آیا واقعا دوز سوم‌ یادآور واکسن سینوفارم کاهش میزان آنتی‌بادی‌های ضد کرونا را برطرف می‌کند؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۲۱:۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۲۳۵۰۲۴
آیا واقعا دوز سوم‌ یادآور واکسن سینوفارم کاهش میزان آنتی‌بادی‌های ضد کرونا را برطرف می‌کند؟
یک بررسی در مقیاس کوچک در چین نشان داد دوز سوم واکسن کرونای شرکت چینی سینوفارم باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های کاهش‌یافته پس از دوز دوم این واکسن دوباره افزایش یابد.

به گزارش برنا و به نقل از رویترز این بررسی همچنین نشان داد که تزریق دوز سوم یادآور واکسن سینوفارم باعث تشدید پاسخ ایمنی از نوع سلولی هم می‌شود.

یافته‌های این بررسی که هنوز در مرحله پیش از انتشار در ژورنال‌های پزشکی است و داوری همتا نشده است، هنگامی منتشر می‌شود که چین شروع به تجویز دوز واکسن کرونا به افراد در معرض خطر بیماری شدید کرده و نگرانی‌ها درباهر کاهش میزان آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن در طول زمان و تضعیف حفاظت در برابر ویروس بالا گرفته است.

واکسن سینوفارم که یکی از واکسن‌های اصلی مورد استفاده چین برای ایمن سازی در این کشور است، در کشورهایی مانند امارات متحد عربی و کامبوج نیز به طور گسترده به کار رفته است.

آنالیز نمونه‌های گرفته شده از کارکنان بهداشتی واکسینه‌شده در چین نشان داده است که حدود پنج ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم، میانگین غلظت آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ضد ویروس نسبت به غلظت این آنتی‌بادی‌ها در چهار هفته پس از دوز دوم تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

امابه گفته پژوهشگران در دانشگاه سون‌ یات-سن چین یک هفته پس از تزریق این دوز سوم واکسن غلظت آنتی‌بادی‌ها تا ۷.۲ برابر میزان مشاهده شده در ماه پنجم پس از دوز دوم افزایش یافت.

البته نویسندگان مقاله این بررسی درباره واکسن سینوفارم با نام BBIBP-CorV به این بحث نپرداخته‌اند که این تغییرات در غلظت آنتی‌بادی چگونه می‌تواند بر اثربخشی کلی واکسن و اثربخشی آن بر ضد سویه‌ها یا واریانت‌های جدید ویروس تاثیر بگذارد.

کاهش میزان آنتی‌بادی‌ها در طول زمان در چندین واکسن کرونای دیگر هم مشاهده شده است و سازندگان این واکسن‌ها چنین داده‌هایی را دلیلی بر نیاز به تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن می‌دانند.

اما برخی از دانشمندان می‌گویند پیش از تصمیم‌گیری درباره لزوم تزریق دوز یادآور واکسن باید داده‌های بیشتری در دست باشد.

 یافته‌های پژوهشگران چینی نشان می‌دهد پاسخ‌های سلولی که بخش مهم دیگر از دستگاه ایمنی انسان به جز آنتی‌بادی‌ها هستند، نیز پس از تزریق دوز سوم واکسن سینوفارم افزایش می‌یابد.

این پژوهشگران می‌نویسند: «هم پاسخ‌های هومورال (ناشی از آنتی‌بادی) و هم پاسخ‌های سلولی دستگاه ایمنی با تزریق دوز سوم واکسن به شدت و سرعت افزایش یافتند» و می‌افزایند پاسخ‌های سلولی ممکن است کلید حفاظت طولانی‌مدت افراد در برابر کرونا باشد.

البته کارشناسان مستقل می‌گویند هنوز روشن نیست پاسخ‌های ایمنی سلولی که از طریق سلول‌های T دستگاه ایمنی ایجاد می‌شود تا چه میزان در حفاظت ناشی از واکسن‌های کرونا نقش دارد.

نظر شما
پرونده ویژه