کارایی واکسن کرونای والنوا فرانسوی به اندازه آسترازنکا است!

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۱۴:۰۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۴۸۹۲۵
کارایی واکسن کرونای والنوا فرانسوی به اندازه آسترازنکا است!
شرکت داروسازی «والنوا» فرانسه اعلام کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن آزمایشی کووید-۱۹ این شرکت علیه ویروس کرونا اگر بهتر از واکسن آسترازنکا نباشد، دستکم به اندازه این واکسن است و عوارض جانبی کمتری دارد.

به گزارش برنا از روزنامه گاردین،  واکسن هایی که در حال حاضر برای استفاده در انگلیس تأیید شده اند، دستورالعمل هایی را برای تولید پروتئین «اسپایک»  ویروس کرونا به سلول ها ارایه می دهند که باعث ایجاد واکنش ایمنی می شود اما واکسنی که توسط شرکت داروسازی فرانسوی والنوا تولید می شود ویروس کامل اما غیر فعال Sars-CoV-۲- را به بدن منقل می کند.

دولت انگلیس ماه گذشته قرارداد خود را با شرکت والنوا که شامل سفارش حدود ۱۰۰ میلیون دز از این واکسن بود،  به دلیل نقض این توافقنامه لغو کرد.

گفته می شود واکسن هایی که ویروس کامل و غیرفعال Sars-CoV-۲ را منتقل می کنند نه تنها واکنش ایمنی وسیع تری را تولید می کنند، بلکه این روش می تواند به پیشگیری از ابتلا به انواع جدید ویروس کرونا کمک کند. این موضوع به این دلیل بوده که بعید است جهش ها همزمان در چند پروتئین این ویروس ظاهر شوند.

از دیگر مزایای واکسن کرونای شرکت والنوا این است که می توان این واکسن را در یک یخچال استاندارد ذخیره کرد که این ویژگی توزیع آن را نسبت به واکسن های کووید۱۹ که به شرایط حمل و نگهداری در دمای بسیار پایین نیاز دارند، راحت تر می کند.

نتایج مطالعه منتشر شده توسط شرکت والنوا نشان می دهد که واکسن کووید-۱۹ این شرکت ممکن است واکنش ایمنی  قوی تری نسبت به واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا ایجاد کند.

دکتر آدام فین استاد دانشگاه بریستول انگلیس و محقق ارشد این آزمایش گفت : از نظر اخلاقی نمی توان واکسن کرونای والنوا را با یک دارونما مقایسه کرد، چراکه با این کار امکان اندازه گیری اثربخشی این واکسن میسر نمی شود، در عوض در این مطالعه این واکسن در یک آزمایش رو در رو در برابر واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا مقایسه شد.

وی افزود: در این مطالعه سه مرحله ای که Cov-Compare نامیده شد، چهار هزار و ۱۲ شرکت کننده ۱۸ ساله و بزرگ تر در ۲۶ محل آزمایش در انگلیس مورد بررسی قرار گرفتند.

این محقق ادامه داد: به هزار و ۴۰ شرکت کننده زیر ۳۰ سال دو دز واکسن کرونای والنوا به فاصله ۲۸ روز تزریق شد اما مابقی شرکت کنندگان که ۳۰ ساله و بزرگ تر بودند به صورت تصادفی در یک نسبت ۲ به یک، ۲ دز واکسن والنوا  یا واکسن آسترازنکا دریافت کردند.

دکتر فین یادآور شد: نتایج مطالعه ۹۹۰ شرکت کننده ۳۰ ساله و بالاتر که حدود نیمی از کل افرادی را شامل می شدند که واکسن کرونای والنوا و یا واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند، نشان می دهد که واکسن کووید۱۹ والنوا که VLA۲۰۰۱ نام دارد به طور متوسط حدود ۴۰ درصد سطوح آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به واکسن کرونا آسترازنکا تولید می کنند.

وی تصریح کرد: این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن کرونا والنوا مانند واکسن آسترازنکا موجب بروز واکنش های سایر اجزای سیستم ایمنی از جمله سلول های تی شد اما واکسن والنوا همچنین موجب افزایش تولید سلول های T شد که قادر بودند نه تنها به پروتیین «اسپایک» ویروس کرونا بلکه به ۲ پروتئین کلیدی دیگر نیز واکنش نشان دهند.

استاد دانشگاه بریستول خاطرنشان کرد:حققان همچنین متوجه شدند، افرادی که واکسن کرونای والنوا دریافت کرده بودند، عوارض جانبی کمتری نشان دادند.  

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که این نتایج هیچ تغییری در تصمیم دولت ایجاد نکرده است، اما با این حال «نهاد دیده بان داروها» در انگلیس نتایج این مطالعه را بررسی می کند.  

شرکت والنوا نیز اعلام کرد که قصد دارد داده های این مطالعه را در ماه نوامبر (آبان-آذر) برای تأیید احتمالی تا پایان سال ۲۰۲۱ به سازمان تنظیم کننده داروی انگلیس ارایه دهد و امیدوار است که تا پایان مارس سال آینده از اتحادیه اروپا تأییدیه بگیرد.

این شرکت قصد دارد تولید واکسن های خود را در اسکاتلند ادامه دهد. این شرکت فرانسوی همچنین در حال گسترش آزمایش های خود برای تحت پوشش قرار دادن نوجوانان و افراد مسن است و امیدوار است پس از اخذ مجوز تزریق این واکسن برای افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله، به این گروه ها نیز تاییدیه بگیرد.

 

نظر شما