آیا واقعا ویروس کرونا از وسایل و لباس هم منتقل می شود؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۲۲:۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۴۱۳۴۴
آیا واقعا ویروس کرونا از وسایل و لباس هم منتقل می شود؟
یک متخصص بیماری‌های عفونی انتقال ویروس کرونا از طریق وسایل و بویژه وسایل مشترک در مکان‌های عمومی را محتمل دانست.

به گزارش برنا؛ سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف نشسته و ایجاد آلودگی می‌کند، گفت : این ویروس زمانی از طریق سطوح منتقل می‌شود که دست افراد با این سطوح تماس داشته و پس از آن دست آلوده با مخاط چشم، بینی و دهان تماس یابد.

او گفت : در همین راستا تا زمانی که دست آلوده به مخاط چشم، بینی و دهان تماس پیدا نکند، دست زدن و تماس صرف با سطوح نمی‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: این میان عمدتا وسایلی که مشترک هستند می‌توانند خطر بیشتری برای انتقال ویروس داشته باشند، وسایلی مانند دستگیره درها، نرده‌ها وسطوحی که در مکان‌های عمومی هستند.

او افزود: بنابراین توصیه می‌شود افراد پس از تماس دست با وسایلی که در مکان‌ها و خودرو‌های عمومی وجود دارد، بطور جد از دست زدن به صورت خود خودداری کرده و حتما دست‌ها را ضدعفونی کنند.

وزیری در خصوص انتقال ویروس کرونا از طریق لباس گفت: امکان انتقال آلودگی از طریق لباس هم وجود دارد و توصیه می‌شود افراد زمانی که از بیرون به منزل برمی گردند حتما لباس‌های خود را در محلی جدا قرار دهند.

او ادامه داد: در خصوص ضدعفونی کردن لباس‌ها هم اگر افراد آن‌ها را ۲۰ دقیقه جلوی نور آفتاب قرار دهند، ویروس‌های احتمالی روی لباس از بین خواهند رفت. شست و شوی لباس‌ها با مواد شوینده موجب از بین رفتن ویروس‌های احتمالی بر روی آن خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: انتقال ویروس از طریق تماس دست با وسایل و البسه و سپس تماس دست با مخاط دهان، بینی و چشم محتمل است، اما راه اصلی نیست و تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که در حال حاضر اصلی‌ترین راه انتقال ویروس از طریق ذرات ریز سرفه و عطسه افراد آلوده است.

او افزود: در این ذرات ویروس کرونا توسط ابر حاوی بخار احاطه شده و همین امر موجب می‌شود که چسبندگی ویروس بیشتر شود و اگر این ذرات مدتی در محیط مانده و ابرِ اطراف آن‌ها خشک شود قدرت انتقال ویروس هم در پی آن کم می‌شود.

وزیری گفت: بنابراین توصیه می‌شود افراد در تماس با افراد مختلف و بویژه افراد علامت دار حتما از ماسک استفاده کرده و رعایت فاصله فیزیکی را داشته باشند.

او افزود: در کنار عطسه و سرفه، حرف زدن با یک فرد آلوده به مدت چند دقیقه در یک محیط بسته هم می‌تواند بسیار پرخطر بوده و زمینه انتقال ویروس را فراهم کند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز