معاون استاندار سمنان

مداخلات مدبرانه و با برنامه و آینده نگری لازمه مدیریت بحران است/نباید گذاشت رفتارهای مداخله گر و سوء مدیریت ها ایجاد بحران کنند

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۹:۵۹:۱۲
کد خبر: ۷۹۲۵۴۵
مداخلات مدبرانه و با برنامه و آینده نگری لازمه مدیریت بحران است/نباید گذاشت رفتارهای مداخله گر و سوء مدیریت ها ایجاد بحران کنند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان دخالت های بی مورد و سوءمدیریت ها را به عنوان یک عامل جدی در ایجاد بحران نام برده و بر لزوم آینده گری و برنامه ریزی صحیح در مدیریت بحران و توجه به فرهنگ حفظ جان و سلامت مردم در برابر حوادث تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛گردهمایی و کارگاه آموزشی اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان های تابعه استان سمنان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعضای شورای مدیریت بحران استان سه شنبه چهارم دی ماه سالن جلسات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در این گردهمایی با اشاره به این نکته که اندیشه و نوع نگرش مسئولین نسبت به مخاطرات می تواند آنها را در مسیری قرار دهد که در مدیریت بحران موفق تر عمل کنند، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به افزایش حوادث طبیعی و غیرطبیعی یک دغدغه در جامعه ایجاد شده که اگر به درستی مدیریت نشود و در حوزه مدیریت بحران مداخلات بی مورد افزایش یابد همه مقصر هستیم، لذا در مدیریت بحران اتخاذ تصمیم مدبرانه و با برنامه از مداخلات بی مورد بسیار مهم تر است.

ناجی برنامه ریزی در مواجهه با بلایای طبیعی و غیرطبیعی را مستلزم مداخله مدبرانه در این حوزه برشمرد و گفت: مداخلات سوء و منفعت طلبانه در حوادث، مسیر حرکت درست و غیرطبیعی را بر هم می ریزد، ضمن اینکه در حال حاضر سودجویی و منفعت طلبی برخی از افراد جامعه نه تنها منابع طبیعی و مراتع را از بین می‌برد، بلکه این رفتارهای مداخلانه گرانه جان انسانها را نیز به خطر انداخته که این یک بحران فرهنگی است و اگر در این حوزه کاری نشود نخواهیم توانست مدیریت بحران را به جایی برسانیم.

او عدم به رسمیت شناختن مدیریت بحران در شرایط امروزی را یک معضل جدی برشمرد و گفت: این رفتارها سبب شده، امروز مدیریت بحران نتواند با قدرت و قوت لازم برنامه های خود را پیش ببرد و اگر هم به موقع شکل گیرد، به تلاش افرادی برمی گردد که موضوع را درک کرده و هماهنگی می کنند، در این مسیر اگر دستگاهی دچار توهمات خاص و ناهماهنگی شود، اصل مدیریت بحران زیر سوال می رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گریزی به برخی موضوعات مختلف در حوزه عدم صحیح مدیریت بحران در کشور زد و گفت: اگر به مصوبات شورای بحران در زمینه های مختلف توجه شود، ما شاهد برخی از وقوع حوادث نخواهیم بود، لذا ما نیازمند اصلاح فرهنگی در این زمینه هستیم اگر این مهم رخ ندهد به مقصد مورد نظر نخواهیم رسید.

ناجی لزوم تقویت فرهنگ ترجیح منافع عمومی به منافع فردی در جامعه را مهمترین بحث در این حوزه برشمرد و گفت:باید بپذیریم که همه مسئولین در مجموعه یک استان و یک کشور حتما مسئولیت سنگین و پررنگی در قبال مردم و جامعه داریم، به ویژه کسانی که امکان استفاده از تریبون،قلم و یا قدرت مدیریتی در حوزه های مختلف را دارند باید در این زمینه بیشتر مراقبت و تلاش کنند و از مداخلات بی مورد در حوزه هایی که مرتبط با آنها نیست، پرهیز نمایند.
وی آینده نگری در ساخت و سازها را به عنوان یک موضوع پراهمیت در حوزه مدیریت بحران یادآور شد و تصریح کرد: باید طوری در این زمینه برنامه ریزی شود تا با حفظ آن در شرایط بحرانی آیندگان نیز بتوانند بهره لازم را از این اقدام و اندیشه ببرند، باید تلاش شود تا این فرهنگ و رفتار ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی به ویژه آن هنگام که بحث جان و سلامت انسان مهم است در جامعه نهادینه و کانالیزه گردد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگ استفاده از قدرت مشروع بین مسئولین اشاره و خاطرنشان کرد: آفت مهم در این زمینه، مداخلات نامدبرانه برخی مسئولین در زمینه های مختلف است.امروز همه ما باید تمایلات شخصی را در مواجهه با مسئولیت ها و خدمت به مردم کنار بگذاریم. نباید اجازه داد یک نماینده مجلس در همه موارد مداخله کند اصل تفکیک قوا را باید رعایت کند، چرا که سوء مدیریت ها در این زمینه ایجاد بحران می کند. اعمال نفوذ در مسئولیت ها نیز یک سوء مداخله است که نیازمند استفاده صحیح از فرهنگ مشروع قدرت در قانون هستیم.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار حفظ منابع طبیعی را یک امانت الهی دانست و گفت: باید در زمینه حفظ این میراث خدادادی تلاش کرد و آن را به عنوان یک امانت دانست، چرا که در آموزه های دینی استفاده از مسیر درست آن تاکید شده که همه ما در این زمینه مسئول هستیم تا آیندگان هم بتوانند از آنها استفاده کنند که در زمینه نگهداری صحیح از آب، نفت و گاز نیز همین دیدگاه صدق می کند‌.
ناجی فرهنگ توجه به سلامت و جان انسان را به عنوان یک آموزه مهم دینی یادکردو گفت:

امروز باید برای همه ما مهم باشد که جان یک نفر در آتش سوزی ها، سیل، زلزله و یا حادثه قطار و... چقدر مهم و ارزشمند تلقی می‌شود چرا که انسان اشرف مخلوقات و امانتی در دست مسئولین هستند که آینده نگری لازم در زمینه کاهش مرگ و میر در حوادث مهم است.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان چنین گردهمایی به امانت الهی خدمتگزاری به مردم توسط مسئولین اشاره کرد و گفت: رفتار همه ما مسئولین در نگاه مردم قرار دارد و باید نشان دهیم که چقدر امانتدار خوبی هستیم، بنابراین می طلبد که در مواجهه با بحران ها با توانمندی بیشتر و با مطالعه و پیش بینی سناریوهای مختلف، مدیریت بحران نماییم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز