بیشترین مقدار آهن اسفناج با این راه ساده جذب می شود

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۲۲:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۷۹۳۹۴
بیشترین مقدار آهن اسفناج با این راه ساده جذب می شود
اسفناج دارای سطح بالایی از آهن است که می‌توانید با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود نیازهای بدن را تامین کنید.

به گزارش برنا؛ اسفناج یکی از غنی‌ترین سبزی‌جات است که طرفداران بسیاری دارد. این گیاه یکی از منابع مناسب آهن است که برای بسیاری از کارکردهای بدن به ویژه فرآیند خون سازی اهمیت دارد. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از بیماری‌های رایج در جهان محسوب می‌شود و داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند.

یکی از سوالاتی که درباره اسفناج مطرح می‌شود، خام خوردن یا پختن این سبزی است. برخی خواص خام آن را بیشتر می‌دانند و برخی دیگر بر خواص پخته شده آن تاکید دارند.

متخصصان می‌گویند در اسفناج موادی مانند اوکسالیک اسید وجود دارد. این اسید به طور طبیعی با کلسیم و آهن موجود در اسفناج ترکیب شده و همین موضوع جذب این مواد از سوی بدن را بسیار دشوار می‌کند. خوشبختانه زمانی که اسفناج پخته می‌شود این ترکیبات از یکدیگر جدا شده و باعث سهولت در جذب آهن موجود در آن می‌شود.

از این رو، اگر به دنبال تامین آهن مورد نیاز بدن به وسیله مصرف اسفناج هستید، بهتر است این گیاه را به صورت پخته شده استفاده کنید. براساس برآوردهای انجام شده، یک فنجان اسفناج خام تنها ۰.۸ میلی گرم آهن و ۳۰ میلی گرم کلسیم دارد. این در حالی است که یک فنجان اسفناج پخته دارای ۶.۵ میلی گرم آهن و ۲۴۵ میلی گرم کلسیم است.

از سوی دیگر، زمانی که اسفناج پخته می‌شود، به میزان قابل توجهی کوچک‌تر می‌شود. از این رو، افراد می‌توانند ۵ برابر بیشتر اسفناج پخته شده بخورند. نیازهای افراد مختلف به آهن متفاوت است و این موضوع از جنبه جنسیتی و شرایط جسمانی فرد می‌تواند تغییر کند.

یک مرد روزانه به ۸ میلی گرم آهن نیاز دارد. زنان پیش از یائسگی باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن مصرف کنند. این در حالی است که زنان باردار نیاز روزانه ۲۷ میلی گرم به آهن دارند. به همین دلیل توجه به تامین آهن مورد نیاز بدن ضروری است. با گنجاندن اسفناج به عنوان یک منبع غنی از این عنصر به رژیم غذایی روزانه، می‌توانید نیاز بدن را با سهولت تامین کنید.
 
انتهای پیام
نظر شما