هرگز صبح‌ها بعد از زنگ خوردن ساعت، دوباره نخوابید!

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۱۸:۰۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۸۱۴۲
هرگز صبح‌ها بعد از زنگ خوردن ساعت، دوباره نخوابید!
تحقیقات نشان داده خوابیدن دوباره بعد از قطع کردن زنگ ساعت ممکن است روی وزن، پوست و حتی سلامت باروری شما اثر بگذارد.

به گزارش برنا؛ ما سه ماه و نیم از عمرمان را صرف قطع موقت زنگ ساعت موبایل مان می‌کنیم که برای بیدار شدن مان از خواب تنظیمش کرده بودیم؛ و گرچه انجام گهگاه این کار تأثیری بر شما ندارد، اما تکرار مداوم این کار صدماتی بیشتر از آسیب به خواب تان دارد.

تحقیقات نشان داده خوابیدن دوباره بعد از قطع کردن زنگ ساعت ممکن است روی وزن، پوست و حتی سلامت باروری شما اثر بگذارد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم این کار چه تأثیری بر بدن دارد.

نزدیک به ۲ ساعت پیش از آنکه واقعاً از خواب بیدار شوید، بدن تان شروع به آماده کردن خود برای آغاز روز می‌کند. دمای بدن تان بالا می‌رود و در بدن تان مواد شیمیایی ترشح می‌شود که کارشان بیدار کردن شما است.

وقتی بعد از شنیدن اولین زنگ ساعت موبایل از خواب بیدار می‌شوید، بدن تان برای فرآیند بیدار شدن کاملاً آماده است. اما اگر زنگ ساعت را موقتاً قطع کنید و دوباره به خواب بروید، احتمالاً بعد از بیدار شدن تا مدت‌ها احساس خواب آلودگی و سستی خواهید کرد.

 ممکن است طی روز بیشتر احساس خستگی کنید

ممکن است فکر کنید اگر موقتاً زنگ ساعت موبایل تان را قطع کنید می‌توانید بیشتر بخوابید و طی روز انرژی بیشتری داشته باشید. اما درواقع برعکس است. تحقیقی بر روی ۲۰ هزار نفر نشان داد کسانی که عادت به قطع چندین باره‌ی زنگ ساعت موبایل خود داشتند، احتمال اینکه طی روز احساس خستگی کنند در آن‌ها بیشتر بود؛ و گرچه گاهی چرت زدن بعد از قطع زنگ ساعت اثر جدی‌ای بر شما ندارد، اما انجام مکرر این کار ممکن است در بلند مدت باعث کمبود خواب شود.

 برای سلامت گوارشی تان مضر است

خوابیدن دوباره بعد از قطع موقت زنگ ساعت موبایل، ساعت داخلی بدن تان را سردرگم می‌کند و بر کیفیت خواب تان اثر می‌گذارد. وقتی بدن مطمئن نباشد که وقت بیدار شدن است یا خواب، احتمال اینکه شب‌ها دائم از این پهلو به آن پهلو شوید و کمتر از نیازتان بخوابید، بیشتر می‌شود. در نتیجه، این امر ممکن است سلامت کلی تان را تحت تأثیر قرار دهد و بنابراین منجر به اختلالات متابولیک و افزایش وزن شود.

 ممکن است پوست تان حساس‌تر شود

حتی اگر مراقبت خوبی از پوست تان داشته باشید، کمبود خواب مداوم ممکن است تلاش هایتان را از بین ببرد و باعث آسیب دیدن پوست تان شود. وقتی به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید، سطح هورمون اضطراب در بدن تان بالا می‌رود، امری که منجر به التهاب، تولید بیش از حد چربی پوست و مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.

 ممکن است روی دستگاه ایمنی بدن تان تأثیر بگذارد

چند دقیقه خواب بیشتر شاید وسوسه انگیز باشد، اما عادت شدن آن آثار منفی قطع موقت زنگ ساعت موبایل را چند برابر می‌کند. مثلاً ممکن است متوجه شوید که بیشتر از قبل بیمار می‌شوید. علتش آن است که کمبود خواب مکرر، مکانیزم‌های دفاعی بدن را ضعیف می‌کند و دستگاه ایمنی بدن نمی‌تواند آنطور که باید از شما در برابر ویروس‌ها دفاع کند.

 ممکن است عادت ماهانه تان را نامنظم کند

قطع موقت زنگ ساعت موبایل در هنگام صبح شاید حس خوشایندی داشته باشد، اما انجام هر روزه‌ی این کار ممکن است بر روی سلامت باروری شما اثر بگذارد. بی نظمی در الگو‌های خواب بر روی هورمون‌های جنسی که در عادت ماهانه و تخمک گذاری نقش دارند، اثر می‌گذارد. نداشتن خواب کافی در نهایت باعث وارد شدن فشار به بدن می‌شود، امری که می‌تواند موجب نامنظم شدن عادت ماهانه گردد.

عادت قطع زنگ ساعت موبایل را چطور ترک کنیم؟

اگر قطع موقت زنگ ساعت موبایل به عادت همیشگی تان تبدیل شده، ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود می‌تواند به جایگزین کردن آن با عادتی سالم‌تر کمک کند.

فعالیت بدنی داشته باشید. کسانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، احتمال قطع موقت زنگ ساعت موبایل در هنگام صبح در آن‌ها کمتر است. خود را عادت دهید روزانه دست کم یک ساعت پیاده روی داشته باشید. خواهید دید که همین کار ساده بر عادت بدتان اثر می‌گذارد.

موبایل را سمت دیگر اتاق بگذارید. این ترفند ساده ممکن است میل تان به قطع موقت زنگ ساعت موبایل تان را کم کند.

چراغ را روشن کنید. تاریکی اتاق بیدار شدن را سخت‌تر می‌کند و روشن کردن چراغ ممکن است کمک کند بهتر از خواب بیدار شوید.

از ساعتی استفاده کنید که قابلیت زنگ مجدد نداشته باشد. راحت‌تر از این دیگر نمی‌شود: اگر وسیله‌ای که از آن برای بیدار کردن خود استفاده می‌کنید قابلیت زنگ مجدد نداشته باشد، دیگر وسوسه نمی‌شوید دوباره بخوابید. پس از ساعت‌هایی استفاده کنید که امکان زنگ مجدد ندارند.

 

نظر شما