رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد

رشد ۵۱ درصدی گردشگری در نیمه نخست امسال/ ثبت ملی بیش از هزار اثر تاریخی

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۹:۲۲:۱۴
کد خبر: ۷۶۲۳۳۶
رشد ۵۱ درصدی گردشگری در نیمه نخست امسال/ ثبت ملی بیش از هزار اثر تاریخی
علی اصغر مونسان گفت: با وجود همه تهدیدات و مشکلات ایجاد شده در بخش‌های اقتصادی، شاهد رشد 51 درصدی گردشگری در 6 ماه نخست سال هستیم که طی چند سال گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تویسرکان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در همایش گردو، مبل و منبت و فرش تویسرکان با اشاره به اینکه گردشگری در کشور ما در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می‌کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور جهان در حوزه گردشگری است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی غنی را داراست، بیان کرد: وجود یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی و بیش از 34 هزار اثر ثبت شده به عنوان آثار ملی و ثبت 23 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه اکنون تعداد گردشگران در دنیا به یک میلیارد و 300 میلیون گردشگر رسیده است، تصریح کرد: به ازای هر 10 شغل در دنیا یک شغل مربوط به چرخه گردشگری است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری با سرمایه اندک اما با سرعت بالا می‌تواند ایجاد اشتغال کند، افزود: گردشگری در کشور در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می‌کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی در بعد اجتماعی و گردشگری بیان کرد: مهمتر اینکه تحرک در حوزه گردشگری موجب تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.

وی یادآور شد: با وجود همه تهدیدات و مشکلات ایجاد شده در بخش‌های اقتصادی، گردشگری مزیتی برای کشور ماست که بر این اساس شاهد رشد 51 درصدی گردشگری در 6 ماه نخست سال هستیم که طی چند سال گذشته بی‌سابقه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گردشگری مشکلات اشتغال‌زایی که از مهمترین مشکلات کشور است را می‌تواند رفع کند، ادامه داد: یکی از اقداماتی که در دولت تدبیر و امید به ویژه در دولت دوازدهم انجام شده است اینکه حدود یک‌هزار و 100 ثبت ملی طی یکسال گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: بیش از 300 اثر تاریخی مرمت شده و همچنین به ازای هر 10 روز یک موزه راه‌اندازی کردیم که عمدتاً غیردولتی هستند.

مونسان در خصوص صنایع‌دستی نیز گفت: 500 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی انجام شده که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ما این است که به 2 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به اینکه دو مورد ثبت جهانی در حوزه صنایع‌دستی انجام شده است، گفت: بالغ بر یک‌هزار و 900 پروژه در بخش گردشگری کشور در حال اجراست و 43 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود که دولت منابع ارزان قیمت را در اختیارشان قرار داده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال به برنامه تدوین شده یعنی اتمام 335 پروژه دست یابیم، به دو رویداد بسیار بزرگ گردشگری در همدان اشاره کرد و گفت: رویداد «همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018» با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام شد و چهلمین اجلاس اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری نیز به زودی در همدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این اجلاس فرصت بسیار بی‌نظیر برای معرفی کشور به ویژه در شرایط اکنون که آمریکایی‌ها فعالیت ایران هراسی را تقویت می‌کند، خواهد بود.

مونسان تأکید کرد: همدان جزو پنج استان برتر کشور در تنوع جاذبه گردشگری است که تلاش می‌کنیم به جایگاه واقعی خود برسد زیرا ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 23 پروژه زیرساختی گردشگری با حجم 570 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان همدان در حال اجراست، گفت: غار علیصدر، لالجین شهر جهانی سفال، مبل و منبت تویسرکان و... از جمله ظرفیت‌هایی است که در استان همدان وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه 67 اثر تویسرکان ثبت ملی شده و سعی خواهیم کرد مابقی نیز هر چه زودتر ثبت ملی شوند، اضافه کرد: 221 اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان تویسرکان وجود دارد.

وی آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) را یکی از مهمترین اماکن گردشگری مذهبی دانست و گفت: این بقعه متبرکه می‌تواند گردشگری مذهبی را رونق دهد و یکی از قطب‌های بسیار مهم صنایع‌دستی استان همدان همین صنایع‌دستی تویسرکان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز