دانشمندان در حال آزمایش رقیب "رمدسیویر" هستند!

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۱۹:۰۱:۵۰
کد خبر: ۱۲۴۷۳۸۹
دانشمندان در حال آزمایش رقیب رمدسیویر هستند!
دانشمندان "دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس" یک ترکیب شیمیایی ایجاد کرده‌اند که با ویژگی اصلی بسیاری از ویروس‌ها که به آنها اجازه حمله به سلول‌های انسانی را می‌دهد، مقابله می‌کند.

به گزارش برنا و به نقل از تی ان، این ترکیب که" MM۳۱۲۲ " نامیده می‌شود در سلول‌ها و موش‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است و به گفته محققان نویدبخش درمان جدیدی برای جلوگیری از عفونت یا کاهش شدت کووید-۱۹ است.

این ترکیب، پروتئین انسانی مهمی به نام پروتئاز تراغشایی سِـرین ۲ (TMPRSS۲) را که کروناویروس‌ها از آن برای ورود و عفونت سلول‌های انسانی استفاده می‌کنند را مورد هدف قرار می‌دهد.

دکتر "جیمز دابلیو جانتکا"، نویسنده ارشد مطالعه گفت: در حال حاضر واکسن‌های بسیاری برای کروناویروس جدید (سارس کوو-۲) عامل کووید-۱۹ در دسترس هستند اما ما هنوز به داروهای ضد ویروسی موثرتری برای کمک به مهار شدت این بیماری همه گیر نیاز داریم.ترکیبی که ما در حال ایجاد آن هستیم از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. ما اکنون در حال آزمایش این راه درمانی هستیم تا بتوانیم طی آن، یک مولکول را به بدن موش‌ها وارد کرده و از بیمار شدن آنها جلوگیری کنیم.هدف نهایی ما این است که مولکول‌ها را به یک مهار کننده که از طریق دهان قابل مصرف باشد، تبدیل کنیم چراکه این امر می‌تواند به بخش موثری از مهارکننده‌های کووید-۱۹ تبدیل شود.

ترکیب دارویی جدید به طور جدی پروتئاز تراغشایی سِـرین ۲ و پروتئین مرتبط دیگر به نام ماتریپتاز که در سطح ریه و سایر سلول‌ها یافت می‌شود را مسدود می‌کند. بسیاری از ویروس ها از جمله کروناویروس جدید  برای آلوده کردن سلول و پخش شدن در ریه به این پروتئین‌ها نیاز دارند. پس از چسبیدن ویروس به یک سلول در بافت پوششی مجرای هوایی، پروتئین انسانی پروتئاز تراغشایی سِـرین ۲، پروتئین میخ مانند ویروس را بریده و آن را فعال می‌کند تا یک راه واسطه اتصال به غشای ویروسی و سلولی ایجاد و  فرآیند عفونت را آغاز کند.

سرنوشت سه داروی خوراکی ضد کرونا تا پایان سال معلوم می‌شود

ترکیب MM۳۱۲۲ فعالیت آنزیمی پروتئین پروتئاز تراغشایی سِـرین ۲ انسان را مسدود می‌کند. هنگامی که این آنزیم مسدود می‌شود، فعال شدن پروتئین میخ مانند را نیز مختل کرده و  و فرایند اتصال به غشا را سرکوب می‌کند.

محققان با بررسی و مطالعه سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه آلوده به کروناویروس جدید، اظهار کردند ترکیب MM۳۱۲۲ بسیار بهتر از رمدسیویر، سلول‌ها را از آسیب ویروسی محافظت می‌کند.محققان همچنین نشان دادند که این ترکیب در برابر کروناویروس عامل سارس  و کروناویروس عامل مرس  نیز موثر است.

جانتکا و همکارانش در حال حاضر با محققان موسسه ملی سلامت (NIH) همکاری می‌کنند تا اثربخشی MM۳۱۲۲ را در درمان و پیشگیری از کووید-۱۹ در مدل‌های حیوانی آزمایش کنند. در مطالعات حیوانی، این دارو به صورت تزریقی تجویز می‌شود ، اما جانتکا می‌گوید آنها در حال توسعه یک ترکیب بهبود یافته هستند که می‌تواند از طریق دهان مصرف شود. او همچنین علاقمند به ایجاد راهی برای ورود دارو از طریق بینی است تا بتواند مستقیما دارو را به مجاری بینی و ریه‌ها برساند.

نظر شما
پرونده ویژه