آیا واقعا تزریق واکسن کرونا برای کودکان ضروری است؟

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۲۰:۰۰:۱۶
کد خبر: ۱۲۱۴۹۰۴
آیا واقعا تزریق واکسن کرونا برای کودکان ضروری است؟
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ضرورت تزریق واکسن کرونا برای کودکان مستلزم مطالعه و بررسی و تکمیل تحقیقات پزشکی است، اما در برخی نقاط دنیا این واکسیناسیون برای سنین پایین هم انجام و تاکنون عارضه خاصی گزارش نشده است.

به گزارش برنا؛ عاصفه عباس‌زاده گفت: ضرورت واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های جمعیتی در سنین پایین نیازمند تکمیل داده‌های پزشکی است. در حال حاضر همچنین نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این پرسش که «تزریق کدام نوع واکسن برای کودکان بهتر است» ارائه کرد.

وی توضیح داد: هر یک از مطالب علمی در این خصوص باید با احتیاط بیان شود، زیرا احتمالا به دنبال تکمیل اطلاعات تغییر خواهد کرد. اما در حال حاضر برخی کشور‌ها واکسیناسیون کرونا برای کودکان و نوجوانان را نیز آغاز کرده و گزارشی مبنی بر بروز عارضه‌ای خاص ارائه نشده است.

عباس زاده همچنین در خصوص تاخیر در تزریق دز دوم واکسن کرونا در گروه سنی بزرگسالان گفت: این موضوع هم در سراسر دنیا به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است، اما با توجه به تعیین بازه زمانی برای تزریق دو دز توسط دانشمندان پزشکی، بدون شک زمان ایده‌آل برای اثربخشی واکسن این بازه است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، واکسن فایزر با فاصله ۲۱ روزه و واکسن آسترازنکا با فاصله زمانی ۱۲ هفته‌ای باید تزریق شود. تعیین این فاصله حاکی از تعیین بهترین زمان برای تقویت کارایی این واکسن بوده و در صورت دسترسی، شهروندان دز دوم را در زمان مشخص شده تزریق کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

تا کنون نیز ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دُز رسید.

کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است.

به گفته متخصصان سویه دلتا کرونا دربرگیری بیشتری بین کودکان دارد و دکتر آینا ریاحی متخصص کودکان بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: آمار بستری کودکان مبتلا به ویروس دلتا کرونا رو به افزایش است و باید خانواده‌ها مراقبت بیشتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه