مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش ۲ برابری خروج دام از خراسان جنوبی

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۱۴:۴۸:۲۷
کد خبر: ۸۰۰۰۴۷
افزایش ۲ برابری خروج دام از خراسان جنوبی
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال خروج دام سبک استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر افزایش و میزان کشتار دام نیز ۱۸ درصد کاهش داشته است گفت: باید خروج بی محابای دام از استان مدیریت شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛  جلسه وضعیت بررسی دام در استان خراسان جنوبی با حضور اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی استان برگزار شد.

وی عنوان کرد:اهمیت پرورش و نگهداری دام در خراسان جنوبی علاوه بر اینکه یک مسئله اقتصادی باشد یک مبحث امنیتی است چراکه عشایر در حاشیه مرز باسخترین شرایط و امکانات به دامداری مشغول هستند و مهاجرت آنها بر امنیت مرز‌ها تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر ورود استان به موضوع محصولات استراتژیک در حوزه دام گفت: در حال حاضر نگران دام مولد استان نیستیم اما باید خروج بی محابای دام از استان مدیریت شود.

اصغرزاده با بیان اینکه دام و محصولات دامی خراسان جنوبی خام فروشی می‌شود و هیچ بهره‌وری و ارزش افزوده‌ای برای خراسان جنوبی ندارد تصریح کرد: همچنین از 130 تن شیر تولیدی در خراسان جنوبی 80 تن آن از استان خارج می‌شود و هیچ اقدامی برای فرآوری این محصول صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت خراسان جنوبی از حیث بیماری‌های دام در سطح کشور خوب است خاطرنشان کرد: صنعت دامداری تحت تاثیر نهاده‌ها است و هزینه مسائل واکسیناسیون و دارویی در قیمت دام چشمگیر نیست.

اصغرزاده از کاهش 18 درصدی میزان کشتار دام در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: دام‌های خوب که شرایط فروش دارند از استان خارج می‌شوند و در این راستا بیشترین خروج دام استان به استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان و اصفهان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه خروج دام سبک خراسان جنوبی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر افزایش داشته است یادآور شد: در این مدت خروج دام سنگین شتر 30 درصد و دام سنگین گاو نیز حدود 5 تا 7 درصد افزایش داشته است.

 وی علت خروج این دام‌ها را نوسانات قیمت عنوان کرد و ادامه داد: نهاده‌های دامی با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد می‌شود اما در آن طرف مرز با قیمت آزاد دام خریداری می‌شود و این برای دامدران حاشیه سود بیشتری ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال 3 هزار نفر شتر از استان خارج و خام فروشی به یزد و کرمان شده است عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌ها در استان بهترین دام‌های استراتژیک برای پرورش در وهله نخست شتر و شترمرغ است اما به شرط اینکه صنایع بالادستی آن ایجاد شود و از خام فروشی جلوگیری شود.

 

نظر شما