اخطاریه و هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیلاب ناگهانی در ۹ استان کشور و افزایش ۱۱ درجه‌ای دمای شرق و سواحل خزر

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۱۲:۲۹:۵۷
کد خبر: ۱۲۱۳۷۵۵
اخطاریه و هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیلاب ناگهانی در ۹ استان کشور و افزایش ۱۱ درجه‌ای دمای شرق و سواحل خزر
سازمان هواشناسی با صدور هشدار از وقوع سیلاب ناگهانی در ۹ استان کشور و افزایش ۶ تا ۱۱ درجه‌ای دما در سواحل دریای خزر و شرق کشور خبر داد.

به گزارش برنا؛ بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی همدیدی و آینده‌نگری در سه روز آینده در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران،‌ گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، قزوین، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی شده است.

در همین مدت در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی مناطق هرمزگان و فارس رگبار،‌وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در برخی مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه شنبه در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، زاگرس مرکزی و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود. ضمن این‌که تا اواسط هفته روند افزایش دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می‌شود. این افزایش دما در شمال غرب، سواحل دریای خزر و شمال شرق 6 تا 11 درجه خواهد بود.

همچنین طی 5 روز آینده در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و شرق خراسان جنوبی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش بادشدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1400/05/09 : نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، ارتفاعات استانهای البرز و تهران.

یک‌شنبه 1400/05/10 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، شمال کردستان، شمال زنجان، ارتفاعات استانهای البرز، تهران و مازندران.

دوشنبه 1400/05/11 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، شمال زنجان، ارتفاعات استانهای البرز، تهران و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها.

توصیه: احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی.

توصیف سامانه دوم: فعالیت سامانه مونسونی همراه با رشد ابرهای همرفتی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش بادشدید موقتی، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ.

منطقه اثر:

شنبه 1400/05/09 : جنوب سیستان و بلوچستان، شمال شرق و غرب و ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات و جنوب کرمان، جنوب شرق فارس.

یک‌شنبه 1400/05/10 : جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ارتفاعات و جنوب کرمان.

دوشنبه 1400/05/11 : جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ارتفاعات و جنوب کرمان و شرق و جنوب شرق فارس.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت سازه‌های نیمه کاره.

 

نظر شما
پرونده ویژه