خوراکی های مرگ آفرین برای افراد مبتلا به کرونا چیست؟

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۲۲:۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۲۳۷۱۹۰
خوراکی های مرگ آفرین برای افراد مبتلا به کرونا چیست؟
باتوجه به اینکه تغذیه روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تایر می گذارد، تخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف غذا‌های پرچرب یا سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا و انواع کوکو، انواع فست‌فود‌ها و غذا‌های آماده فرآوری شده، مصرف نمک و شوری‌ها و غذای کنسروی شور، فلفل، انواع سس‌های تند، مواد غذایی شیرین، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند پرهیز شود.

به گزارش برنا؛ تغذیه نقش مهمی در بهبود و یا تشدید بیماری کووید ۱۹ دارد، به این دلیل که تغذیه مناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند. در صورتی که اگر تغذیه فرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، ویروس کرونا بر آن غلبه می‌کند و فرد به شدت درگیر می‌شود.

به گفته کارشناسان، کلید بهبود سریع‌تر مبتلایان به بیماری کرونا، اصلاح رژیم غذایی و افزودن غذا‌های غنی کننده و مغذی برای سلامتی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از همین رو افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند بایدغذا‌های ممنوعه برای این دوران را بشناسند و از آن‌ها دوری کنند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف غذا‌های سنگین مانند کالباس و سوسیس و آش‌های سنگین که هضم آن دشوار است پرهیز شود.

همچنین مصرف غذا‌های پرچرب یا سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا و انواع کوکو، انواع فست‌فود‌ها و غذا‌های آماده فرآوری شده، مصرف نمک و شوری‌ها و غذای کنسروی شور، فلفل، انواع سس‌های تند، مواد غذایی شیرین، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، باید برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس محدود شود.

به گفته این متخصصان تغذیه، استفاده از ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شود باید به صفر برسد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس ممنوع است.

همچنین ندا فرح بخش، کارشناس ارشد بهبود تغذیه می‌گوید که مصرف میوه و سبزیجات در طول روز نباید فراموش شود.

غذا‌های فراوری‌شده

مصرف غذا‌هایی که دارای سدیم بالا و مملو از مواد افزودنی و نگه‌دارنده‌ها هستند، برای بیماران مبتلا به کرونا ممنوع است. چراکه سبب التهاب شده و روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارد.

چیپس از جمله این موارد است و با عنوان کابوس سیستم ایمنی بدن از آن یاد می‌شود؛ بنابراین بیماران باید مصرف چیپس سیب‌زمینی و سایر هله هوله‌های بسته‌بندی‌شده مشابه را فراموش کنند.

طبق تحقیقات دانشکده علوم پزشکی مازندران، دیگر مواد فرآوری شده همچون پاستای آماده تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارند. خوراکی‌های کنسروی هم معمولاً مقادیر زیادی نمک، قند، و دیگر افزودنی‌ها دارند که نباید مصرف شوند.

نان سفید هم متهم ردیف اول در سرکوب سیستم ایمنی به شمار می‌رود. نان سفید، کوکی‌ها، کیک‌ها، رولت‌ها و ... که با آرد سفید تهیه می‌شوند کالری زیاد، اما مواد مغذی کمی دارند که می‌توانند سبب ضعف سیستم ایمنی شوند.

مصرف خوراکی‌های فرآوری شده همچون کالباس و سوسیس به دلیل نمک و نیترات زیاد هم ممنوع اعلام شده است.

گوشت قرمز

پزشکان مصرف فراوان گوشت قرمز حتی برای افراد سالم را هم توصیه نمی‌کنند، چه رسد به مبتلایان به کووید ۱۹، علت هم این است که این گوشت سرشار از چربی اشباع‌شده است و باعث التهاب می‌شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

متخصصان تغذیه مصرف آواکادو، روغن زیتون و ماهی‌های غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل‌آلا را به جای گوشت قرمز توصیه می‌کنند.  

آزمایشاتی که روی داوطلبان انسان در دانشگاه بن انجام شده نشان می‌دهد، ۶ گرم نمک اضافه، معادل نمک دو وعده فست‌فود باعث افزایش ضعف و ناتوانی سیستم ایمنی بدن می‌شود

سرخ‌کردنی‌ها

غذا‌های سرخ‌شده از دیگر موارد ممنوع شده در لیست تغذیه بیماران است. علت امر هم این است که دارای چربی زیادی هستند و می‌توانند فشار روی سیستم ایمنی را افزایش دهند.

طبق نظر متخصصان تغذیه، غذا‌های سرخ‌شده بر میکروبیوم، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌های ضروری در روده، تأثیر منفی می‌گذارد و عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.  

نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا

قند اضافه‌شده به این نوشیدنی‌ها باعث افزایش خطر التهاب در بدن می‌شود. همه انواع قند‌ها می‌توانند برای سیستم ایمنی مشکل‌ساز باشند، اما نوشابه بدترین نوع آن است.

نوشابه‌ها حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند که براساس گفته آلیشیا گالوین، متخصص تغذیه، می‌توانند تاثیر منفی بر بافت پوششی دستگاه گوارش داشته باشند.  

دکتر اکس که یک متخصص تغذیه دیگر است، می‌گوید: «آبمیوه نیز یکی دیگر از مواد غذایی مشکل‌ساز است. نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه، نوشابه، چای شیرین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا با تاثیر منفی بر سلامت قلب، خطر دیابت، افزایش وزن و حتی سرطان در ارتباط هستند.»

همچنین قند‌های طبیعی موجود در میوه‌ها، چون موز هم می‌توانند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی شما داشته باشند، مخصوصا اگر نارس باشند، چراکه ممکن است حاوی مقادیری پروتئین لکتین باشد.

غذا‌های پر ادویه

خوردن غذا‌های تند و ادویه دار برای بیماران مبتلا به کرونا مضر است، چراکه غذا‌های تند گلو را تحریک کرده و باعث سرفه بیشتر می‌شوند.  

آزاده نجارزاده متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد می‌گوید که ادویه‌ها به طور کلی تحریک کننده سیستم تنفسی هستند. بجز زردچوبه و زعفران، که آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی دارند باقی ادویه‌ها و میوه‌هایی مانند خربزه و انگور برای سیستم تنفسی مشکل ایجاد می‌کنند.

 

نظر شما