آیا واقعا افراد واکسینه‌شده هم کرونای دلتا را منتقل می‌کنند؟

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۹:۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۲۱۴۸۷۲
آیا واقعا افراد واکسینه‌شده هم کرونای دلتا را منتقل می‌کنند؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا هشدار داده است که طبق مطالعات انجام شده، افراد واکسینه شده نیز مانند واکسینه نشده‌ها می‌توانند حجم زیادی از سویه‌ی دلتای کرونا را با خود حمل کرده و به سایرین منتقل کنند.

به گزارش برنا؛ یافته‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ی آمریکا که در قالب یک سند داخلی منتشر شده نشان می‌دهد که نوع دلتای کووید-۱۹ بسیار مسری‌تر و عفونی‌تر از نسخه اصلی آن است و احتمال این که از سد واکسن‌های تأیید شده نیز بگذر زیاد است. این نوع از ویروس کرونا ممکن است باعث بیماری شدیدتری نسبت به سایر نسخه‌های شناخته شده ویروس شود.

به گزارش نیویورک تایمز، دکتر روشل پی والنسکی، مدیر این آژانس، می‌گوید: افراد واکسینه شده دچار عفونت‌های به‌اصطلاح «رخنه‌ای» (breakthrough infection) نوع دلتا به همان اندازه افراد واکسینه نشده ویروس را در بینی و  حلق خود حمل می‌کنند و ممکن است  به همین راحتی آن را گسترش دهند. هر چند کمتر این اتفاق می‌افتد.

اما سند داخلی این آژانس، دید وسیع‌تر و حتی تلخ‌تری از این نوع ویروس ارائه می‌دهد. براساس این سند، سویه‌ی دلتای کروناویروس نسبت به ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های مرس، سارس، ابولا، سرماخوردگی، آنفلوآنزای فصلی و آبله می‌شوند، واگیرتر است و میزان سرایت آن در حد سرایت ویروس آبله مرغان است.

در ادامه این سند آمده است: قدم بعدی فوری برای آژانس این است که جهان را آگاه کند که  شرایط تغییر کرده است. لحن سند، نشان‌دهنده هشدار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست. یک مقام فدرال که تحقیقات توصیف شده در سند را مشاهده کرده است، می‌گوید: دانشمندان در مورد گسترش دلتا در سراسر کشور نگران هستند. انتظار می‌رود که این آژانس اطلاعات دیگری در مورد این نوع از ویروس را به‌زودی منتشر کند.‌این مقام فدرال می‌گوید: دلتا یک تهدید بسیار جدی است که هم‌اکنون نیاز به اقدام فوری دارد.

از روز پنجشنبه گذشته به‌طور متوسط روزانه ۷۱هزار مورد ابتلای جدید در ایالات متحده ثبت شده است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده، ویروس را گسترش می‌دهند و به افزایش تعداد مبتلایان کمک می‌کنند، اگرچه احتمالا از این لحاظ نقشی به‌مراتب کمتر از افراد واکسینه نشده دارند.

دکتر والنسکی انتقال توسط افراد واکسینه شده را یک رویداد نادر خوانده است، اما دانشمندان دیگر پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌شود، شایع باشد.

دستورالعمل‌های جدید پوششی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای افراد واکسینه شده، که روز سه‌شنبه هفته پیش معرفی شد، براساس اطلاعات ارائه شده در سند بود. طبق این دستورالعمل، افراد واکسینه شده در محیط‌های عمومی در جوامعی که انتقال ویروس زیاد است باید حتما از ماسک استفاده کنند. اما سند داخلی نشان می‌دهد که حتی آن توصیه ممکن است به اندازه کافی پیشگیری‌کننده  نباشد. در این سند آمده است: با توجه به قابلیت انتقال بیشتر و پوشش فعلی واکسیناسیون، ماسک زدن در سراسر جهان، امری ضروری است. داده‌های آژانس نشان می‌دهد؛ افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، حتی در مکان‌هایی که امکان انتقال ویروس زیاد نیست هم باید از ماسک استفاده کنند. بنابراین واکسیناسیون آمریکایی‌هایی که با کودکان خردسال، بزرگسالان یا افراد آسیب پذیر در تماس هستند نیز باید انجام شود.

براساس این سند، عفونت با نوع دلتا باعث ایجاد مقادیر زیادی از ویروس در مجاری تنفسی می‌شود که ۱۰ برابر بیشتر از مواردی است که در افراد آلوده به نوع آلفا مشاهده می‌شود که آن هم بسیار هم مسری است. طبق مطالعه اخیر، میزان ویروس در فرد آلوده به دلتا هزار برابر بیشتر از چیزی است که در افراد آلوده به نسخه اصلی ویروس اتفاق می‌افتد. تجزیه و تحلیل دقیق شیوع موارد نشان داد که افراد آلوده به دلتا بدون درنظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون، حجم عظیمی از ویروس را در بینی و گلو خود حمل می‌کنند.

در سند ذکر شده است که عفونت با نوع دلتا ممکن است منجر به بیماری شدید شود. مطالعات انجام شده در کانادا و اسکاتلند نشان داد افرادی که به این نوع آلوده مبتلا هستند بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند، درحالی‌که تحقیقات در سنگاپور نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند. با وجود این، آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌ها در جلوگیری از بیماری‌های جدی، بستری شدن و مرگ افراد واکسینه شده همچنان اثربخش‌هستند.

 

نظر شما
پرونده ویژه