برنا از راه های رهایی از روزمرگی گزارش می دهد؛

کوله گردی سبکی ساده برای گردشگری جوانان

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۸:۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۱۷۸۷۴
کوله گردی سبکی ساده برای گردشگری جوانان
فصل گرما فرصت مناسبی برای پناه بردن به طبیعت است و کوله گردی بهترین و کم هزینه ترین نوع سفر برای عاشقان طبیعت است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، زندگی شهری و سختی‌هایش مدت‌هاست که فرصت را از انسان‌ها برای لذت بردن گرفته است. همه ما در برهه‌ای از زندگی تصمیم می‌گیریم تا اجازه ندهیم روند زندگی به همین شکل روزمره ادامه پیدا کند و برنامه‌هایی که اغلب در ذهن و شاید حتی روی کاغذ باقی بماند اما افراد کمی هستند که به این برنامه‌ها و تصمیمات رنگ عمل می‌دهند.

میثم ملک زاده از جمله کسانی است که توانسته بر یک نواختی زندگی شهری غلبه کند حالا او و همسرش بیشتر وقت خود را در گشت و گذار در شهر ها و حتی کشور های مختلف می گذارنند و هردو کوله گردند.

کوله گردی چیست؟

تفاوت اصلی کوله گردی با سفرهای عادی در درجه اول در سبک سفر کردن آن‌هاست، اما تفاوتش با طبیعت‌گردی من فکر می‌کنم طبیعت‌گردی شاخه‌ای از دنیای کوله به دوشی به‌حساب می‌آید اما در جغرافیا و مقاصد محدودتر، از طرفی به خاطر سختی‌هایی که دارد الزاماً هر کوله به دوشی طبیعت گرد نمی‌تواند باشد یا برعکس.

photo_2017-02-08_16-16-34

در مورد جزئیات این نوع زندگی بگویید

- کوله گردی را باید از ابعاد مختلف بررسی کرد، بعد اول زمان؛ نوع خیلی وارسته‌ای از کوله‌گردها وجود دارد که مدت طولانی در سفر هستند از یک ماه تا چند سال، طبیعتاً در سفرهای عادی چنین چیزی را نمی‌توانیم ببینیم، البته نوع دیگری از کوله به دوشی هم داریم که به خاطر مشغله کاری یا هر دلیل دیگری کوله گردی کوتاه‌مدت و دوره‌ای را انتخاب می‌کنند که ازقضا تعدادشان رو به افزایش است. نکته بعدی هزینه است، اگر قراراست زیاد سفر کنید و امکانات اختلاس (همان گنج قارون سابق) هم ندارید هیچ راه دیگری برای حل این معادله وجود ندارد مگر اینکه هزینه‌های سفرتان به سمت صفر میل کند.

در سفرهای عادی معمولاً با نقل‌قول حالا بعد از عمری یک سفر آمده‌ایم. مسافران دست در جیب می‌کنند وسعی می‌کنند به آن شکل بیشتر تفریح کنند اما کوله‌گردها معمولاً سرگرمی‌های ارزان‌تری را انتخاب می‌کنند و تفریح اصلی برایشان ذات سفر است.

معمولاً کوله‌گردها مقصد را چطور انتخاب می‌کنند؟

- انتخاب مقصد را می‌شود یک مسئله کاملاً شخصی و سلیقه‌ای دانست اما معمولاً کوله‌گردها از مکان‌های توریستی دوری می‌کنند و دنبال مناطق بکرتر و هیجان‌انگیزتر هستند حالا اگر جاذبه توریستی و برج ایفل هم دراین‌بین مطرح نشد خیلی نباید سخت گرفت. رؤیایی‌ترین سفر کوله به دوشی یک نفر می‌تواند جهنمی‌ترین تجربه سفر کس دیگری باشد، حقیقت این است که بیشتر افراد سفرنامه‌ها یا عکس‌ها و سبک سفر کوله‌گردها را که می‌بینند عاشقش می‌شوند اما با برخوردن به اولین مشکل به کسی که این حرف‌های قشنگ را نوشته است لعنت می‌فرستند. در غیر این صورت همه می‌تواند کوله دوش باشند اما روحیه ماجراجویی انرژی مثبت باکمی چاشنی دیوانگی برای یک کوله‌گرد ضروری است.

اگر کسی علاقه به کوله گردی داشته باشد از کجا شروع کند؟

- نظر شخصی من این است که با چند طبیعت‌گردی نسبتاً سبک یا نیمه سنگین شروع کنند، طبیعت‌گردی مثل جدا کردن یک چسب شروع ناگهانی برای خلاص شدن از دست وسیله‌های مزاحمی است که در مسافرت‌ها به همراه می‌بریم باشد وقتی به طبیعت‌گردی می‌روید مجبور می‌شوید همه آن‌ها را کنار بگذارید بزارید و دل به طبیعت بزنید، این می‌تواند محکی باشد تا متوجه شوید اصلاً آدم انجام این کار هستید یا نه؟ بعدازآن می‌توانید درباره سفرهای طولانی‌تر و نوع سفرهایتان تصمیم بگیرید. می‌توانید تصمیم بگیرید ایران‌گرد شوید یا جهان گرد یا شاید اصلاً به سرتان بزند که با دوچرخه دور دنیا بروید!

این سبک سفر سخت نیست؟ به‌ویژه اینکه هر اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی ممکنه در آن بیفتد

- اصلاً یکی از بهترین قسمت‌های کوله گردی این است که نمی‌دانی قرار است چه پیش بیاید. در کوله گردی مجبور می‌شوی یاد بگیری چطور وقتی مشکلی پیش آمد با آن مواجه شوی، در سفرهای طولانی‌مدت بیماری، دوری از امکانات و افرادی که شاید در شرایط مختلف می‌توانستند به شما کمک کنند، دزدیده شدن مدارک و پول‌ها در یک کشور غریب ممکن برای شما مسئله‌ساز شود اما همه این‌ها در زندگی عادی هم می‌تواند پیش به یاد حالا در سفر کمی سخت‌تر.

از اولین تجربه‌های خودتان بگویید

- اجازه بدهید از اولین تجربه سفرم به خارج از کشور بگویم که از من آدم دیگری را ساخت، آن روز فهمیدم که می‌توانم به هر چیزی که می‌خواهم برسم، دیدم خودم بدون تجربه باکمی تحقیق و یک دنیا انگیزه بدون ویزا کارت و پول آن‌چنانی دل را به دریا زدم و همه آنچه آرزو می‌کردم کاش روزی انجام دهم را انجام دادم، یا از اینکه برای دو هفته در آفریقا یک برنامه دقیق چیدم و موبه‌مو توانستم آن را اجرا کنم بیشترین لذت را بردم، زندگی همین چیزها است دیگر!

کوله گردی در ایران را چطور می‌بینید

-کوله به دوشی در ایران نسبت به بقیه کشورها خیلی جوان است، البته با در نظر گرفتن تعداد و همه‌گیر شدندش و الا برادران امیدوار به‌عنوان اولین کوله به دوش‌های معروف ایران سال‌ها پیش دست به این کار زدند.

پس با این حساب هرکسی با هر توان مالی می‌تواند یک کوله‌گرد شود؟

- این حرف کمی شعاری است که بگوییم هرکسی بخواهد می‌تواند می‌رود چه کسی گفته کسی نمی‌تواند، وقتی کسی در تأمین نیازهای اولیه خانواده‌اش مشکل‌دار این شعارها حالش را بدتر می‌کند، همان‌طور که این‌طوری نیست که حتماً هرکس کوله به دوش بود خودش یا پدرش میلیاردر بوده است؛ اما با یک نگاه به حجم سفرهای ایرانی‌ها به ترکیه می‌بینید گروه زیادی از مردم به این سفرها می‌روند. قاعدتاً همان گروه‌ها ازنظر مالی می‌توانند بدون هیچ مشکلی کوله گردی کنند.

photo_2017-02-09_14-55-30

بهترین خاطره‌ای که در این سفرها داشته‌اید؟

- کلمه بهترین برای من بیشتر به معنی قفل‌کردن ذهنم است. حتی گاهی اسمم هم یادم می‌رود چه برسد به جواب درست اما یکی از بهترین‌هایم سفر به روستایی نزدیک یاسوج بود که از سوپرمارکت محل آدرس جایی مناسب برای چادر زدن را پرسیدم ما را نه‌تنها مهمان‌خانه خودش کرد بلکه بااینکه شام و صبحانه داشتیم با خانواده‌اش برای ما یک شام لذیذ آماده کرد و شب هم ما را در خانه تنها گذاشت که راحت باشیم و خودش به خانه پدرش رفت و ما و یک دنیا شرمندگی ماندیم که هنوز نتوانستیم جبرانش کنیم.

و حرف آخر

- نمی‌دانم این جمله ازچه کسی است که آدم‌ها معمولاً 20 سال بعد یا زمانی که پیر شدند بیشتر حسرت کارهایی را که نکرده‌اند را می‌خورند تا کارهایی که انجام داده‌اند بنابراین ازآنجاکه بعید میدانم روزی برسد که بگویید ای‌کاش به آن سفر نرفته بودم و به‌جایش فلان مقدار بیشتر پول داشتم بهتر است تا پیر نشده‌اید به سراغ سفر رفتن بروید.

photo_2017-02-09_14-55-41

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز