ادویه‌ها هم می‌توانند مرگ‌آور باشند!

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۸۶۳
ادویه‌ها هم می‌توانند مرگ‌آور باشند!
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف ادویه‌جات ممکن است سبب تامین نیاز‌های مصرف‌کنندگان شود گفت: درباره مصرف ادویه‌ها نمی‌توان مقدار مشخصی تعیین کرد، اما مصرف‌کنندگانی که حساسیت یا بیماری دارند باید مراقب باشند مواد غذایی ناشناخته به ویژه ادویه‌ها را با احتیاط مصرف کنند، چون اگر سیستم ایمنی بدن سردرگم شود، حساسیت‌های بسیار خطرناک مرگ‌آفرینی را می‌توانند ایجاد کنند.

به گزارش برنا؛ سیدضیاالدین حسینی مظهری درباره تاثیر ادویه‌های مختلف در برنامه غذایی گفت: ادویه‌ها آنقدر در زندگی ما تاثیرگذار نیستند بلکه مسائل ساده‌ای که همیشه در آموزه‌های فرهنگی ما مورد تاکید قرار گرفته است مانند «تا سیر هستی از سفره برخیز»، «تا گرسنه نیستی غذا نخور»؛ یا سه اصل طلایی «تناسب، تنوع و تعادل»، در زندگی ما تعیین‌کننده هستند.

وی ادامه داد: هر انسانی به نسبت سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی، از نظر سلامتی یا بیماری، یا رشد و نمو، نیاز منحصر به فرد خود را دارد. نباید این نیاز فقط در جهت ایجاد لذت، اشتها و رایحه در نظر گرفته شود، چون در کنار میل به غذا، ما یک رسالتی داریم که نیاز‌های میلیارد‌ها سلول تشکیل‌دهنده بافت‌های مختلف بدن را که تشکیل‌دهنده ارگان‌های حساس بدن هستند، تامین کنیم.

حسینی مظهری با بیان اینکه ما به مواد غذایی از بعد غذایی نگاه می‌کنیم در حالی که ممکن است دارو هم باشند، اضافه کرد: یعنی اگر ماده غذایی چیزی که بدن احتیاج دارد را به ما برساند، دواست، اما همین غذا و دوا اگر از حد فراتر رود و تناسب از بین برود، تبدیل به سم می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: ادویه‌ها هم از این قانون مستثنی نیستند. ادویه‌جات ترکیباتی اشتهابرانگیز هستند و می‌توانند در جهت تامین نیاز‌های زیستی افرادی که از این‌ها استفاده می‌کنند موثر واقع شوند. امکان ندارد به طور دقیقی، مقدار ادویه‌جات را برای مصرف تعیین کرد، ولی باید به این مهم توجه داشت که ادویه‌جاتی که تهیه و مصرف می‌شود حتما از منابعی دریافت شوند که قابل اطمینان باشند تا مصرف آن‌ها آلرژی‌ها و تحریکاتی را در سیستم گوارشی افراد یا ساختار پوستی و تنفسی آن‌ها ایجاد نکند.

ادویه‌جات زمینه‌ساز ۴۰ درصد سرطان‌ها

وی در پاسخ به این سوال که این حساسیت‌ها در چه افرادی بر اثر مصرف ادویه‌ها به وجود می‌آید؟ گفت: اشخاص مختلف و متعدد هستند. اولین افراد کسانی هستند که زمینه‌هایی حساسیت فصلی دارند، یعنی در فصل بهار و پاییز دچار آب‌ریزش می‌شوند، سرفه می‌کنند، تنفس‌شان قطع و وصل می‌شود، آسم دارند یا خارش پوست پیدا می‌کنند و راش‌های پوستی در آن‌ها ایجاد می‌شود، این‌ها مواد غذایی ناشناخته به ویژه ادویه‌ها را باید با احتیاط مصرف کنند؛ چون اگر سیستم ایمنی سردرگم شود، حساسیت‌های بسیار خطرناک و مرگ‌آفرینی را می‌توانند ایجاد کنند. همچنین افرادی که بیمار هستند، هر نوع بیماری که باشد؛ اگر از ادویه‌جات مصرف کنند، ممکن است فشار خون‌شان بالا رود و باعث ناراحتی‌های متعددی شود.

