"پنج ‌هزار‌میلیارد تومان بودجه بدون حسابرسی" کذب محض است؛

پاسخ سخنگوی ستاد بودجه٩٧ به یک گزارش

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۱۲:۰۷:۴۲
کد خبر: ۶۶۴۳۶۷
پاسخ سخنگوی ستاد بودجه٩٧ به یک گزارش
پیرو انتشار گزارشی در روزنامه «شرق» با تیتر «پنج ‌هزار‌میلیارد تومان بودجه بدون حسابرسی»، سخنگوی ستاد بودجه ٩٧ سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن توضیحاتی ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش را قویا تکذیب کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به  نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، امیر باقری با تأکید بر خلاف‌واقع‌بودن ادعاهای مطرح‌شده درخصوص کمک‌های بلاعوض در لایحه بودجه ٩٧ تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه این گزارش سرشار از مطالب کذب می‌باشد، انتشار این موارد در شرایط کنونی موجب تشویش اذهان عمومی است که حتی می‌تواند پیگیرد قضائی داشته باشد. 

لذا ضروری است رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه وزین «شرق» براساس اصول حرفه‌ای رویه و موارد نادرست بیان‌شده خود را اصلاح کنند. لذا موارد ذیل جهت استحضار خوانندگان محترم روزنامه ارسال می‌شود.  مقتضی است وفق ماده ٢٣ قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون منعکس گردد: 

١- فصل پنجم لایحه بودجه ٩٧ با رعایت ماده ٦٧ قانون برنامه پنجم و ماده ٧١ قانون محاسبات عمومی کشور تنظیم شده و کاملا در چارچوب قانون و با نظارت‌های قانونی پیش‌بینی شده پرداخت می‌گردد. لذا ادعای پرداخت پنج ‌هزار‌میلیارد تومان بودجه بدون حسابرسی کذب محض است. 

٢- پرداخت هرگونه وجهی توسط وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی به‌عنوان کمک و هدیه به صورت نقدی و غیرنقدی به جز در مواردی که در قانون مربوط تعیین شده، خلاف قانون است.

  بنابراین یکی دیگر از اشکالات واضح در این گزارش این است که ادعا شده کمک‌های بلاعوض در اختیار سران قوا می‌‌باشد که این موضوع نیز کاملا کذب است. 

٣- ادعای حذف جدول ١٧ از سوی مجلس شورای اسلامی نیز خلاف واقع است زیرا در راستای شفاف‌سازی بودجه سال ١٣٩٧، برای نخستین‌بار در لایحه بودجه، جدول ١٧ از سوی دولت حذف شد که همین امر با واکنش‌های متعددی نیز مواجه شد. اما اینکه در این گزارش ادعا شده حذف جدول ١٧ با تصمیم مجلس صورت گرفته است، محل شگفتی است. 

٤- وجود ردیف‌های کمک برای برخی عناوین از جمله خبرگزاری سلامت، دانشگاه عدالت، مؤسسه فرهنگی، هنری آرمان و فرهنگ سلامت نیز کذب است و چنین عناوین در لایحه دولت وجود ندارد. 

٥- ادعا شده که سازمان برنامه و بودجه درخصوص تخصیص بودجه از پاسخ‌گویی خودداری کرده است. این در حالی است که به اذعان کارشناسان و رسانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه رویه مبتنی بر گردش آزاد اطلاعات و شفاف‌سازی را سیاست جدی و قطعی خود قرار داده است.  در این راستا نه‌تنها بیش از شش هزار صفحه سند مرتبط با لایحه بودجه سال ١٣٩٧ را منتشر نموده است، مستمرا از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز سخنگوی ستاد بودجه ضمن اطلاع‌رسانی نسبت به پرسش‌ها پاسخ‌گویی لازم به‌عمل آمده است. 

٦- انتظار می‌رود رسانه‌های محترم با توجه به آنکه تمامی مستندات بودجه در سایت این سازمان قابل دسترسی می‌باشد قبل از انتشار خبر و گزارش از صحت آن مطمئن گردند. 

 

نظر شما
پرونده ویژه