معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور خبر داد؛

مالک کشتی می‌تواند لاشه کشتی را از آب خارج کند/ چین و پاناما می‌توانند کشتی را مقروضه اعلام کنند/ زمان رمزگشایی جعبه سیاه مشخص نیست

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۵:۱۰:۳۸
کد خبر: ۶۶۳۰۶۷
مالک کشتی می‌تواند لاشه کشتی را از آب خارج کند/ چین و پاناما می‌توانند کشتی را مقروضه اعلام کنند/ زمان رمزگشایی جعبه سیاه مشخص نیست
معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: رمزگشایی جعبه سیاه فرآیند حقوقی دارد و نمی‌توان با قطعیت زمان آن را تعیین کرد.

هادی حق‌شناس  معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص ایجاد لکه نفتی پس از غرق شدن نفتکش سانچی گفت: لکه ای ایجاد شده ولی هلی کوپترهای ژاپن در حال رصد اوضاع هستند و وضعیت ایجاد شده تحت کنترل است.

وی افزود: متاسفانه نفتکش آتش گرفته و تمام محموله سوخته و این لکه محموله ی گازی نبوده و همان سوخت کشتی است که روی آب آمده است.

حق شناس تصریح کرد: چون این حادثه در آبهای ژاپن اتفاق افتاده، اوضاع تحت کنترل ژاپن و کادر ساحلی ژاپن  است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور  در پاسخ به این سوال که آیا احتمال پیدا کردن اجسادی که  در حادثه جان باختند  و غرق شدند وجود دارد؟ گفت: طبق اتوماسیون هایی که داریم از  لحاظ حقوقی فقط مالک کشتی می تواند لاشه کشتی را از آب خارج کند که مالک این کشتی نیز شرکت ملی نفتکش است.

وی در ادامه بحث گفت: طبق کنوانسیون نایروبی که ایران، چین و پاناما در کشتی ثبت کرده اند کشورها مقیدند چنانچه ثابت شود کشتی مسیر دریانوردی را ناامن کرده نسبت به خارج کردن آن کشتی به عنوان مقروضه اقدام کنند.

حق شناس در پاسخ به این سوال که احتمال عمدی بودن حادثه وجود دارد یا نه؟ گفت:  تا این لحظه اطلاعاتی که در دست داریم به نظر می رسد که این حادثه عمدی نبوده ولی تا زمانی که جعبه سیاه رمزگشایی نشود نمی توان  اظهارنظر قطعی کرد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: تجهیزات کشتی هیچ مشکلی  نداشته ولی برای اظهارنظر قطعی باید منتظر باشیم تا voice  و رکوردر  باز شود ولی از آنجایی که  2-1 ساعت قبل از کشتی به مالک کشتی ایمیل زده اند مشخص می شود که تجهیزات هم دچار مشکل نبوده است.

حق شناس در خصوص زمان رمزگشایی جعبه سیاه گفت: رمزگشایی جعبه سیاه فرآیند حقوقی دارد که همه ذینفعان باید حضور داشته باشند  که حداقل یک ماه و بیشتر طول خواهد کشید ولی نمی توان با قطعیت زمان آن را تعیین کرد.

نظر شما