مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه چیست؟+تصاویر

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۱۱:۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۶۶۹۷۲
مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه چیست؟+تصاویر
سوخو-۳۰ بر مبنای بدنه پروازی و طرح کلی جنگنده سوخو-۲۷ توسعه پیدا کرده‌است و در دو مدل مختلف در دو شرکت رقیب KnAAZ و ایرکوت تولید می‌شود. سوخو-۳۰ یک جنگنده برتر هوایی دوموتوره و چندمنظوره اَبَرچابک و دوسرنشین است که شرکت هوانوردی سوخو در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است.

به گزارش برنا؛ سوخوی۳۰ یک جنگنده چندمنظوره دونفره است که به طور کامل با جنگنده لاکهید مارتین اف-۱۵‌ای   ایالات متحده برابری می‌کند. مدل‌های سوخو-۳۰ بشرح ذیل است:

 زیرگونه‌های سوخو-۳۰ 

سوخو-۳۰ : مدل ارتقا یافته سوخو-۲۷یوبی است که در دهه ۹۰ میلادی برای روسیه ساخته شده بود. امروزه روسیه تنها پنج فروند از این مدل در اختیار دارد که همگی قدیمی هستند.

سوخو-۳۰  کی: نسخه صادراتی سوخو-۳۰ در دهه ۹۰ میلادی بود.

سوخو-۳۰  کی‌آی: یک بروزرسانی بر روی مدل کی بود که پیش از سال ۱۹۹۵ به سفارش اندونزی انجام شده بود. سفارش اندونزی برای دریافت ۲۴ فروند مدل کی آی بخاطر بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا لغو شد.

سوخو-۳۰  کی‌ان: یک بروزرسانی از مدل سوخو-۲۷یوبی بود که پروژه درنهایت برچیده (لغو) شد ولی بعدها با کد ام معرفی گشت. چند بروزرسانی بر روی این مدل برای کشور بلاروس انجام شده‌است.

سوخو-۳۰ ام‌کی : نسخه صادراتی سوخو-۳۰-ام که در دهه ۹۰ به هند  فروخته شد.

زیرگونه‌های سوخو-۳۰ ام‌کی‌آی

سوخو-۳۰ ام‌کی‌آی: مدل «ام‌کی‌آی» در سال ۲۰۰۲ رسماً معرفی شد.  که با مشارکت هند  ساخته شده‌است.  ام‌کی‌آی نخستین جنگنده از خانوادهٔ سوخو-۳۰ است که با فناوری جهت‌دهی رانش و پیش‌بال ساخته شده‌است.  

سوخو-۳۰ ام‌کی‌آ:   این مدل یک محصول صادراتی مخصوص الجزایر است.

سوخو-۳۰ ام‌کی‌ام : این مدل برای نیروی هوایی مالزی تولید شده‌است.  

سوخو-۳۰ اس‌ام: مدل اس ام یک مدل ویژه و ترکیبی از مدل‌های ام‌کی‌ام و ام‌کی‌آی با فناوری جهت‌دهی رانش است که برای نیروی هوایی روسیه ساخته شده است.

 

زیرگونه‌های سوخو-۳۰ ام‌کی‌کی 

سوخو-۳۰ ام‌کی‌کی: ام‌کی‌کی نسخهٔ صادراتی مخصوص چین است که در سال ۲۰۰۰ معرفی شده‌است.

سوخو-۳۰ ام‌کی‌۲: مدل ام کی ۲ یک نسخهٔ جدید و نوین‌شده بر پایهٔ ام‌کی‌کی است که برای نیروی هوایی چین، اندونزی و اوگاندا ساخته شده‌است که با الکترونیک هوانوردی پیشرفته و جنگ‌افزارهای نوین مجهز شده‌است.

سوخو-۳۰ ام‌کی‌ ۲ وی : نسخه‌ای از ام‌کی ۲ است که با اندکی تفاوت نسبت به مدل اصلی، مخصوص ویتنام ساخته شده‌است.

سوخو-۳۰ ام‌کی‌ وی :نسخهٔ صادراتی از ام‌کی ۲ است که به‌طور اختصاصی برای ونزوئلا ساخته شده‌است.

سوخو-۳۰ ام‌ ۲ :یک نسخه ساخت شرکت کی ان زدزد آ است که بر مبنای ام کی ۲  ساخته شده‌است. نیروی هوایی روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ سفارش این محصول  داده‌است. آزمایش‌های اصلی درون‌شرکتی در سال ۲۰۱۰ به پایان رسیدند. در مجموع تنها ۲۰ فروند سفارش داده شده‌است. این هواپیماها برای تمرین علیه هواپیماهای سوخو-۲۷ به‌کار می‌روند و نیروی هوایی روسیه با آنها تمرین می‌کند.

آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه سوخو-۳۰ مدل ام‌کی
آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه سوخو ۳۰ مدل ام‌کی‌آی 
آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه سوخو ۳۰- مدل ام‌کی‌کی
آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه سوخو ۳۰- مدل‌اس‌ام
آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه  سوخو ۳۰ مدل‌ ام‌کی‌وی ونزوئلا که برپایهٔ ام‌کی ۲ ساخته شده‌است
آشنایی با مدل‌های مختلف سوخو-۳۰ روسیه سوخو ۳۰ مدل ام‌کی‌کی  
نظر شما