خطری بزرگ در کمین زنان با استرس شغلی !

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۹:۳۷:۴۰
کد خبر: ۱۲۲۹۴۱۴
خطری بزرگ در کمین زنان با استرس شغلی !
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض استرس شغلی و حملات قلبی قرار دارند.

به گزارش برنا؛ مطالعه جدیدی که در کنفرانس سازمان سکته مغزی اروپا ارائه شد نشان می‌دهد که استرس شغلی، اختلالات خواب و خستگی که از عوامل خطر غیرعادی حمله و سکته قلبی محسوب می‌شوند، در بین زنان شدیدتر از مردان است.

محققان داده‌های مربوط به ۲۲ هزار زن و مرد را در نظرسنجی سلامت سوئیس در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ مقایسه و افزایش نگران کننده در تعداد زنانی که عوامل خطر غیر معمول را برای بیماری‌های قلبی عروقی گزارش می‌کردند، مشاهده کردند.

این روند رو به رشد با افزایش تعداد زنان تمام وقت از ۳۸ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۷ همزمان شد.

به طور کلی، برای هر دو جنس، میزان گزارش استرس شغلی از ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۲، به ۶۶ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است و درصد کسانی که احساس خستگی کرده اند از ۲۳ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته است تا افزایش‌ها به طور کلی برای زنان ۳۳ و برای مردان ۲۶ درصد باشد.

در همان دوره، تعداد اختلالات خواب گزارش شده از ۲۴ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته و اختلالات خواب شدید در زنان ۸ درصد و در مردان ۵ درصد بوده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که عوامل خطرساز سنتی برای بیماری‌های قلبی عروقی در همان بازه زمانی ثابت باقی ماند، به طوری که ۲۷ ٪ فشار خون بالا، ۱۸ درصد کلسترول بالا و ۵ درصد دیابت داشتند. چاقی به ۱۱ درصد افزایش یافت و سیگار کشیدن از حدود ۱۰.۵ نخ به ۹.۵ نخ در روز کاهش یافت، اما این میزان در مردان بیشتر بود.

مردان بیشتر از زنان در این مطالعه سیگار می‌کشیدند و چاق بودند، اما زنان نسبت بالاتری از عوامل خطر غیرعادی برای حملات قلبی و سکته مغزی مانند استرس شغلی، اختلالات خواب و خستگی را گزارش کردند.

محققان افزایش کلی عوامل خطر غیرمعمول را در هر دو جنس مشاهده کردند، اما این عوامل در زنان شرکت کننده بیشتر مشهود بود، در حالی که اکثر عوامل خطرساز قلبی عروقی ثابت ماند.

این یافته‌ها بر این واقعیت تأکید می‌کند که تفاوت‌های جنسیتی برای عوامل خطر غیر معمول برای بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد.

دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا، همراه با سیگار کشیدن، چاقی و عدم تحرک بدنی، عوامل خطرساز قابل تعدیل برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند، اما اخیراً مشخص شده است که عوامل خطرساز غیر سنتی، مانند استرس شغلی و مشکلات خواب، می‌توانند به طور قابل توجهی خطرات قلبی و عروق خونی را افزایش دهند.

داده‌ها نشان می‌دهد که طیف وسیعی از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی گزارش شده است، که فراتر از عوامل پزشکی رسمی استرس اجتماعی است و در استراتژی‌های جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی کمک بهتری خواهد کرد.

 

نظر شما
پرونده ویژه