معاون هماهنگی های اقتصادی استانداری کردستان در گفت و گو با پاد :

راه اندازی زنجیره فولاد سیمای کسب و کار را در کردستان تغییر می دهد/ زمینه سرمایه گذاری و حرکت در مسیر توسعه کردستان در دولت روحانی مهیا شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۱۲:۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۳۴۲۸۸
راه اندازی زنجیره فولاد سیمای کسب و کار را در کردستان تغییر می دهد/ زمینه سرمایه گذاری و حرکت در مسیر توسعه کردستان در دولت روحانی مهیا شد
استان کردستان به عنوان یکی از استان های مرزی و محروم و در عین حال دارای ظرفیت های بسیار مستعد برای توسعه و رشد اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم به ویژه مورد توجه قرار گرفته است و حالا بر اساس آمارها و اطلاعاتی که معاون هماهنگی استانداری کردستان ارایه می دهد، این استان خود را برای تغییر چهره و حرکت پر شتاب در مسیر رشد اقتصادی و جبران عقب ماندگی ها مهیاتر از هر زمانی می بیند.

به گزارش گروه استانها خبرگزاری برنا، حسین فیروزی، در تشریح برنامه ها و اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در این استان پرداخت و گفت: تشکیل شورای توسعه استان کردستان با ریاست وزیر کشور از ابتدای دولت یازدهم سرعت قابل توجهی به حرکت این استان مهم کشور در مسیر محرومت زدایی و بالفعل شدن ظرفیت های آن داشته است.

توجه ویژه به ظرفیت های استان کردستان

فیروزی با بیان اینکه  موضوع توسعه کردستان در واقع از جنبه های مختلف مورد توجه مدیریت استان و دولت تدبیر و امید قرار دارد،  گفت: کردستان استانی است که دارای ظرفیت های قابل توجه در زمینه های سرمایه انسانی، وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته هایی که مورد نیاز توسعه استان است.  جوانان خلاق و دارای روحیه کار آفرینی در این استان آماده کار هستند و  منابع مادی که در استان وجود دارد، باعث شده است که دولت توسعه پر شتاب استان را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به  وجود منابع آبی قابل توجه در استان کردستان  که ۶ درصد روان آب های کشور را شامل می شود، خاک مناسب و حاصلخیز و اقلیم مناسب گفت:  امکان فعالیت های کشاورزی که از پایه های توسعه است طراحی شده است.

معاون استاندار کردستان با اشاره به قرار گرفتن استان در موقعیتی که ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه، دارد، گفت:   وجود دو مرز رسمی باشماق  در مریوان و سیرانبند در بانه، در واقع می تواند امکان صادرات محصولات تولیدی کشور به بازارهای هدف را تامین کند.

وی افزود: خصوصا دسترسی که به بازارهای مصرف بزرگ از این طریق مهیا می شود و  همچنین  ظرفیت هایی که حوزه منابع فرهنگی و طبیعی استان وجود دارد می تواند این ظرفیت تجارت فرامرزی با ظرفیت توریستی استان تلفیق کند و کردستان  به عنوان بخشی مهم از رینگ گردشگری غرب کشور مورد توجه قرار بگیرد  که در دولت های یازدهم و دوازدهم به همه این موارد به صورت جدی توجه شده است.

وی افزود: همچنین ظرفیت مهم معادن استان کردستان، هم از نظر کارشناسان و مسئولان در این مدت مورد توجه قرار گرفته است و این ها   نشان می دهد مولفه هایی وسیع و گسترده و قابل توجه برای توسعه در استان می تواند مورد توجه باشد و برنامه ریزان توسعه را وا می دارد که روی آن تامل کنند و برای آن برنامه ریزی انجام دهند و این ظرفیت ها را تبدیل به ارزش افزوده کنند و به عبارتی زمینه رفاه بیشتر برای مردم با بهره گیری از این مولفه ها فراهم کنند.

لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان نشان دهنده عزم جزم دولت برای توسعه یک منطقه مرزی

معاون هماهنگی های امور اقتصادی استانداری کردستان با بیان اینکه  به درستی در دولت تدبیر و امید به بخش ها و حوزه های مختلف استان کردستان در زمینه توسعه توجه شده است، گفت:  همت دولت برای ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان یکی از نشانه های این توجه است. این طرح در شورای عالی مناطق آزاد مطرح   و در هیات دولت تصویب شده و یک سال و نیم است که در مجلس است.

وی افزود:  خوشبختانه مجلس شورای اسلامی رویکرد مناسبی به این موضوع داشته است، در یک سال گذشته جلسات متعددی در کمیسیون های اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده و  بحث های فراوان انجام شد و رفت و برگشت های مختلف انجام شد و در نهایت از تصویب کمیسیون ها گذشته و در آینده نزدیک منتظر هستیم که در صحن علنی مجلس مطرح شود.

فیروزی افزود:  خود این اقدامات نشان از عزم دولت است برای اینکه از یکی از ظرفیت ها مهم توسعه استان کردستان، که تجارت مرزی و توسعه سرمایه گذاری در زمینه تولیدات صادرات محور است، فعال شود. این اقدام زمینه اشتغال و ثروت آفرینی در استان را فراهم می کند.

وی افزود: این به خودی خود شاید یک لایحه باشد، ولی در دل خود این لایحه نشان از عزم جزم دولت است در منطقه ای مرزی برای توسعه و بسیار باارزش است و پیام مهمی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی است که دولت چقدر مصمم برای توسعه منطقه است.

تخصیص مناسب سهم «آب» کردستان شاخص مهم عملکرد دولت

معاون استاندار کردستان گفت:  موضوع  مهم دیگری  که همواره در دستور کار دولت بود و در دولت یازدهم و به خصوص در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر پیگیری شد و به عنوان  یکی از ظرفیت های استان کردستان می تواند به توسعه استان کمک کند، مسئله مهم تخصیص سهم آب است.   همانطور که اشاره شد ۶ درصد روان آب های کشور از استان کردستان است و حدود ۵ میلیارد متر مکعب این آب ها قابل مدیریت و  ذخیره سازی در پشت سدها است.

وی افزود: توجه دولت به سد سازی در منطقه و به عبارتی به مدیریت منابع آب کم نظیر است و یکی از شاخص های عملکردی دولت در منطقه است. همچنین توسعه پایاب سدها و کانال های آب رسانی و پمپاژ های آب و تخصیص آب در استان برای نیازهای آب کشاروزی و صنعت در کانون توجه دولت است و اقدامات فوق العاده خوبی خصوصا با رویکرد جدید دکتر اردکانیان، در مورد تامین نیازهای آب صنعت و کشاورزی در استان کردستان انجام شده و این مهم  وارد فازی جدید شده است.

فیروزی با بیان اینکه  با دستور آقای رییس جمهور و توصیه چند باره ایشان  به وزارت نیرو برای تامین  نیازهای استان کردستان با تخصیص آب، وارد فاز جدیدی در این حوزه شده ایم، گفت: امیدواریم این اقدامات  اثرات مثبت خود را نشان دهد کما اینکه الان در شهرستان های مختلف توسعه آبیاری های نوین به کمک وزارت نیرو و در فازهای دوم و سوم به وسیله وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است و امیدواریم به زودی ۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی تامین آب شود.

زمین های آبی کردستان به متوسط کشور نزدیک می شود

وی با بیان اینکه کشاورزی آبی در کردستان در حال حاضر ۱۰ درصد و متوسط کشور در این حوزه ۴۷ درصد است، گفت:  افزایش این سهم را از دو ساختار مشخص تعیین شده اداری همواره پیگیری کردیم. یکی شورای توسعه استان کردستان به ریاست وزیر کشور است که مرتبا تشکیل می شود  و جلسات بسیار خوبی داریم.

وی افزود:  در آن جلسات پس از کار کارشناسی و بعد از تقسیم کار برای بخش های ذیربط مانند سازمان جهاد کشاورزی و امور آب منطقه ای و همچنین در سطح وزارت خانه ها تعیین تکلیف شده بود که بررسی کنند  چه مقدار از زمین های کشاورزی استان کردستان قابلیت تخصیص آب دارند، مجموعه مطالعاتی که انجام شده است ۲۳۴ هزار هکتار  زمین شناسایی شده است که بر اساس استانداردهایی که وزارت نیرو دارد قبول کرده است تامین آب برای این مقدار می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد. اگر این ها انجام شود زمین های تحت پوشش آبیاری کردستان به متوسط  کشور  نزدیک می شود.

فیروزی با بیان اینکه همیشه در استان کردستان   این بحث را مطرح کرده ایم که تخصیص آب را برای بهره وری نیاز داریم. نمی خواهم آب را هدر بدهیم یا مصرف زیاده از حد یا غیر اقتصادی آب را نمی خواهیم تعریف کنیم، گفت:  ما می گوییم اگر در استانی دیگر کشاورزی با این آب انجام می گیرد و از اینجا باید صدها  و هزاران کیلومتر آب منتقل بشود و قرار باشد در آنجا گندم یا محصولات کشاورزی تولید شود در کنار سدها و پایاب سدها با هزینه کم تر این قابل انجام است. اقتصاد مقاومتی به ما حکم می کند، حتما از آب و منابع مادی مان به شیوه ای بهره ورانه استفاده کنیم. طبیعتا اگر در اینجا با هزینه ای کم تر می توانیم محصولات کشاورزی را تامین کنیم نیازی نیست که با هزینه های بیشتر در جای دیگر همان محصول را بعضا با کیفیت کم تر تولید کنیم.

وی افزود: لذا در تمام این جلسات تاکید بر استفاده بهینه و حداکثری از منابع موجود، از جمله منابع آبی مان مورد توجه بوده و به هیچ وجه تعریف مصارف غیر اقتصادی یا هدر روی منابع در دستور کارمان نبوده است.

رتبه دوم کردستان در کیفیت اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی

فیروزی با بیان اینکه یکی از کانال های مهم دیگر برای دنبال کردن برنامه های توسعه استان کردستان، ستاد اقتصاد مقاومتی است، گفت: طرح ها و برنامه های توسعه استان  با توجیه اقتصادی همواره در این جلسات که با ریاست استاندار و  به همت دبیر خانه اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه و بودجه استان و اعضای ستاد اقتصادی مقاومتی تشکیل می شود، مطرح می شود و تصمیم های کارشناسی بر اساس این اصول اتخاذ می شود.

وی افزود: خوشبختانه استان کردستان رتبه دوم کشور در حوزه کیفیت اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی را کسب کرد و در این راستا مورد تقدیر دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفت. در آنجا هم باز موضوع نیازهای استان کردستان در موضوع آب شرب و کشاورزی و صنعت به درستی تعریف شده و اینها برنامه ای مدون، مشخص و تعریف شده است در مورد آن اجماع وجود دارد و به عبارتی به نام برنامه توسعه استان در بخش آب و استفاده بهینه از منابع آبی مسجل و به اجماع و توافق بخش های مختلف دست اندر کار رسیده است.

بهره گیری از معادن استان «زرخیز» کردستان

معاون استاندار کردستان با بیان اینکه موضوعی دیگر در توسعه استان کردستان استفاده مناسب از منابع زیر زمینی و معادن است، گفت:  ظرفیت معادن  استان قابل توجه و چشم گیر است به عبارتی اگر بگویم استان «زرخیز کردستان» کاملا به درستی گفته ایم؛ چرا که در حال حاضر  معدن طلای داشکسن قروه در حال بهره برداری است و  سال گذشته بیش از ۳ تن طلا با عیار بالا استحصال شده و در فاز تکمیلی این رقم به ۵ تن بالغ می شود. همچنین بعد از مطالعات تکمیلی در شهرستان های دیگر از جمله شهرستان سقز، معادن غنی طلا داریم و قطعا با پروازهای ژئوفیریک هوایی که در پهنه قروه و سقز انجام شده خبرهای خوبی در راه است که بازهم آمارهای مناسب در زمینه طلا، گزارش شود.