حسینی مظهری در پاسخ به اینکه پس این افراد با این حساسیت‌ها کدام ادویه‌ها را باید مصرف کنند، با بیان اینکه نمی‌توان به هر گروه سنی یا به هر جامعه‌ای گفت که چه چیزی خوب است با چه چیزی بد است، تصریح کرد: همانطور که بافت انگشت و اثر انگشت هر شخصی منحصر به فرد است، هر انسان زنده‌ای هم، نیازهایش منحصر به خودش است و خودشان باید در نظر بگیرند که ماده‌ای را که مصرف می‌کنند دچار چه تغییراتی می‌شوند که قبلاً نداشتند. این نشان می‌دهد که آن ماده‌ای که میل کردند، ترکیبات آلرژی‌زا داشته که سیستم دفاعی این‌ها را آزرده کرده است.

وی در این باره به مصرف نمک اشاره کرد و گفت: برای مثال نمک یکی از موادی است که نبودش کشنده است و مصرف زیاد آن نیز همینطور؛ معمولا گفته می‌شود که نمک بین ۵ تا ۶ گرم در روز مصرف شود. ولی شما در نظر بگیرید برای اینکه مواد غذایی به فروش برود، مخصوصا غذا‌های کنسروی، حاضری و فست‌فودها، ۳ یا ۴ برابر نیاز ما نمک دارند و ما آن‌ها را مصرف می‌کنیم. در حالیکه باید بدانیم که بالاترین رقم بیماری‌های قلبی عروقی را استفاده نا به جا از نمک، پدیدار می‌سازد. چون هر مولکول نمک ۴ مولکول آب را در بدن نگاهداری می‌کند و علاوه بر اینکه خود تحریک‌کننده است، فشار اسمزی را تغییر داده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف بهترین غذا‌ها در شرایط فعلی اقتصادی کشور نیز گفت: وقتی ما می‌گوییم فلان ماده را مصرف کنید و فلان ماده را نه، می‌گویند مثل اینکه شما از قیمت‌ها خبر ندارید و ایراد می‌گیرند. ما از قیمت‌ها خبر داریم، ولی هزینه‌ای که شما برای بهبود کیفیت غذایتان صرف می‌کنید، شاید مقداری هزینه شما را بالا ببرد، ولی از بیماری‌های هزینه‌بر خانه خراب‌کن جلوگیری می‌کند. ۴۰ درصد سرطان‌ها را ادویه‌جات، منابعی که به غذا‌ها به عنوان نگهدارنده، طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده اضافه می‌کنند، زمینه‌سازی می‌کند. ما باید مواد حاوی پروبیوتیک و آنتی‌اکسیدان را جایگزین این مواد تحریک‌آمیز کنیم و به این ترتیب از خیلی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمنی که پرهزینه و دردآور هستند، جلوگیری کنیم.

حسینی مظهری با بیان اینکه شرایط اکولوژی ما، تمام آن نیاز‌های درمانی و زیستی ما را در دارو‌های طبیعت پرورش و در اختیار ما قرار داده است، گفت: این همه میوه‌های رنگارنگ و جورواجور، این همه سبزیجات فراوانی که واقعا آدمی از عطر و طعم و رایحه آن‌ها لذت می‌برد، این‌ها همه ترکیباتی دارند که برای بدن می‌تواند مفید باشند، فیبر‌های محلول و نامحلول را فراهم می‌کنند، می‌توان ویتامین‌های ث و‌ای را باهم تامین کنند، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در بدن، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند، از بیماری‌هایی که ناشی از رادیکال‌های آزاد است و ساخت کلاژن جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک لیموی کوچک در روز می‌تواند از عوارض بسیاری جلوگیری کند، افزود: گوجه‌فرنگی‌هایی که پرورش می‌دهیم و حتی ربی که از آن تهیه می‌شود حتی به صورت پخته، ترکیباتی ضد سرطانی به ویژه برای جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تره و جعفری سرشار از طراوت هستند، ولی متاسفانه غذای نسل جوان ما شده فست‌فود، نوشیدنی‌شان در عوض آب سالم، شده است انواع و اقسام نوشابه‌های گازدار و بی‌گاز و رنگی و بی‌رنگ. اما باید توجه داشت گرچه این‌ها لذت آنی ایجاد می‌کنند، اما حسرت دائمی را پایه‌ریزی خواهند کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی هشدار داد: تمام کم‌خونی‌ها و کمبود‌های کلسیم ناشی از عدم توجه به تعادل و تنوع غذا‌ها و استفاده نابه‌جا از غذا‌هایی است که به نسبت واحد مصرف‌شان، انرژی فراوان دارند و فاقد ریزمغذی‌های ۵۰‌گانه ویتامین‌ها، مینرال‌ها و اسیدآمینه‌ها و فیر‌های محلول و نامحلول هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز