پیشنهاد ارزان ترین مقاصد اروپایی برای سفرهای نوروزی

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۷:۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۷۶۲۷۸
پیشنهاد ارزان ترین  مقاصد اروپایی برای سفرهای نوروزی
استانبول نقطه‌ای جادویی است که در آن شرق و غرب به هم می‌پیوندند؛ شهری میان آسیا و اروپا و پر از دیدنی‌ها و خوشی‌های رنگارنگ؛ از قصرها و مسجدهای عثمانی گرفته تا کلیساهای رومی و از جنگل و جزیره و دریا گرفته تا حمام‌های تاریخی در این گزارش با ما همراه باشید تا این شهر عجیب تاریخی را به شا معرفی کنیم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، تماشای ایاصوفیه، مسجد کبود و قصر توپکاپی که تمام شد، خودتان را به خیابان پرشور استقلال و میدان همیشه‌بیدار تقسیم برسانید و از خرید در دنیای برندها و مراکز خرید اروپایی لذت ببرید و در کوچه پس‌کوچه‌هایش کافه‌نشینی کنید. قایق‌سواری در تنگه‌ی بسفر و سفری یک‌روزه به یکی از جزایر دریای مرمره را هم حتما در برنامه سفرتان به استانبول بگنجانید تا روزتان متفاوت‌تر از همیشه باشد. اگر اهل خیابان‌گردی هستید، محله‌های تاریخی استانبول مثل اورتاکوی و محله‌های بشیکتاش، بهترین جا برای کشف گوشه‌کنار شهر و فرهنگ و زندگی بومی‌هاست. یک نصفه روز سفر کردن به بخش آسیایی و دیدن استانبول غیر توریستی و زندگی کم سر و صدای مردمش هم خالی از لطف نیست. و البته شیرینی‌ها و خوراک‌های ترکی را هم نباید از دست داد که سخت‌گیرترین‌ توریست‌ها را هم سر اشتها می‌آورند: از یک طرف کوفته‌، دلمه، کومپیر و دونرکباب و بعد از آن هم لوکوم‌های نرم و شیرین به عنوان دسر. باید بدانید مشغول بازدید از دیدنی های استانبول باشید یا سرتان گرم گشت‌وگذار در مراکز خریدش باشد، در خیابان‌هایش قدم بزنید یا با ترامواها شهر را بالا و پایین کنید، در رستوران‌هایش غذا های ترکیه را مزه کنید یا کنار بسفر شیرینی‌های محلی بخورید، همه و همه‌ی اینها لحظات منحصربه‌فردی‌ست که در استانبول تجربه‌اش می‌کنید. استانبول همه‌جور خوشگذرانی برای مسافرانش دارد.

برای خرید کردن در ترکیه، از بازارهای سنتی استانبول با رنگ‌های جذاب و راهروهای تودرتویش، بهتر پیدا نمی‌کنید. مهم‌ترین سوغات استانبول، فرش‌ها و قالی‌های ترکی‌اند؛ سنتی فرهنگی با تاریخی چند صد ساله که در بازارهای استانبول به وفور یافت می‌شوند. جز آن، انواع صنایع دستی، سفالینه‌ها، ظروف مسی و برنجی، قلیان و پارچه در میان مسافران طرفدار زیاد دارند. طلا و جواهرات، لباس‌های چرمی و غیر چرمی و البته انواع شیرینی‌ها و تنقلاتی که از بازارهای سنتی استانبول باید بخریدشان هم در چمدان مسافرها جای زیادی اشغال می‌کنند. از طرف دیگر اگر دنبال خرید ارزان در استانبول هستید، بعضی از بازارهای سنتی شهر انتخاب خوبی هستند.

 

گرند بازار

گرند بازار استانبول یا کاپالی چارشی به معنای بازار سرپوشیده، بازار بزرگ استانبول با ۶ قرن عمر است که ۶۱ تیمچه و ۳۰۰۰ حجره دارد و شما را یاد بازارهای تاریخی ایران می‌اندازد. اینجا به جز معماری زیبا و جذابیت تاریخی و هنری‌اش، قلب اقتصاد سنتی استانبول هم هست. یکی از بازارهای سنتی استانبول که می‌توانید لباس‌های سنتی، فرش و گلیم، ظروف چای‌خوری، صنایع دستی و سوغاتی‌های رنگارنگ ترکی از آن بخرید یا دست‌کم از هیاهو و جنب‌و‌جوشش لذت ببرید. بهترین راه رسیدن به بازار بزرگ استانبول، تراموا از ایستگاه سلطان‌احمد یا سیرکچی است. گرند بازار یکشنبه‌ها تعطیل است.

بازار ادویه

بازار ادویه استانبول، سرزمین عطر و بو که به بازار مصری‌ها هم معروف است چون مصری‌ها ادویه‌‌هایشان را اینجا می‌فروختند. در این بازار استانبول، امروزه سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، انواع روغن، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر هم به جای ادویه‌جات فروخته می‌شود. شاید تنوع بی‌نظیر ادویه‌ها، فلفل‌های جورواجور، دارچین و چای‌های رنگی وسوسه‌تان کند که مشتی از هر کدام بخرید اما حواستان باشد که بعضی‌هایشان خیلی گران‌قیمت و کمیاب هستند. البته بازار ادویه استانبول کلا به گرانی معروف است و به نوعی انگار باید پول لذتی که از حضور در آنجا می‌برید را هم بپردازید.

شنبه بازار بشیکتاش

شنبه بازار بشیکتاش، درست کنار ایستگاه متروی بشیکتاش، محلی برای فروش کارهای دستی هنرمندان ترک است؛ در این بازار از بدلیجات رنگارنگ تا روتختی‌های کار شده را می‌توانید با بهترین قیمت‌ها پیدا کنید. دست‌فروش‌های شهر استانبول و حومه شهر، هر شنبه از شش صبح تا غروب، اینجا می‌آیند تا کالاهایشان را بفروشند. البته شنبه بازار استانبول بیشتر برای لباس‌هایش معروف است، پس اگر به دنبال لباس‌های ارزان‌تری نسبت به سایر مراکز خرید هستید و البته هیاهوی دست‌فروش‌های خیابانی را هم دوست دارید، سری به این بازار سنتی بزنید. اغذیه‌فروش‌هایش هم خوراکی‌های خوشمزه‌ای دارند. غیر از مترو، از میدان تقسیم با اتوبوس هم می‌توانید به بشیکتاش برسید.

چهارشنبه بازار فاتح

چهارشنبه بازار فاتح استانبول،‌ در نزدیکی ایستگاه تراموای فاتح، محل خوبی برای خریدهای کلی‌تر است. بزرگترین بازار سنتی استانبول با دو‌ تا سه هزار تا فروشنده، بساطی و دست‌فروش که توی بخش آسیایی شهر واقع شده و در ۷ خیابان اصلی و ۱۷ خیابان فرعی منطقه، از صبح زود تا ۹ شب بر پاست. بسیاری از اهالی استانبول، مایحتاج خود از انواع خوراکی تا پوشاک و لوازم خانگی را از اینجا تهیه می‌کنند. اجناس این بازار با قیمت‌های مناسبی فروخته می‌شوند که معمولا در جاهای دیگر پیدا نمی‌کنید. از سلطان‌احمد یا بی‌اغلو با تاکسی می‌توانید به اینجا برسید.

جمعه بازار استانبول

دسترسی به جمعه بازار فیندیک‌زاده استانبول هم خیلی راحت است. در ایستگاه تراموای چاپا پیاده شوید و تنها چند متر قدم بزنید تا به جمعه‌بازار برسید. تنوع پوشاک و کیف و کفش‌های مرغوب ترکی در جمعه بازار فوق‌العاده است.

دیدنی‌های استانبول به تنهایی می‌توانند یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر پرجاذبه باشند. برای یک سفر کوتاه و نسبتا کم‌هزینه یا حتی زمینی، هیچ‌جا بهتر از استانبول نیست؛ شهری میان آسیا و اروپا و پر از دیدنی‌ها و تفریحات رنگارنگ؛ از قصر‌ها و مسجد‌های عثمانی تا کلیسا‌های رومی و از جنگل و جزیره و دریا تا حمام‌های تاریخی. محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول برای مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن‌ها به امپراطوری رومی‌ها، بیزانس و دوره‌ی عثمانی‌ها می‌رسد. یکی از مشهورترین دیدنی‌های استانبول مسجد سلطان احمد است که با معماری زیبا و شش مناره‌ی آبی رنگش به مسجد آبی معروف شده. روبروی مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ تماشایی ایا صوفیه قرار گرفته که سرسرای وسیعش، دنیایی از فرهنگ و هنر اسلامی ترکیه را در خودش دارد. در بالای منطقه‌ی سلطان‌احمد و نزدیک به شاخ‌طلایی، مدخلی که بخش قدیمی و جدید استانبول را از هم جدا می‌کند، کاخ توپکاپی است که نزدیک به چهارصد سال مرکز سلاطین عثمانی بوده و امروز با کلکسیونی از چینی‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب عثمانی یکی از دیدنی‌های استانبول شده و چشم‌انداز زیبایی هم به تنگه‌ی بسفر دارد؛ تنگه‌ بسفر همان تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده. کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه‌ بسفر قرار گرفته.
 

 

موزه ایاصوفیه

ایا‌صوفیه با آن معماری اعجاب‌انگیزش به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای پر‌افتخار امپراتوری روم شرقی بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، سینان، به مسجدی با‌شکوه تبدیل شده که گنبدی بزرگ به ارتفاع ۵۶ متر دارد و ۳۰ میلیون کاشی طلا در معماری داخلی آن به کار رفته. امروزه هم این مسجد و موزه به یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها تبدیل شده. حال‌‌ و‌ هوای بنا توصیف‌نشدنی است؛ شکوه امپراتوری بیزانس و عثمانی در هم آمیخته‌اند و بنای عجیب را به وجود آورده‌اند. ایاصوفیه در حال حاضر موزه‌‌ هنر‌های اسلامی و مسیحی با نمونه‌های خیره‌کننده از موزاییک‌های بیزانسی است.

 

مسجد سلطان احمد

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استانبول و شهرت آبی شهر؛ مسجد آبی ۴۰۰ ساله‌ای‌ست که خود ترک‌ها آن را مسجد سلطان احمد می‌نامند، اما میان گردشگران به مسجد آبی مشهور است؛ هم به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌اش و هم روایتی قدیمی از قایق‌رانان دریای مرمره که انعکاس آبی دریا روی دیوار‌های مسجد شگفت‌زده‌شان می‌کرده. مسجد آبی، شاهکاری است از آقا ‌محمدِ معمار که ساخت آن هفت سال طول کشیده و شش مناره‌ باریک آن از بسیاری نقاط شهر پیداست.

 

مسجد سلیمانیه

شاهکاری از معمار سینان برای سلطان سلیمان که امروزه به یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های استانبول تبدیل شده است؛ بزرگترین مسجد استانبول که در قرن ۱۶ ساخته شده و با چهار مناره بالای گلدن هورن قرار دارد. مقبره‌ سلطان، همسرش خرم و معمار سینان هم در محوطه‌ مسجد واقع شده. این سازه‌ شاهانه با وجود تزئینات کمتر، همچنان شباهت‌های زیادی به ایاصوفیه، اثر دیگر این معمار دارد.

 

قصر توپکاپی

نخستین کاخ عثمانی که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد و از آن زمان شاید بیش از هر قصر دیگری در دنیا قصه و رمز و راز به خود دیده؛ سلیم مست که بعد از نوشیدن بی‌اندازه‌ شراب غرق شد، ابراهیم دیوانه که بعد از تحمل ۲۲ سال زندان عقلش را از دست داد و الکساندارای روس یا خرم سلطان، برده‌ای که ملکه‌ قدرتمند عثمانی شد. این قصر اسرارآمیز در محل تلاقی تنگه‌ بسفر، گلدن هورن و دریای مرمره قرار دارد و ۴۰۰ سال قلب تپنده‌ی امپراتوری عثمانی بوده. توپکاپی با آن همه جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول است و حداقل ۳ ساعت مشغولتان می‌کند. اگر وقت کم دارید، دیدن حرمسرا و خزانه را در اولویت بگذارید.

 

تنگه بسفر

محال است به استانبول بروید و یکی دو ساعتی در بسفر قایق‌سواری نکنید؛ تنگه‌ای که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده و حداقل دیدن آن به همه‌ی دیدنی‌های استانبول اولویت دارد. ساحل زیبای مرمره، بنا‌های تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را تماشا کنید و استانبول را دور از هیاهوی خیابان‌ها و روی آب‌ تجربه کنید؛ یک طرفتان آسیا‌ست و طرف دیگر اروپا.

 

جزایر پرنس

دریای مرمره دارای نه جزیره‌ کوچک و دیدنی معروف به آدالار است که به ترکی یعنی جزیره‌ها. هر روز کشتی‌هایی به این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند و در چهار تا از آن‌ها توقف دارند. بزرگترین جزیره آن بیوک‌آدا‌ست که نمای ویلا‌های آن روی شیب تپه‌ها از داخل کشتی پیداست. وسایل نقلیه‌ موتوری اینجا ممنوع‌اند و رفت و آمد مثل قرون گذشته با دوچرخه، درشکه و پای پیاده انجام می‌شود. آدالار یکی از دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها و ییلاق استانبولی‌ها‌ست و جان می‌دهد برای چند ساعت دوری از شلوغی شهر و خوردن یک خوراک دریایی تازه.

 

پارک گلخانه

ترک‌ها به آن گلحانه می‌گویند؛ این پارک در اصل، باغ بیرونی قصر توپکاپی بوده که فقط خانواده سلطنتی به آن دسترسی داشتند و امروزه یکی از دیدنی‌های استانبول و پارک‌های مدرن شهر است پر از گل‌کاری‌های زیبا و به خصوص لاله‌های رنگارنگ. ضلع شمالی آن چشم‌انداز شگفت‌انگیزی به دریای مرمره و گلدن هورن دارد و در ورودی جنوبی آن کوشکی قرار دارد که سلطان از آنجا رژه‌ سربازان یا مراسم رسمی دیگر را تماشا می‌کرده که الان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است.

 

خیابان استقلال

نماد ترکیه‌ مدرن و شانزلیزه‌ی استانبول؛ خیابان همیشه بیداری که از میدان پر‌جنب‌ و جوش تقسیم، قلب تپنده‌ی استانبول شروع می‌شود و دو طرف آن پر است از مراکز خرید استانبول، مغازه‌های خوش‌آب‌و‌رنگ، سینما‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج. مغازه‌هایی که ساز‌های قدیمی می‌فروشند، نقاشانی که آثار‌شان را حراج می‌کنند و لباس‌های دست‌دوز رنگارنگ چیز‌هایی هستند که فقط در این خیابان پیدا می‌کنید. در طول فستیوال خرید هم در این خیابانِ سنگفرش، برنامه‌های جالبی اجرا می‌شود؛ از ساز و آواز گرفته تا دلقک‌های رنگارنگ و ژانگولربازی؛ همین‌ها باعث می‌شود که استقلال نه تنها یک خیابان خرید حساب شود، بلکه یکی از دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها باشد.

 

حمام خرم سلطان

حمامی که در ۱۵۵۶ توسط معمار سینان و به دستور سلطان سلیمان ساخته و به نام همسر محبوبش خرم‌سلطان نامگذاری شد. این حمام که روبروی موزه‌ ایاصوفیه قرار دارد، لوکس‌ترین گرمابه‌ سنتی در شهر و از پرطرفدارترین دیدنی‌های استانبول است؛ با حمام‌های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، دالان‌های شاهانه و اطاق‌های چوبی. از معماری بی‌نظیر این حمام ۵۰۰‌ ساله‌ گران‌قیمتِ تاریخ لذت ببرید.

 

قصر دلما بهچه

قصری که از ۱۸۵۶ تا زمان تاسیس جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بوده و بعد از آن هم محل تصویب قرارداد‌های خارجی آتاتورک که حالا تبدیل به یکی از دیدنی‌های استانبول شده است. دلما باغچه، که به ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی به سبک فرانسوی بنا شده و به خاطر ترئینات سبک روکوکو، شمعدان‌های چک و باکارا، راه‌پله‌ی کریستال و چلچراغ چهار‌هزار کیلوگرمیِ هدیه‌ی ملکه ویکتوریا معروف است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک تا به حال، ثابت مانده؛ ساعت نه و ده دقیقه‌ی دهم نوامبر ۱۹۳۸.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما