۹ ترفند عجیب برای درس خواندن

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۷:۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۷۶۸۸۷
۹ ترفند عجیب برای درس خواندن
همه ما می‌دانیم که برای بهتر درس خواندن و یادگیری بیشتر باید چه مسیر مشقت بار و خسته کننده ای را برویم، به ویژه هنگامی که واقعا هیچ علاقه‌ای به چیزی که در حال خواندن‌اش هستیم نداریم. با این حال، این کار باید انجام شود و به خوبی هم انجام شود. به همین دلیل در اینجا ۹ ترفند ساده برای بهتر درس خواندن و یادگیری بیشتر را گرد هم آورده‌ایم تا شما بتوانید با پیاده‌سازی آن‌ها بهره‌وری جلسات درس خواندن‌تان را بهبود دهید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، گاهی درس خواندن چنان مشقت آور می شود که حتی تماشای مستند های حیات وحش نیز جذاب تر به نظر می رسد. اما چاره ای نیست چون گاهی حتی اگر دوست نداشته باشیم، مجبور می شویم درس بخوانیم. در اینجا 9 ترفند برای مطالعه و تمرکز بیشتر را به شما آموزش می دهیم:

۱. تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و آن را دور از دیدتان بگذارید.

آیا در حین درس خواندن، به طور مداوم و هر چند دقیقه یک بار تلفن‌تان را چک می‌کنید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید، همه‌ی ما می‌دانیم که گوشی‌های تلفن همراه چه‌قدر می‌توانند حواس آدم را پرت کنند. اما پرهیز از این مشکل بسیار آسان است، خیلی ساده آن را خاموش کنید و در جایی خارج از دیدتان بگذارید تا زمانی که درس خواندن‌تان به اتمام برسد. به این ترتیب، شما وسوسه نمی‌شوید که آن را بردارید و چک کنید.

۲. فلش‌کارت برای خودتان درست کنید.

شما احتمالا قبلا این را شنیده‌اید، به این دلیل که فلش‌کارت‌ها واقعا تاثیرگذار هستند. با درست کردن فلش‌کارت، شما به سرعت و به طور موثر می‌توانید دانش خود را از تعاریف، مفاهیم، و نقل قول‌های کلیدی بیازمایید. زمان زیادی را برای درست کردن آن‌ها صرف نکنید یا هنگام درست کردن‌شان بیش از حد به جزئیات اهمیت ندهید، وگرنه سراغ درس خواندن نخواهید رفت!

۳. در مدت درس خواندن‌تان چند زنگ تفریح کوتاه داشته باشید.

شما باید در مورد این یکی حسابی حواس‌تان را جمع کنید وگرنه در نهایت زمان زیادی را صرف درس خواندن نکرده‌اید. در واقع در نظر گرفتن یک استراحت ۵ دقیقه‌ای بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، برای حافظه‌ی شما بسیار خوب است. این کار همچنین به شما اطمینان می‌دهد که شما قادر هستید تمرکز کنید و همچنان برای مدت زمان طولانی‌تری درس بخوانید.

۴. با صدای بلند درس بخوانید.

خواندن با صدای بلند راه موثرتری برای یاد گرفتن مطلب است در مقایسه با  زمانی که آن مطلب را تنها در ذهن خود می‌خوانید. فقط هنگامی که می‌خواهید این روش را امتحان کنید، مطمئن شوید که در محیط آرام کتابخانه نیستید.

۵. نقشه‌ها یا نمودارهای ذهنی ترسیم کنید.

برخی از افراد یادگیرنده‌های بصری هستند. بنابراین مطمئن شوید که چند نقشه یا نمودار ذهنی را در یادداشت‌های درسی‌تان بگنجانید اگر چیزی است که ارزش به خاطر سپردن را دارد. به این ترتیب شما در حال پوشش دادن تمام پایگاه‌ها هستید.

 

۶. بی‌خیال موسیقی شوید.

اگر چه ممکن است گوش دادن به سایت‌های موسیقی برخط(آنلاین) مورد علاقه‌تان را هنگام درس خواندن دوست داشته باشید، اما تحقیقات ثابت کرده‌اند که گوش دادن به موسیقیِ پس زمینه در حال درس خواندن، مانع درک مطلب می‌شود. یک لطفی به خودتان بکنید و این عامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید. شما زمان زیادی برای گوش دادن به موسیقی خواهید داشت بعد از این‌که امتحان‌تان را پشت سر گذاشتید.

۷. آن‌چه یاد گرفته‌اید را به شخص دیگری یاد بدهید.

در حال حاضر از لحاظ علمی مشخص شده است که یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن و یاد گرفتن این است که آن مطلب را به شخص دیگری آموزش بدهید. بنابراین حتما سعی کنید آن‌چه یاد گرفته‌اید را به یکی از اعضای خانواده تعلیم بدهید. اگر هیچ کس را برای این کار ندارید، سگ یا دوست نامرئی‌تان برای این کار خوب است.

۸. به صورت گروهی مطالعه کنید.

مطالعه می‌تواند بی‌نهایت خسته‌کننده و دلتنگی‌آور باشد. به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است همه چیز را تغییر بدهید و با یک گروه مطالعه کنید. این کار احتمالا به اندازه‌ی مطالعه‌ی انفرادی موثر نخواهد بود، زیرا وقتی کلی آدم دور و برتان است، به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود. با این حال، هر از گاهی درس خواندن به صورت گروهی یک تغییر خوب است و همچنین فرصتی فوق‌العاده است برای این‌که چیزی را که آموخته‌اید به شخص دیگری یاد بدهید.

۹. به خودتان پاداش بدهید.

هر زمانی که موفق شدید تلاش زیادی را صرف جلسه‌ی درس خواندن‌تان بکنید و قادر بودید آن‌چه برنامه‌ریزی کرده‌اید را به انجام برسانید، به خودتان پاداش بدهید. یک قطعه کوچک آب‌نبات معمولا کاملا کافی است. این کار عادات خوب مطالعه را در شما تقویت می‌کند. فقط خودتان را گول نزنید و زمانی که درس خواندن‌تان روندی بسیار بد داشته است، به خودتان پاداش ندهید در غیر این صورت رفتاری بد را در خودتان تقویت خواهید کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز