فرصت ویژه سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در شهرک‌های صنعتی

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۱۷:۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۴۲۹۹۹۸
فرصت ویژه سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در شهرک‌های صنعتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فرصت ویژه سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلوواتی بر روی سقف سوله و محوطه‌های در اختیار واحدهای فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی رسولیان معاون وزیر صمت، اظهار داشت: فرصت در سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در شهرک‌های صنعتی در قالب طرحی حمایت گرانه توسط صندوق ملی محیط زیست در راستای تامین مالی نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلوواتی به صورت ویژه برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و با هدف ایجاد نیروگاه‌های انرژی خورشیدی کوچک‌مقیاس بر روی سقف سوله و محوطه در اختیار این واحدها اجرا می‌شود.

وی اضافه‌کرد: در این طرح علاوه بر انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله از سوی ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) تسهیلات کم بهره برای ساخت نیروگاه‌های مذکور از سوی صندوق ملی محیط‌زیست به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: این طرح که در راستای کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست برنامه ریزی شده است، با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و بانک توسعه تعاون به مرحله اجرا در می‌آید.

رسولیان با اشاره به مزایای اطرح یادشده، تصریح‌کرد: قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله با ساتبا و درآمدزایی مطمئن و بلندمدت، تامین ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز از طریق صندوق ملی محیط زیست تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان و تسهیلات کم بهره حداکثر ۱۴درصد با اقساط پنج ساله از مهمترین مزایای این طرح خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: متقاضیان طرح یاد شده، واحدهای فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور دارای انشعاب برق و حداقل ۲۰۰مترمربع فضای سقف سوله رو به جنوب هستند که اعتبارسنجی لازم در نظام بانکی برای ارائه تسهیلات به آنها نیز انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در طرح حاضر به‌منظور سهولت و استانداردسازی فرآیندها، تسهیلات صندوق ملی محیط زیست فقط به نیروگاه‌های ۲۰کیلووات تعلق می‌گیرد، اما در صورت عدم تمایل به استفاده از این تسهیلات، امکان نصب نیروگاه در سایر مقیاس‌ها طبق شرایط اعلامی در سامانه «مهرسان» وزارت نیرو نیز وجود دارد.

رسولیان افزود: در حال حاضر فرض بر تزریق برق تولیدی به شبکه و قرارداد خرید تضمینی مطابق ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف است، اما در صورت عدم تمایل به استفاده از تسهیلات نیز ساز وکار برق بر اساس تفاهم نامه میان ساتبا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مد نظر قرار می‌گیرد و یکی از وثیقه‌های طرح نیز قرارداد خرید تضمینی با ساتبا است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما