کاخ عجیبی که روی آب بنا شده است

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۲۰:۰۰:۱۲
کد خبر: ۶۷۷۶۶۰
کاخ عجیبی که روی آب بنا شده است
در نزدیکی روستای کوچکی در فرانسه کاخی به اسم Chenonceau قرار دارد که از جذابیت و محبوبیت هیچ چیز کم ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، این کاخ از آن کاخ های معمولی که در سراسر فرانسه درست شده اند نیست بلکه بر روی رودخانه زیبای «شر» ساخته شده، رودخانه ای که در بیشتر روزها آنقدر آرام است که انگار دریاچه است. نکته خاص دیگر درباره این کاخ این است که توسط یک زن ساخته شده و برای مدت ۴ قرن متوالی زنان صاحبش بودند و از آن محافظت می کردند. اگر می خواهید با این کاخ فرانسه بیشتر آشنا شوید در ادامه ما را همراهی کنید.

پادشاه «شارل هشتم» فرانسه از مدت ها قبل محلی که امروز این کاخ در آن قرار دارد را خریده بود و خیال داشت که در آن کاخ بزرگی درست کند. او برای این کار، قلعه و آسیابان محکمی که در اینجا قرار داشت را خراب کرد و در اوایل قرن ۱۶ از کاخ دارش «توماس بوهیر» خواست که این کاخ را بسازد. همسر توماس مسئول نظارت بر نحوه ساخت و ساز این کاخ بود برای همین هم هست که می گوییم این کاخ را یک زن ساخته است.  ماجراهای جالبی اتفاق افتاد تا این کاخ برای مدت ۴۰۰ سال در اختیار زنان باشد و کاملا به سلیقه زنان ساخت و ساز و مرمت شود.

بعد از مرگ توماس، پادشاه «فرانسوای اول» به خاطر طلبی که داشت این قلعه را تصرف کرد اما چند وقت بعد از تصاحب این قلعه فوت کرد و اینجا به پسرش، «هنری دوم» رسید. هنری دوم این کاخ را به همسرش، دیانا هدیه داد. دیانا که از این هدیه حسابی ذوق زده شده بود کاخ را مملوء از تزئیات کرد و با اضافه کردن یک باغ آن را باشکوه تر از قبل کرد. از طرفی او یک پل هم بر روی رودخانه ساخت تا رفت و آمد به این کاخ را راحت تر کند.

بعد از اینکه هنری دوم در حادثه ای غم انگیز در سال ۱۵۵۹ درگذشت همسر اول او، کاترین از فرصت استفاده و دیانا را از کاخ بیرون کرد.  کاترین نوسازی های زیادی بر روی کاخ انجام داد و آن را بزرگ تر از قبل کرد. او بر روی پلی که قبلا دیانا بر روی رودخانه کشیده بود یک گالری دو طبقه به سبک رنوسانس ایتالیایی ساخت که امروز همه مردم این کشور این گالری معروف را می شناسند.

بعد از مرگ کاترین در سال ۱۵۸۹ این کاخ به عروسش لوئیس، همسر هنری سوم رسید. بعد از اینکه هنری سوم در همان سال ترور شد لوئیس مدتی افسردگی گرفت و تصمیم گرفت که برای  کم کردن غم و غصه اش این کاخ را به مقبره تبدیل و اتاق های خواب را کاملا به رنگ سیاه رنگ آمیزی کند.

 

در نهایت لوئیس هم این کاخ را برای دختر برادرش به ارث گذاشت، کسی که در آن زمان فقط ۶ سالش بود اما به دلیل نسبتی که با هنری چهارم داشت این کاخ به او رسید. کاخ در طی ۱۰۰ سال بعد وضعیت خیلی بدی پیدا کرد چون بوربون ها علاقه چندانی به این کاخ نداشتند و اصلا تلاشی برای گسترش و مرمت کاخ انجام ندادند.

در سال ۱۷۳۳ دیگر زمان آن فرا رسید که این کاخ از دست خانواده های سلطنتی خارج شود چون آن ها انگار علاقه ای به کاخ نداشتند. در همان سال کاخ توسط فرد پولداری به اسم دوپین خریداری شد. همسر او، «لوئیز دوپین» در این کاخ یک سالن ادبی تاسیس کرد تا پای آثار روشنفکران ادبی آن زمان مثل نمایش نامه نویس ماریوو، بوفون و … را به کاخ باز کند. بعد از اینکه تب و تاب انقلاب فرانسه بالا گرفت آشوبگر ها ین کاخ را نماد زیاده خواهی ها و بی عدالتی های پادشاهان می دانستند برای همین تهدید کردند که به زودی این کاخ را خراب می کنند. اما «لوئیس دوپین» موفق شد تا آشوب گران را از این تصمیم منصرف کند؛ آن هم با یادآوری این نکته که این کاخ تا کیلومترها تنها پلی است که بر روی رودخانه شر کشیده شده است.

 

آخرین زنی که ردی از خود در این کاخ به جا گذاشت کسی نبود جز مارگاریت پلوزه، زن ثروتمندی که کاخ را در سال ۱۸۶۴ خرید و شروع کرد به ساخت و ساز و ترمیمش. او تقریبا همه بخش های داخلی کاخ را بازسازی کرد و همه قسمت هایی که قبلا به این کاخ را اضافه شده بود را از بین برد. متاسفانه مارگاریت برای بازسازی این کاخ آنقدر ولخرجی کرد و پول زیادی خرج کرد که در نهایت به ورشکستگی رسید و مجبور شد این کاخ را بفروشد و از پولش استفاده کند. پس از اینکه مارگاریت این کاخ را فروخت دیگر کاخ از دست زنان خارج شد چون صاحب بعدی اش مردی به اسم «هنری منیر» بود که در سال۱۹۱۳ کاخ را خرید و امروز همچنان مالک این کاخ است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز