آیا واقعا کرونا از پاندمی به اندمی تبدیل شده است؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۱۱۹
آیا واقعا کرونا از پاندمی به اندمی تبدیل شده است؟
موضوع فروکش کردن بیماری کرونا در جهان هفته گذشته مجددا به صورت جدی اینبار از سوی یک پزشک برجسته هندی بیان شد. سوجیت سینگ مدیر مرکز کنترل بیماری های عفونی هند در مصاحبه ای بیان کرد که کرونا از پاندمی (همه گیری جهانی) به اندمی‌(همه گیری بومی) در حال تغییر است.

به گزارش برنا؛ سارس-کوو-2 و یا بیماری ناشی از کووید19 ابتدای 2020 به صورت یک پاندمی (همه گیری جهانی) اعلام شد. تا امروز میلیون ها نفر مبتلا شده اند و بیش از  4 میلیون و 692 هزار نفر نیز فوت کرده اند.

در رابطه با بیماری ناشی از کووید19 ده ها نظریه عنوان شد. یکی از این نظریه ها چنین بود: بیماری ویروس کرونا از پاندمی به اندمی تبدیل خواهد شد.

اما اندمی چیست؟ اندمی (Endemic) در اپیدمیولوژی  زمانی گفته می شود که بیماری در جمعیتی بومی و یا اندمی است که آن بیماری به طور مداوم در سطح اولیه در یک منطقه جغرافیایی بدون ورودی های خارجی حفظ شود. به عنوان مثال ، آبله مرغان در انگلستان بومی است ، اما مالاریا اینطور نیست.  

اکنون این فرضیه وجود دارد که بیماری کرونا با عبور از مرحله پاندمی به اندمی رسیده است. پاندمی مرحله ای است که بیماری از مرزها به سرعت عبور می کند و سرعت انتقال آن بسیار بسیار زیاد است. تعریف دقیق تر پاندمی این است: همه گیری یک بیماری در یک منطقه وسیع ، به عنوان مثال در چندین قاره یا در سراسر جهان گسترش یافته است  و تعداد قابل توجهی از مردم را تحت تأثیر قرار داده است. به عبارت دیگر پاندمی یک بیماری بومی گسترده با تعداد ثابت افراد آلوده یک بیماری همه گیر نیست.

همچنین پیش از این  دکتر سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: ممکن است وارد مرحله ای از بیماری بومی شویم که در آن سطح انتقال، پایین یا متوسط ‌باشد اما شاهد انواع رشد ویروس مانند چند ماه پیش نیستیم.

پیش بینی امیدوار کننده

برخی از دانشمندان برجسته جهان می گویند  مصونیت ناشی از ابتلای طبیعی و مصونیت ناشی از ابتلای واکسن ها ، الگوهای تماس اجتماعی و قابلیت انتقال ویروس در شکل گیری کووید19 نقش مهمی در بومی سازی بیماری ایفا می کند

ال .گلیمچر دانشمند ایمونولوژی و بیماری های عفونی در رابطه با ویروس کرونا و آینده آن نظراتی دارد. خلاص گفت و گوی تفضیلی او در ادامه آمده است:

*این انتظار که کرونا بومی شود در اصل به این معنی است که همه گیری با ناپدید شدن ویروس پایان نمی یابد. در عوض ، دیدگاه خوش بینانه این است که افراد کافی با واکسیناسیون و ابتلای طبیعی  دارای ایمنی می شوند. به طوری که انتقال کمتر و بستری شدن و مرگ ناشی از کووید19 بسیار کمتر خواهد بود ، حتی با وجود اینکه ویروس به گردش خود ادامه می دهد.

*از آنجا که ویروس ها در جایی که افراد حساس به اندازه کافی وجود دارند و تماس کافی بین آنها برای تداوم شیوع وجود دارد ، گسترش می یابد ، پیش بینی اینکه زمانبندی مورد انتظار برای تبدیل ویروس  به اندمیک چگونه خواهد بود ، دشوار است. این امر به عواملی مانند قدرت و مدت زمان حفاظت ایمنی در برابر واکسیناسیون و ابتلای طبیعی ، الگوهای تماس و قابلیت انتقال ویروس بستگی دارد.

* ما چند ویروس تنفسی را می شناسیم که در جمعیت انسان وارد و سپس در سراسر جهان جابجا شده اند و در ادامه به گردش بومی منتقل شده اند. این اتفاق معمولاً در زمستان به اوج می رسد.

*نیاز هر ساله به واکسن ها مشخص نیست و باید پیش از آن به سوالات دیگری در رابطه با تکامل و عقب نشینی ویروس کرونا پاسخ داده شود. برخی از ویروس ها   مانند آنفلوانزا ، به دلیل تکامل آنتی ژنیک خود نیاز به واکسیناسیون مکرر دارند ، در حالی که برخی دیگر ، مانند سرخک ، ده ها سال پس از واکسیناسیون دوران کودکی دیگر وجود ندارند.

* سوالات در رابطه با ویروس کرونا فراتر از توان علمی بشر در رابطه با شناخت ویروس کرونا است. ما در میان موجی از ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) هستیم ، یک ویروس تنفسی دیگر که برای اکثر ما علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می کند اما در نوزادان ، افراد مسن و کسانی که شرایط تنفسی دارند بسیار شدیدتر است.

*همه گیری های گذشته منجر به تغییرات گسترده ای در شیوه زندگی ما شده است که ما آن را به طور عادی پذیرفته ایم. شاید درس های آموخته شده از بیماری ناشی از ویروس کرونا در زمینه پیشگیری از بیماری ها بتواند پیشرفت های طولانی مدت مشابهی را در سلامت فردی و جهانی به همراه داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز