درگفتگو با برنا مطرح شد؛

خانم‌ها و جوانان در دام ازدواج سفید

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۷:۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۴۹۴۹۳
خانم‌ها و جوانان در دام ازدواج سفید
پیشتر مطالبی را درباره ازواج سفید دیده و خوانده اید، معضلی که با توجه به فرهنگ و قانون جامعه ما اتفاقی ناگوار است که قربانی آن جوانان به ویژه زنان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، برای ریشه یابی مساله ازدواج سفید و تاثیرات منفی آن روی جوانان با یک کارشناس سبک زندگی و یک روانشناس گفتگو کرده‌ایم که درادامه می‌خوانید.

دکتر ایمانی رواشناس در ابتدا با بیان معنی ازدواج گفت: نکته مهمی که اول باید به آن پرداخت این است که ما چه  تعریفی از ازدواج داریم؟ قرار نیست هرگونه روابطی که در جامعه ما باب می‌شود اسم ازدواج را روی آن بگذاریم زیرا ازدواج یک پیوند مقدس، با ارزش و همراه با تعهدات اخلاقی بین دو طرف است که هم در شرع، قانون و نیز در همه کشورهای دنیا تعاریف خاص خودش را دارد. از این رو بر اساس همین تعاریف طرفین حقوق قانونی دارد و براساس آن می‌توانند مسائل خودشان را حل و فصل کنند.

ایمانی ادامه داد: در ازدواج سفید هیچ نوع تعهد اخلاقی وجود ندارد و بدترین ویژگی آن ناراحتی‌های روحی روانی است که بعد از این روابط بین افراد شکل می‌گیرد. به هر حال ما انسان هستیم و هر انسان مجموعه‌ای از عواطف و احساسات دارد که او را به زندگی امیدوار می‌کند و به پیشرفت وتعالی می‌رساند. البته برعکس آن هم وجود دارد یعنی ممکن است فرد به رخوت، رکود، ناراحتی، مشکلات اخلاقی و .. دچار شود، در نهایت این ما هستیم که ماحصل این عواطف را انتخاب می‌کنیم.

ایمانی گفت: یک بُعد دیگر آن این است که واقعیت‌های اجتماعی ما امروز در جامعه چیست؟ این واقعیت اجتماعی چه می‌گوید و جامعه به چه سمتی حرکت می‌کند؟ و سیاستگذاران یا علمای علوم اجتماعی در این باره چه کار می‌کنند؟ جامعه ما جلوتر از همه برنامه‌ها، تفکرات دولت، مجموعه نظارتی وکنترلی است. به این دلیل که نیازهایی برای انسان ها وجود دارد ولی وقتی به این‌ها پاسخ داده نمی شود با مشکلات زیادی مواجهه می‌شویم.

این روانشناس در خصوص پاسخ دادن به غرایض جوانان گفت: پسران و دختران جامعه ما مانند جوانان دیگر جوامع غرایضی دارند. زمانی که به این غرایض پاسخ داده نشود مشکلاتی به وجود می‌آید که مسائل اقتصادی، کاری ، خانوادگی  و... در ادامه این مشکلات قرار دارد. از این رو جوانان برای فرار از آن به این گونه ازواج‌ها روی می‌آورند که در اصل ازواج هم نیست و فقط یک رابطه است اما متاسفانه در آن اتفاقات دیگری هم می‌افتد.

وی افزود: ما امنیت اجتماعی خودمان را با این کار به مخاطره می اندازیم، به خصوص در خانم‌ها این امر شایع‌تر است. خانم‌ها به این نکته توجه  نمی‌کنند که بعدها چه مشکلاتی گریبانشان را می‌گیرد و در این روابط چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد چون هیچ تعهد و ضمانت اجرایی در آن وجود ندارد. این نوع روابط به غیر از اینکه فرد به امیال و غرایض خود پاسخ می‌دهد چه امتیاز دیگری به دست می‌آورد؟ در قبال چیزی که داده‌ایم چه چیزی گرفته‌ایم؟ درواقع یک خوشگذرانی کوتاه مدت است. اما در آخر احساسی که افراد پیدا می‌کنند احساس پوچی، بیهودگی و ناراحتی است.

ایمانی گفت: جوانان برای این کار خود توجیحاتی دارند. آنها زندگی روزمره خود را پیش می‌برند، شاید احساس خوشحالی و خوشایندی هم داشته باشند و یا شاید خیلی از مشکلاتی که فرا رویشان هست در آن رابطه وجود نداشته باشد اما با تمام این‌ها دغدغه، نگرانی، ناراحتی، افسردگی و... دارند.

وی در پایان اظهار داشت: ظاهرا هیچ مسئولی هم قرار نیست به ما کمک کند ولی خودمان می‌توانیم به خودمان کمک کنیم وخانواده را مجاب کنیم که یک حمایت حداقلی داشته باشند، فرزندان خود را ساپورت کنند و کلا بدانند که جوانانشان چطور زندگی می‌کنند. از طرفی هم متاسفانه رسانه‌های ما به این مساله نمی‌پردازند و به راحتی از کنار آن عبور می ‌کنند.

در ادامه سارا گلستانی کارشناس سبک زندگی دراین باره گفت: ازدواج سفید و در ادامه آن ازدواج ساندویچی، مدل حاضر و آماده ای است که قطعا با فرهنگ جامعه ما همخوانی ندارد و جز به بیراهه کشاندن جوانان ما هیچ عاقبت دیگری ندارد. اما نکته مهم این است که قرار نیست همه عیب این مساله را بگویم و از ویژگی‌های جامعه ای که در گذر است چیزی نگوییم. برای ساختن بنای نو باید بخشی از بنای کهنه وگاهی همه آن بایستی تخریب شود ، متاسفانه در این راستا بهایی متوجه سازنده خواهد بود. در همه طول تاریخ و در همه جوامع معضلات از این دست فراوان رخ داده، اما ماندگار نبوده، اگر به دنبال مدینه فاضله و ایده آل گرا نباشیم، جامعه در خودش بدیها را استحاله کرده و در آخر کار آنچه سازنده‌تر است خواهد ماند. اما برای تسریع این روند تلاشی همه جانبه از سوی مسئولان لازم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز