علت اصلی سه رقمی ماندن مرگ‌های روزانه کرونا

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۶۱۲
علت اصلی سه رقمی ماندن مرگ‌های روزانه کرونا
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ از کاهش سرعت روند نزولی کرونا در کشور خبر داد و گفت: نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریبا ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست.

به گزارش برنا؛ دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: روند کووید ۱۹ در کل کشور همچنان نزولی است، اما با شیب کم. چند هفته گذشته افزایش مختصری در برخی مناطق کشور دیده شد که برخی اعلام کردند احتمالا پیک جدید بیماری است، اما به نظر من نمی‌توانیم با یکی دو روز افزایش، درباره این موضوع اظهارنظر کنیم، این افزایش‌ها یا پیک جدید است یا دندانه است. از آن تاریخ تاکنون سه دندانه داشته‌ایم که روند بیماری در برخی مناطق به میزان مختصری بالا رفته و مجددا پایین آمده و حتی پایین‌تر از سطح قبلی ایستاده است.

کاهش سرعت روند نزولی کرونا

وی با بیان اینکه بنابراین وضعیت کلی کشور موج نزولی بیماری است، گفت: منتها اتفاقی که رخ داده این است که سرعت کاهش موارد جدید، کم شده است و در سطح بالایی از ابتلا به تعادل رسیده است. این سطح بالا باعث می‌شود که روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد فوت روزانه داشته باشیم که عدد بالایی است. با این حال اگر در نظر بگیریم که فوتی‌های امروزمان مربوط به بستری‌های چند هفته قبل هستند، اگر با همین روال پیش برویم، انتظار داریم که مرگ‌هایمان در هفته‌های آینده دو رقمی شود.

نگرانی از ورود موج جدید

یونسیان ادامه داد: از طرف دیگر ما نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریبا ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که همزمان که رو به جلو پیش می‌رویم و احتمال بروز موج جدید هم هست، پوشش واکسیناسیون ما علی‌رغم تمام شایعات و تبلیغاتی که جماعت ضد واکسن انجام می‌دهند، در حال افزایش است و به خصوص تک دزهای ما همه دو دزه خواهند شد.

دو هفته که از تزریق دو دز بگذرد، درصد قابل ملاحظه‌ای ایمنی در برابر اشکال شدید بیماری رخ می‌دهد. بنابراین با این رویکرد انتظار داریم که اگر ان‌شاءالله موج جدیدمان را قبل از انتهای آذر ماه نداشته باشیم و بعد از انتهای آذر ماه موجی وارد شود، موجی با ابتلاهای کم علامت یا بدون علامت و با بستری و مرگ بسیار کم باشد.

مانند کشورهایی نظیر انگلیس و... که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند. البته در کشوری مانند انگلیس به زندگی عادی بازگشتند و این باعث شد که تعداد موارد ابتلایشان بالا رود. منتها اگرچه تعداد مواردشان به موج قبلی نزدیک می‌شود، اما تعداد مرگ‌ها کمتر از یک‌دهم موج قبلی است که این تاثیر واکسن است و عمده مرگی هم که در این کشور می‌بینیم ناشی از عدم تمکین تزریق واکسن از سوی برخی افراد است.

وی گفت: البته نمی‌توان زمان بروز پیک بعدی را پیش‌بینی کرد، اما امیدوارم تا پایان آذر ماه بروز پیک جدید به تاخیر افتد تا میزان واکسیناسیون‌مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ‌های بالا.

 

نظر شما