زمستانی سرد در انتظار لهستان

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۶۹۲
زمستانی سرد در انتظار لهستان
لهستان به دلیل تحریم کاخ کرملین اکنون با کمبود زغال سنگ مواجه شده است و با وجود پایان فصل گرمایش، فروشندگان محدودیت‌هایی برای فروش آن اعمال کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، لهستان به علت ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از روسیه، اکنون با کمبود این سوخت مواجه است و با وجود پایان فصل گرمایش، فروشندگان محدودیت‌هایی برای فروش آن اعمال کردند.

پویتر پایزیک، معاون وزیر دارایی‌های ملی لهستان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور اعلام کرد، شرکت‌های لهستانی پس از ممنوعیت واردات از روسیه، فروش زغال سنگ را محدود کردند.

وی توضیح داد، تقاضا برای مواد خام در این کشور از تولید داخلی بیشتر شده است.

«شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند برای تامین سوخت گرمایشی هر چه بیشتر مشتریان در فصل (سرمای) آینده، محدودیت‌های فروش اعمال کنند.»

وی اذعان کرد، این کشور وضعیت دشواری دارد و مصرف کنندگان در خرید زغال سنگ با مشکل مواجه هستند.

لهستانی ها در صف زغال سنگ

در عین حال، ممنوعیت واردات  زغال سنگ روسیه، سبب افزایش قیمت‌ها نیز شده است. با وجود اینکه فصل گرمایش به پایان رسیده است، رسانه های لهستانی از صف‌های طولانی در نزدیکی انبارهای زغال سنگ به دلیل تقاضای شدید خبر داده‌اند.

زغال سنگ

با وجود کمبود، بسیاری از خانواده‌ها مجبور شده‌اند تا زغال سنگ را فروشندگان به قیمت، هر تن،2500 تا 3000 زلوتی (واحد پول لهستان) (700 تا 800 دلار) بخرند؛ در حالی که قیمت رسمی آن حدود 1000 زلوتی به ازای هر تن (234 دلار) است.

روسیه تامین کننده زغال سنگ لهستان

لهستان، سال‌هاست که از روسیه زغال سنگ وارد می‌کند که 20 درصد مصرف داخل این کشور را تشکیل می‌دهد. در سال 2020، روسیه 9.4 میلیون تن زغال سنگ به لهستان صادر کرده که بیشتر آن برای گرمایش خانواده‌ها مصرف شده است. این کشور 50 درصد گاز مصرفی و 60 درصد نفت پالایشی خود را از روسیه وارد می‌کند.

از زمان درگیری روسیه و اوکراین، ورشو خواستار ممنوعیت کامل واردات انرژی از روسیه شده است.

لهستان در ماه مارس اعلام کرد تا پایان سال 2022، واردات نفت، گاز و زغال سنگ را روسیه را پایان خواهد داد.

در پی این گزارش، بحران اوکراین و روسیه، بسیاری ازکشورهای جهان را دچار دردسر کرده است. روسیه  مواد معدنی کشورهای جهان را تامین می­کرد. اکنون که اتحادیه اروپا این کشور را تحریم کرده است قیمت نفت وگاز و معدنی به دلیل محدودیت موجودی بسیار بالا رفته است.

انتهای پیام/

نظر شما