اسرارآمیزترین شهر اروپا را بشناسید

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۶۷۶۲۵۸
اسرارآمیزترین  شهر اروپا را بشناسید
چقدر قلب تاریخی اروپا را می شناسید؟ آیا میدانید زیباترین مکان های تاریخی اروپا کجاست؟ ما در این گزارش اسرارآمیزترین شهر اروپا را به شما معرفی خواهیم کرد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا، پراگ، با نقش گنبدهای طلایی کلیساها بر روی رودخانه‌ی ولتاوا، یکی از زیباترین شهرهای دنیاست. پراگ ده منطقه دارد.منطقه‌ی یک، قدیمی‌ترین بخش شهر است وشهر قدیم نامیده می‌شود. دیدنی‌ترین بخش پراگ هم همین منطقه است. اولین مقصد هر مسافری در پراگ، قلعه‌ی پراگ است؛ بزرگترین قلعه‌ی باستانی دنیا در مرتفع‌ترین بخش شهر که در داستان‌های نویسنده‌ مشهور اهل پراگ، فرانتس کافکا هم ریشه دارد.

درست در وسط قلعه، مهمترین کلیسای تاریخی کشور چک واقع شده؛ کلیسای سنت ویتوس. کاخ سلطنتی در مجموعه‌ی قلعه، با سبک گوتیک چشم‌گیرش و کلیسای جامع سنت جورج با رنگ‌های متنوع و بی‌بدیل‌اش، در همین مجموعه قرار دارد. اما اگر به ادبیات علاقه دارید، بدون شک دیدنی‌ترین بخش قلعه ساختمانی است که فرانتس کافکا مدتی در آن زندگی ‌کرده. باغ سلطنتی، برج تاریخی دالی‌برکا، نمایشگاه عکس و... از دیگر دیدنی‌های قلعه‌ی پراگ‌اند و در کنار آن‌ها، تماشای مراسم تعویض گارد قلعه، گوش دادن به صدای ناقوس کلیسا، بالا رفتن از برج بزرگ کلیسای سنت جورجو تماشای شهر از بالای آن، عکاسی و پیاده‌روی در محوطه‌ی قلعه، روزی به‌ یاد ماندنی را برای شما می‌سازند.

 

۱

قلعه‌ پراگ

 

قلعه‌ پراگ (Pražsky hrad) تنها یک قلعه نیست، بلکه با مجموعه‌ی کلیساها و کاخ‌ها و باغ‌هایی که از دوره‌های مختلف تاریخی بر جای مانده‌اند، عنوان بزرگ‌ترین قلعه‌ی تاریخی را در کتاب گینس به خود اختصاص داده است. حاکمان چک از این قلعه که در ساحل غربی رودخانه قرار گرفته، در طول تاریخ به عنوان اقامتگاه استفاده می‌کردند. اولین سنگ بنای قلعه در قرن نهم میلادی گذاشته شد و از قرن دوازدهم تا هیجدهم، چهار بار ساختمان‌های مجموعه را از پایین تا بالا بازسازی کردند. بازسازی سبک گوتیک در قرن چهاردهم توسط چارلز چهارم انجام شد و احداث کلیسایی به همین سبک را هم خود او شروع کرد، اما ساخت آن شش قرن طول کشید. در سال ١٥٤١ میلادی، بخش‌هایی از قلعه در آتش سوخت و طی حکومت خاندان هابسبورگ، ساختمان‌هایی به سبک رنسانس به این مجموعه اضافه شد. آخرین آسیب‌هایی که به ساختمان‌ها وارد شد، طی جنگ‌های سی‌ساله بود و بعد از آن، هم در زمان ملکه ترزا در نیمه‌ی دوم قرن هیجدهم و در دهه‌ی ١٩٢٠ به دستور رئیس‌جمهور چکسلواکی بازسازی شد. مجموعه‌ی این خرابی‌ها و بازسازی‌ها، این قلعه را تبدیل کرده به چیزی که امروز هست؛ یک مجموعه‌ی جذاب و استثنایی و البته موردعلاقه‌ی توریست‌ها.

پارک بزرگ و دلباز این مجموعه هم به اندازه‌ی ساختمان‌های آن جذاب و تماشایی است و چشم‌انداز زیبایی هم به کناره‌ی شرقی رودخانه دارد.

«کلیسای جامع سنت ویتوس» (Katedrála Svatého Vita) یکی از بناهای دیدنی این ساختمان است که با معماری عالی‌اش، در قرن دهم میلادی به سبک گوتیک ساخته شده. بسیاری از شاهان بوهمیا و امپراتوران رومی در این کلیسا دفن شده‌اند.

 

 

۲

پل چارلز

احداث پل چارلز(Karlův most) در سال ١٣٥٧ به دستور چارلز چهارم آغاز شد و تا اوایل قرن پانزدهم طول کشید. پیشترها این پل را به نام پل سنگی و پل پراگ می‌نامیدند، اما از سال ١٨٧٠، به افتخار چارلز چهارم، پل چارلز نام گرفت. در طول تاریخ پراگ، پل چارلز هم نظاره‌گر وقایع و اتفاقات بسیاری بوده است. در سال ١٦٢١ سر بریده‌ی ٢٨ نفر از مخالفان خاندان هابسبورگ بر روی این پل به نمایش گذاشته شد و جنگ با سوئدی‌ها در سال ١٦٤٨ هم به این پل کشیده شد. سیل‌های کوچک و بزرگ سال‌های ١٧٤٨، ١٨٤٥، ١٨٩٠ و ٢٠٠٢ خسارت‌هایی کوچک و بزرگ هم به دنبال داشت که طی بازسازی‌های مختلف، تعمیر شدند. طول پل بیش از ٦٢٠ متر و عرض آن ١٠ متر است و سی مجسمه‌ی سبک باروک هم کناره‌های پل را تزئین کرده‌اند. پل چارلز، پیاده‌روی بزرگ و سنگ‌فرشی است که سه منطقه‌ی شهر قدیم، شهر کوچک و محله‌ی قلعه را به هم وصل می‌کند.

۳

موزه‌ هنرهای تزیینی

در مقابله با انقلاب صعنتی، موزه‌ی هنرهای تزئینی پراگ (Umevleckoprůmzslové muzeum) افتتاح شد تا ادای احترامی باشد به هنر و زیبایی‌شناسی. این مجموعه شامل جواهرات، ساعت‌ها، ظروف سرامیکی و شیشه‌ای، منسوجات و هنرهای نگاره‌ای است و نمایشگاه‌های موقت هم گاه و بی‌گاه در آن برگزار می‌شود.

۴

تالار شهرداری

تالار شهرداری (Obecni dům) زیباترین ساختمان پراگ است که با طراحی داخلی بی‌نظیری به سبک هنر نو و سردری شبیه به تخم‌مرغ، طی سال‌های ١٩٠٦ تا ١٩١٢ ساخته شد. احداث این ساختمان یک هدف مهم داشت: مقابله با سبک مسلط معماری آلمانی در آن دوره و احیای ملی‌گرایی در معماری چک. طبقه‌ بالای این ساختمان چند سالن موسیقی و اپرا دارد، از جمله سالن «Smetana» که بزرگ‌ترین تالار کنسرت موسیقی پراگ است و جشن موسیقی بهار هم در آن‌جا برگزار می‌شود و سالن «Lord Mayor» که توسط آلفونس موچا، استاد مسلم هنر نو بازسازی و دکور شده است.

۵

ساعت نجومی

ساعت نجومی یکجور ساعت است که علاوه بر زمان، اطلاعات نجومی مثل موقعیت دایره‌البروج خورشید، اندازه و موقعیت ماه و این‌جور چیزها را هم نشان می‌دهد. ساعت نجومی پراگ بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم نصب شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های توریستی شهر به شمار می‌رود. قدیمی‌ترین بخش ساعت، ساعت مکانیکی و صفحه‌ی نجومی آن است که در سال ١٤١٠ نصب شده. حول و حوش سال ١٤٩٠، صفحه‌ی سال‌نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه‌های سبک گوتیک تزیین کردند. از نظر سن و سال که بخواهیم حساب کنیم، ساعت نجومی پراگ (Pražský orloj) در دنیا رتبه‌ی سوم را دارد و البته قدیمی‌ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می‌کند. راس ساعت دوازده، از درگاه بالای ساعت شمایل ١٢ تن از حواریون بیرون می‌آیند و چهار مجسمه‌ی کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسندند. به ترتیب از چپ به راست اولی غرور است، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش‌گذرانی. در زیر این چهار تندیس چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ‌نگار، یک فرشته،یک ستاره‌شناس و یک فیلسوف قرار دارد. صفحه‌ی نجومی ساعت در واقع به یک اسطرلاب مکانیکی می‌ماند. برجی که ساعت روی آن نصب شده، آسانسور دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند با آسانسور تا بالای آن بروند.

۶

گالری شهر پراگ

گالری شهر پراگ (Galerie hlavniho mesta Prah) نمایشگاهی است از آثار هنری مدرن چک که در نقاط مختلف شهر چند شعبه دارد. بیشتر شعبه‌ها در شهر قدیم واقع شده‌اند و ساختمان اصلی آن که «House of Golden Ring» نام دارد و به سبک قرون وسطی است، در میدان اصلی شهر قدیم قرار دارد و آثار هنری قرن بیستم چک در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

۷

تپه و پارک پترین

تپه و پارک پترین (Petřín) یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز پراگ است که حدود ١٣٠ متر بالاتر از ساحل رود ولتاوا قرار گرفته و به خاطر هوای خنک و به‌دل، مناظر زیبا و پیاده‌روهای دلچسب، جان می‌دهد برای گردش و پیک‌نیک و تفریحات خارج از خانه. قطار کابلی یا همان فونیکولار که هر روز از ساعت ۹:١٥ صبح تا ٨:٤٥ شب کار می‌کند، راحت‌ترین راه رفتن به تپه‌ پترین است. جز محوطه‌ی سبز پارک که گردشگاه مفرحی به شمار می‌رود، می‌توانید از برج فلزی آن هم که به سبک برج ایفل و در اندازه‌ی کوچک ساخته شده، دیدن کنید. این برج شصت متری درست ۲۹۹ پله دارد و با بالا رفتن از آن‌ها، می‌توانید منظره‌ی دلفریب شهر را تماشا کنید. «دیوار قحطی» (Hunger Wall) جاذبه‌ی دیگر این پارک است که به دستور چارلز چهارم به عنوان سپر دفاعی شهر در برابر هجوم دشمنان ساخته شده. البته افسانه‌هایی هم هست که می‌گوید هدف از ساختن دیوار این بوده که طی قحطی سال ۱۳۶۱ میلادی، جلوی ورود گرسنگی به شهر را بگیرند.

در پایین برج هم یک سالن تفریحی بی‌نظیر وجود دارد به نام هزارتوی آینه که می‌شود برای مدت طولانی تویش سرگرم شد و به‌خصوص برای بچه‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است.

۸

موزه‌ کمونیسم

یک کاخ اشرافی قرن هیجدهمی را در نظر بگیرید که یک طرفش یک رستوران مک‌دونالد است و طرف دیگرش یک کازینوی شلوغ و پر سر و صدا. برای اختصاص دادن جایی به موزه‌ کمونیسم (Muzeum Komunismu)، بهتر از اینجا پیدا نمی‌شود. فساد دوران حاکمیت کمونیسم بر چکسلواکی در این موزه به نمایش گذاشته شده. تصاویری از مغازه‌های خالی، مردم آسیب‌دیده و ظلم و ستمی که بر آن‌ها وارد می‌شد به همراه فیلم‌های کامل و جامعی که ارزش فراوانی دارند.

 

موزه‌ ملی چک

هدف از تاسیس موزه‌ی ملی (Národn muzeum) در کشور چک، پایه‌گذاری، آماده‌سازی و به نمایش گذاشتن مجموعه‌هایی از علوم طبیعی و تاریخی است. موزه‌ی ملی پراگ در سال ۱۸۱۸ افتتاح شد و آن اول‌ها، به به خاطر این که متولی‌اش گیاه‌شناس بود، رویکردی به سمت علوم طبیعی داشت، اما در دهه‌های ۱۸۳۰ و ۴۰ بود که توجه متولیان آن به سمت تاریخ و اشیای تاریخی هم جلب شد. زمانی که رومانتیسم در بین مردم محبوبیت بسیار پیدا کرد، این موزه به عنوان مرکزی برای نشان دادن هویت ملی مردم چک در نظر گرفته شد. با تمام این‌ها، اهمیت این موزه در واقع به این دلیل است که در آن زمان و بعد از آن، افکار قشر روشنفکر جامعه از طریق این موزه به تمام مردم منتقل می‌شد.

در سال ۱۹۴۹ این مجموعه به بخش دولتی داده شد و در سال ۱۹۶۴، آن را به پنج بخش مستقل تقسیم کردند: موزه‌ علوم طبیعی، موزه‌ تاریخ، موزه‌ فرهنگ‌های آمریکا، آفریقا و آسیا، کتابخانه‌ موزه‌ ملی ودفتر مرکزی موزه‌شناسی. درسال ۱۹۷۶ ششمین بخش مستقل این مجموعه به نام موزه‌یموسیقی چک کارش را شروع کرد. امروزه موزه‌ی ملی بیش از چهارده میلیون اثر را در تمام زیرمجموعه‌‌ها و در ده‌ها ساختمان به نمایش گذاشته است.

۱۰

باغ وحش پراگ

باغ‌وحش پراگ (Zoo Praha) که در سال ۱۹۳۱ افتتاح شده، در میان باغ‌وحش‌های دنیا رتبه‌ی هفتم را دارد. این مجموعه در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار در منطقه‌ی تروجا (Troja) در شمال پراگ بنا شده و در آن ۴۴۰۰ جانور در ۶۷۰ گونه‌ی حیوانی از سراسر دنیا نگهداری می‌شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز