قیمت یونولیت سقفی با توقف تولید پتروشیمی پارس ۱۰ برابر شد/ تداوم ضعف مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۱۱:۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۴۲۱۰۵۳
قیمت یونولیت سقفی با توقف تولید پتروشیمی پارس ۱۰ برابر شد/ تداوم ضعف مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس
ضعف مدیریتی هلدینگ خلیج فارس در یک سال گذشته موجب شده است که با توقف تولید پتروشیمی پارس قیمت یونولیت سقفی در عرض سه ماه 10 برابر شود و ضربه بزرگی به صنعت ساختمان‌سازی کشور وارد شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، منومر استایرن یکی از محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمی است که به عنوان ماده اولیه در صنعت تولید یونولیت سقفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی پارس زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس تنها تولیدکننده منومر استایرن در کشور است که نیاز صنایع پلاستوفوم (تولیدکننده یونولیت) را تامین می‌کند.

قیمت یونولیت سقفی با توقف تولید پتروشیمی پارس 10 برابر شد

اما به دلایلی نامعلوم تولید منومر استایرن در پتروشیمی پارس به مدت سه ماه از مهر تا دی‌ماه متوقف شده است و هم‌اکنون نیز با وجود راه‌اندازی این واحد پتروشیمی هنوز تا حالت ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

توقف بیش از سه ماهه این واحد پتروشیمی هزینه سنگینی را بر کشور و صنعت ساختما‌ن‌سازی وارد کرده است. طبق بررسی‌ها، در آذرماه قیمت هر متر مربع یونولیت به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این محصول در شهریور حدود 50 هزار تومان بوده است.

تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی به دلیل کمبود منومراستایرن

علیرضا میربلوک دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت درباره دلیل افزایش قیمت یونولیت می‌گوید: پتروشیمی پارس، مونومر استایرن تولید می‌کند. این واحد به هر دلیلی به مشکل خورده و بعید است تا حدود دو ماه دیگر هم راه بیفتد. در این شرایط شرکت‌ها مجبور به واردات مونومر استایرن شده‌اند.

فرشید پورحاجت عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، اواخر مهرماه امسال از افزایش قیمت یونولیت سقفی خبر داده و گفته بود: دلیل این افزایش قیمت عدم عرضه مناسب مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها اعلام شده است. چند ماهی است که مواد اولیه تولید یونولیت سقفی به تولیدکنندگان تحویل نمی‌شود یا این‌که قطره‌چکانی توزیع می‌شود. به دلیل کمیاب شدن پلاستوفوم، اکثر کارگاه‌های ساختمانی در حال تعطیل شدن هستند.

امیر لطفی رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت نیز در 30 آذرماه گفت: حدود سه ماه است که خط تولید منومر استایرن (ماده اولیه تولید یونولیت) پتروشیمی پارس تعطیل شده و مشخص نیست چه زمانی به مدار تولید باز می‌گردد. این موضوع جهش قیمت را در بازار مواد اولیه و همچنین بازار یونولیت به دنبال داشته است.

وی افزود: جهش ناگهانی منومر استایرن موجب شد تا تولیدکنندگان یونولیت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شوند و در دو ماه گذشته تولیدکنندگان ناچار به تعطیلی تولید یا فعالیت با حداقل ظرفیت شده‌اند. با توجه به آنکه تولید با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه دیگر صرفه اقتصادی ندارد، برخی تولیدکنندگان نیز قصد فروش واحدهای تولیدی خود را دارند.

عملکرد ضعیف هلدینگ خلیج فارس در یک سال گذشته

به اعتقاد کارشناسان ضعف مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس، دلیل اصلی توقف تولید پتروشیمی پارس در سه ماه گذشته بوده است. 

رسانه نفت ما در گزارشی عنوان کرد: ضربه مهلک ‎پتروشیمی پارس به منابع ارزی ایران بقدری فاجعه بار بوده که طی ۱۲۰روز بیش از ۲۱۰ میلیون ‎دلار عدم‌النفع به دلیل سومدیریت نصیب کشور کرده است! عدم تولید واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس طی این مدت با احتساب ارز نیمایی ۳۰ هزار تومان، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان زیان بوده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز