عوارض این غذاهای ناسالم پرطرفدار را با مصرف امگا ۳ از بین ببرید!

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۴۰۸
عوارض این غذاهای ناسالم پرطرفدار را با مصرف امگا ۳ از بین ببرید!
یک مطالعه جدید روی حیوانات به تأثیر غذاهای فراوری‌شده در حافظه می‌پردازد و می‌پرسد که آیا امگا 3 می‌تواند این مشکل را حل کند یا نه.

به گزارش برنا؛ محققان اثرات رژیم غذایی سرشار از غذاهای فراوری‌شده را بر حافظه موش‌ها و این که آیا مکمل امگا ۳ می‌تواند اثرات منفی را از بین ببرد، بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که مکمل امگا ۳ برخی از نشانگرهای التهاب عصبی را کاهش می‌دهد، اما نه همه آنها.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نتایج آن‌ها به این معنا نیست که مکمل‌های امگا ۳ اثرات منفی غذاهای فراوری‌شده را بر سلامتی خنثی می‌کنند و مردم باید اطمینان حاصل کنند که مقادیر کافی از کربوهیدرات‌های پیچیده را برای بهبود سلامت خود مصرف می‌کنند.

کربوهیدرات‌ها منبع انرژی ضروری برای بدن هستند. دو گروه کربوهیدرات وجود دارد: ساده و پیچیده. هضم کربوهیدرات‌های پیچیده مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و فواید تغذیه‌ای زیادی دارند که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.

در مقابل، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده زمان کمتری برای هضم نیاز دارند، فواید تغذیه‌ای کمتری دارند و می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند و خطر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را افزایش دهند.

کارشناسان بهداشت، رژیم‌های غذایی حاوی سطوح بالای کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را با مشکلات یادگیری و حافظه و همچنین افزایش وزن در انسان‌ها مرتبط می‌کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که موش‌های مسن، اما نه جوان، که رژیم غذایی کوتاه‌مدت پرچرب مصرف می‌کنند، مشکلات حافظه دارند و سطح التهاب در بخش‌های مختلف مغزشان افزایش می‌یابد. با این حال، محققان دریافتند که یک مداخله غذایی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

تحقیقات دیگر مشاهده کرده‌اند که امگا ۳ به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) می‌تواند التهاب مغز را که به آسیب‌های مغزی، سکته مغزی و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن مربوط می‌شود، کاهش دهد. همچنین اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فراوری‌شده با سطوح بالای کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع‌شده و کمبود فیبر بر مغز پیری تأثیر می‌گذارد، شناخته شده است.

اخیراً، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو (OSU) و Inotiv Inc. مطالعه‌ای را برای درک مکانیسم‌های پشت اثرات عصبی رژیم‌های فراوری‌شده و اینکه آیا مکمل‌های امگا ۳ می‌تواند این اثرات را بهبود بخشد، انجام دادند.

آن‌ها دریافتند که رژیم‌های غذایی فراوری‌شده عملکرد حافظه را در موش‌های مسن، اما نه جوان، مختل می‌کند و این در کنار افزایش علائم التهاب رخ می‌دهد. اما مکمل امگا ۳ این اثرات را بهبود بخشید.

دکتر روث بارینتوس، نویسنده اصلی این تحقیق و دانشیار دانشگاه OSU، در پاسخ به این سوال که آیا این نتایج شگفت‌انگیز هستند، به مدیکال نیوز تودی گفت: بله، بسیاری از مطالعات، از جمله مطالعات ما، روی رژیم‌های غذایی پرچرب و قندی که برای عملکرد حافظه مضر هستند، تمرکز کرده‌اند، اما تعداد کمی اثرات کوتاه‌مدت یک رژیم غذایی بسیار فراوری‌شده را بررسی کرده‌اند.

با توجه به اینکه بسیاری از رژیم‌های غذایی فراوری‌شده دارای چربی کم هستند، ما شک داشتیم که نتایج قابل توجهی را ببینیم. ما نه‌تنها اختلالات حافظه قابل توجهی را مشاهده کردیم، بلکه شاهد افزایش وزن قابل توجهی نیز با این رژیم بودیم.

وی در پایان افزود: مطالعات دیگر نشان داده‌اند که امگا ۳ چقدر می‌تواند مفید باشد، اما این مطالعه یک قدم فراتر رفته است تا نشان دهد مصرف آن چگونه می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز