱۵:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۲۱۱۸۴۲
برای پیشگیری از پوسیدگی دندان حتما ۲۰ دقیقه 
این مدل آدامس را بجوید!
مطالعات بالینی نشان می‌دهد جویدن آدامس بدون قند به مدت ۲۰ دقیقه بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند.

به گزارش برنا؛ سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: عمل فیزیکی جویدن جریان بزاق در دهان را افزایش می دهد و می تواند به خنثی کردن و شستن اسیدهایی که توسط باکتری‌ها تولید می شوند، کمک کند.

وی اظهار داشت: هر زمان که ما مواد غذایی حاوی قند و نشاسته مصرف می کنیم، باکتری های موجود در دهان با استفاده از شکر و نشاسته تولید اسید می کنند که این اسیدها شروع به استفاده از مینای دندان کرده و باعث پوسیدگی دندان می شوند.  

دولتی ادامه داد: بزاق دهان می تواند در مقابل حمله اسید مبارزه کند اما اگر ما در اغلب اوقات روز، مواد غذایی به خصوص مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی شکر و نشاسته مصرف کنیم، حملات مکرر اسید در مقابل با اثر بازدارنده بزاق برنده شده و باعث می شود که دندان با از دست دادن مواد معدنی دچار حفره پوسیدگی شود.

وی با بیان اینکه فلوراید یک ماده معدنی است که می تواند از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند، اضافه کرد: فلوراید می تواند پوسیدگی دندان ها را عقل انداخته یا متوقف کند و مانع از دست دادن مواد معدنی در مینای دندان و جایگزینی مواد معدنی از دست داده می شود و توانایی باکتری ها را در تولید اسید کاهش می دهد.

این کارشناس تاکید می کند: محدودیت مصرف تنقلات در بین وعده غذایی، موجب کاهش تعداد حملات اسید روی دندان ها می شود و دندان فرصتی برای تعمیر خود پیدا می کند، باید استفاده از آب نبات، کلوچه، نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین را محدود کرد.

به گفته دولتی، میان وعده های سالم مانند میوه یا سبزیجات، پنیر، ماست و آجیل را باید مصرف کرده و شستشوی دهان پس از مصرف غذاها و میان وعده ها نباید فراموش کرد.

وی افزود: افراد به ویژه کودکان نباید بعد از مسواک قبل از خواب هیچ ماده غذایی حاوی مواد قندی مصرف کنند. چرا که جریان بزاق در طول خواب کاهش می یابد و بدون بزاق کافی، دندان توانایی کمتری برای تعمیر خود در مقابل حمله اسیدی دارد.

این کارشناس تصریح کرد: برای کودکان ۲ تا ۶ ساله از خمیر دندان های حاوی فلوراید به اندازه یک نخود روی مسواک باید استفاده شود و کودک خود را تشویق به تف کردن خمیر دندان به جای قورت دادن آن کنید. کودکان زیر ۶ سال تمایل به قورت دادن خمیر دندان ها دارند و اگر آنها به طور منظم به میزان بالاتر از توصیه شده فلوراید در طول سال مصرف کنند، ممکن است روی دندان های دائمی خطوط سفید یا بلورهایی به نام فلوئوروزیس دندانی توسعه پیدا کند.

دولتی اظهار داشت: برای بهداشت دهان و دندان همیشه مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان ۲ بار در روز و معاینه دندانپزشک به صورت ۶ ماه یک بار را مدنظر قرار دهید.

برآوردها نشان می‌دهد ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی‌ها وجود دارد و بررسی‌ها در کشور بیانگر آن است که شاخص پوسیدگی دندان در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال عدد ۱۳ است. به طوری که این افراد سه دندان پر شده، ۶ دندان کشیده شده و چهار دندان پوسیده دارند. این وضعیت در سنین پنج تا ۶ سال عدد پنج را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، شاخص پوسیدگی دندان در سنین ۱۲ سال از ۱.۵ در سال ۷۷ به ۲.۰۹ در سال۹۳ رسیده در حالی که این شاخص در دنیا ۱.۸۶ و این عدد در ایران ۲.۰۹ است. این اعداد و ارقام را دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت اعلام کرده است.

برای ترمیم ساده دندان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز که ۱.۷ دندان پوسیده دارند، نیاز به ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار است و این وضعیت برای کودکان پنج تا ۶ سال هزار میلیارد تومان و برای افراد میانسال چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

نظر شما