وی افزود:  کارخانه طلای سقز که در آستانه فعالیت است و معادن دیگر که هنوز واگذار نشده و در حال فرآیند جذب سرمایه گذار است با اجرایی شدن برنامه ها در این حوزه حدود ۹۵ درصد طلای کشور در کردستان استحصال می شود و ما برای این موضوع برنامه ریزی داشتیم. بخشی اجرایی شده، بخشی در حال اجرا است و بخشی هم اجرایی می شود و با تکمیل طرح ها کردستان تبدیل به قطب طلای کشور خواهد شد و این از دستاوردهای مهم دولت است.

کردستان وارد کلوپ تولید کنندگان فولاد کشور می شود

وی افزود: موضوع بعدی در زمینه سنگ آهن است. استان کردستان یکی از ظرفیت های مهم اش وجود سنگ آهن با درجه خلوص بالا است.امکان ایجاد زنجیره فولاد در سال های اخیر مورد توجه بوده و خوشبختانه با تلاش و جدیت آقای استاندار این موضوع در دولت تصویب نهایی شد.

فیروزی افزود:  در ۲۸ تیر ماه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و با کلنگ زنی، سه سایت را  برای ایجاد صنایع تبدیلی سنگ آهن به مشتقات سنگ آهن کلنگ زنی کرد که بزرگ ترین، سرمایه گذاری صنعتی استان کردستان بود. با این کلنگ زنی ها که در سه شهرستان سقز، قروه و بیجار  انجام  به قول آقای شریعتمداری که فوق العاده حامی توسعه استان کردستان است وباید تقدیر کنیم از عزم ایشان در این حوزه، کردستان وارد کلونی تولید فولاد کشور شده است  با انجام این پروژه سیما و دینامیک کسب و کار در استان تغییر می کند.

وی گفت: با این اقدام  اگر قبل از این کردستان را بیشتر به کشاورزی می شناختند از این پس کردستان حتما به عنوان استانی صنعتی هم مطرح می شود چون با  وجود صنایع فولاد صنایع پایین دستی فروانی ایجاد می شود و فضای کسب و کار صنعتی ایجاد می کند و با جذب نیروهای فارغ التحصیل در رشته های فنی و مهندسی  که به  دلیل نبود کار در خارج از استان هستند  سیمای کسب و کار  در استان کردستان عوض می شود و مطمنا توسعه صنایع فولاد در کردستان می تواند نقطه عطف توسعه استان کردستان باشد.

کردستان از هر زمان برای سرمایه گذاری مهیاتر است

فیروزی با بیان اینکه کردستان برای جذب سرمایه گذاران مهیاتر از گذشته است و زمینه های مختلف برای سرمایه گذاری در استان خوشبختانه فراهم شده است، گفت: در طول یکی دو سال اخیر در زمینه توسعه شهرک های صنعتی در استان کردستان، فوق العاده کار چشم گیر انجام شده است. توسعه شهرک صنعتی در کل شهرهای استان کردستان از جمله در قروه، دهگلان،  سنندج و.. انجام شده و  شروع به کار ایجاد زیر ساخت های منطقه ویژه اقتصادی بانه هم در این راستا است. این اقدامات زمینه این را فراهم کرده است که وقتی سرمایه گذار، وارد می شود در استان کردستان به دلیل وضعیت توپوگرافی استان زمین مناسب سخت پیدا می شود و یا دسترسی به آب و برق نداشته باشد. در شهرک های صنعتی تمام اینها فراهم می شود یعنی زمینی مناسب بدون معارض با زیرساخت های مناسب و سرمایه گذار به جای اینکه انرژی وقت خود را صرف جانمایی کند متمرکز می شود روی اجرای پروژه با هزینه کم تر.

وی افزود: با این وصف هنوز سرانه ما نسبت به متوسط کشور در حوزه شهرک صنعتی پایین است؛ اما با برنامه هایی که اجرا شده است، نزدیک شدیم  به متوسط و بازهم برنامه در دست انجام بعدی که توافق شده و معاون وزیر صنعت؛ آقای دکتر نجفی در سفری به استان داشتند شهرک های صنعتی را بررسی وقول هایی که داده اند، برای حمایت از برنامه های استان نوید بخش این است که به متوسط کشور در این حوزه برسیم.

وی افزود: نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، مطالعات اکتشافی معادن در استان کردستان است که در دو سه ماهه گذشته مطالعه ژئوفیزکی پهنه سقز انجام شد و به زودی نتایج آن منتشر می شود پهنه قروه خوشبختانه هفته گذشته تمام شد. قبلا بخشی از سقز و بیجار کامل انجام شده و خوشبختانه، در جلسات ۲۸ تیرماه وزیر صنعت دستور شروع مطالعات پهنه دیواندره را صادر کرد.  هر نوع سرمایه گذاری در حوزه معادن مشروط به انجام مطالعات است و انجام  این مطالعات نوید بخش سرمایه گذاری های جدید در استان و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده است.

فیروزی افزود: یکی از  نگرانی ها این بود که هر چند  یکی از ظرفیت های استان معدن است این معادن برای استان ارزش افزوده ندارد و خام فروخته نشود و خوشبختانه این سرمایه گذاری که در حوزه طلا و فولاد انجام شده است عملا دولت و مردم به این هدف نزدیک شده اند که از خام فروشی معادن جلوگیری به عمل آید.  

توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کردستان

معاون استاندار کردستان با بیان اینکه  یکی از اقدامات مهم دیگر در کردستان توسعه زیرساخت های ارتباطی جاده ای و ریلی و هوایی است، گفت: فرودگاه سقز که در سال های گذشته تعطیل شده بود دوباره فعال شده است و امیدواریم بر اساس زمان بندی دومین فرودگاه استان در یک سال و نیم آینده به بهره برداری برسد. این اقدام تحرکی جدی ایجاد خواهد در به عبارتی ما معتقدیم فرودگاه سقز کلید توسعه شمال استان است .

وی در مورد جاده های استان گفت:  قبل از دولت یازدهم بدترین جاده های  ایران مربوط  به استان کردستان بود، هر چند الان به نرم و متوسط کشور نرسیده ایم ولی در چند سال اخیر عزم و همت دولت برای توسعه راه های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای موثر بوده است برای نمونه جاده همدان تا سنندج به گردنه صلوات آباد تقریبا تمام شده و تعریض گردنه صلوات آباد هم به تصویب رسیده است.  

وی افزود: جاده جنوب به شمال غرب کشور که ۳۳۰ کیلومتر از کامیاران تا میاندوآب در حوزه سرزمینی استان است تا قبل از دولت یازدهم ۱۸ درصد پیشرفت کرده بود. این جاده  یکی از مهم ترین محورهای مواصلاتی استان است و کارکرد ملی دارد تا پایان سال مالی آینده تمام می شود.  این جاده در واقع یکی از محورهای مهم توسعه استان است و با همت دولت در حال نهایی شدن است. این در حالی است که این جاده باید بر اساس برنامه زمان بندی شده تا سال ۸۵ تمام می شد.  

وی افزود: همچنین جاده سنندج به مریوان تقریبا بخش عمده اش انجام شده و این جاده تبدیل می شود به جاده ای استاندارد و مسیر  ۱۳۰ کیلومتری سنندج مریوان در جاده جدید، ۳۰ کیلومتر کوتاه تر می شود. الان تونلی که با نام باغان در این مسیر هست، ۱۸۰۰ متر تونل تنها نقطه ای که برای افتتاح و بهره برداری این مسیر باقی مانده  این تونل است که از دو طرف کار می کنند و سرعت کار قابل توجه و امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری از این مسیر باشیم.

فیروزی گفت: مسیر همدان-  سنندج - مریوان کمک موثری به تحرک بخشی اقتصاد استان خواهد کرد و  دلیلش این است که در ما در سال گذشته با وضعیت نامناسب جاده هایی که داریم، و سیستم حمل و نقل که متاثر از وضعیت جاده از کارآیی بهره وری کافی برخوردار نیست ۶ میلیارد دلار حجم مبادلات مرزی در مرز باشماق داشتیم با احداث این مسیرها قطعا این وضعیت مناسبت  خواهد بود.

معاون استاندار کردستان گفت: موضوع بعدی سیستم حمل و نقل ریلی است، راه آهن همدان به سنندج در دستور کار است، اعتبار برای آن درنظر گرفته شده است و آقای نوبخت قول داده است که این پروژه در  دولت دوازدهم افتتاح شود و مرتبا هم آقای استاندار پیگیر این موضوع است.

وی افزود: وقتی سنندج وصل بشود به راه آهن سراسری کشور و در  ادامه اگر مریوان و باشماق وصل بشود به راه آهن سراسری کشور حتما کمکی بزرگ به توسعه صادرات کشور انجام می شود و کمک می کند به اینکه کالاهای تولیدی کشور با سهولت و ارزانی بیشتر به بازار هدف برسد. کوتاه ترین مسیر جاده ای بین عراق، سوریه تا تهران این مسیر است  و این در برنامه بلند مدت استراتژیکی وزارت راه مورد توجه قرار گرفته است.

فیروزی گفت: برنامه دیگری که ما در استان در کردستان در ذهن داریم همواره و می تواند کمک بزرگی به اقتصاد غرب کشور بکند، احداث راه آهن، کریدور شماره ۱۰ راه آهن کشور است که در واقع از مراغه وصل به میاندوآب، بوکان، سقز، دیواندره، سنندج، کامیاران، کرمانشاه و از آنجا هم وصل بشود به راه آهن جنوب و جنوب غربی کشور و می تواند رینگ راه آهن کشور را تکمیل کند. این همواره به عنوان یکی از برنامه های استراتژیکی استان در حوزه حمل و نقل ریلی استان مورد توجه است و مذاکراتی انجام شده است که استاندار با وزارت راه و مجموعه مدیران آینده.

شورای توسعه استان کردستان دستاورد دولت

وی با بیان اینکه یکی از بهترین کارهایی که دولت برای استان کردستان انجام داد این بود که سیستم برنامه ریزی استان را از ساختار مشخص رسمی دولتی وصل کرد به سیستم برنامه ریزی کلان در دولت گفت: این کار از طریق  شورای توسعه کردستان  به ریاست  وزیر کشور انجام شد که باید از حسن نیست و جدیت دکرت رحمانی فضلی در این حوزه تشکر کنیم.

فیروزی گفت: برنامه های  توسعه استان که ممکن بود راه پیدا نکند به ستاد تصمیم گیری یا دیر راه پیدا کند  از طریق این شورا این امکان فراهم شد تا وصل سود  به ستاد تصمیم گیری در دولت و بخش مهمی از موفقیت ها هم نتیجه کار این شورا است.

کردستان آماده پذیرش سرمایه گذاران است

معاون استاندار کردستان در پایان با بیان اینکه با مجموعه اقداماتی که در دولت های یازدهم و دوازدهم در استان کردستان انجام شده است، این استان مهیا و آماده شده است برای پذیرایی از سرمایه گذاران گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم با جرات و تضمین اعلام می کنیم سرمایه گذاری در کردستان سرمایه گذاری پر سودی است و از همه سرمایه گذاران بخش های غیر دولتی دعوت می کنیم که به کردستان بیایند و برای آبادانی ایران تلاش کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز