استاندار سمنان در انجمن کتابخانه‌های‌عمومی استان سمنان؛

توسعه کتابخانه‌ها پارامتر جدی برای ارزیابی جامعه فرهنگی است/افزایش افراد کتابخوان موجب تقویت شاخص فرهنگی و کاهش آسیب ‌های اجتماعی می شود

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۱:۰۰:۳۸
کد خبر: ۸۰۲۲۰۵
توسعه کتابخانه‌ها پارامتر جدی برای ارزیابی جامعه فرهنگی است/افزایش افراد کتابخوان موجب تقویت شاخص فرهنگی و کاهش آسیب ‌های اجتماعی می شود
استاندار سمنان با اشاره به این مطلب که توسعه فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه ها پارامتر جدی برای ارزیابی جامعه فرهنگی محسوب می شود گفت: افزایش افراد کتابخوان موجب تقویت شاخص فرهنگی و کاهش آسیب ‌های اجتماعی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی  استان سمنان با حضور علیرضا آشناگر،استاندار سمنان؛ نورعلی غلامحسین نیا سماکوش،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ نادر مالکی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان سمنان؛ داوود فیض، رئیس بنیاد نخبگان استان ؛ عباس آلبویه، رئیس شورای اسلامی استان سمنان؛  جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی  استان و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان در سالن غدیر استانداری برگزارشد.
علیرضا آشناگر استاندار سمنان ضمن بیان اینکه براساس آمارهای ارائه شده وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان مطلوب است  بیان داشت: باید به محتوای کتابها توجه شود و کتابها به تناسب شرایط سنی در اختیار مخاطبان قرار گرفته شود.
وی با تاکید براینکه باید از پتانسیل ‌های آموزش و پرورش برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده شود عنوان کرد:باید به دانش آموزان مهارت تند خوانی را آموزش داد.
آشناگرتصریح کرد: امکان سنجی ایجاد کافه کتاب با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین افراد جامعه در نقاط مختلف این استان بررسی شود.
وی  با تاکید بر ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار جامعه افزود: زمینه سازی مطالعه و پرکردن زمان های خالی افراد در قالب راه اندازی کافه کتاب در فروشگاه ها، پارک ها و مراکز جمعیتی استان می تواند در آشنایی بیش از پیش مردم و کتاب تاثیر گذار باشد.
آشناگر گفت: امروز با توسعه شبکه های جهانی و فضای مجازی، علاقه برای استفاده از روش های سنتی کتابخوانی و کتاب به صورت فیزیکی بسیار کمرنگ شده است  و کتابخانه‌های دیجیتال و همچنین کتاب‌های صوتی می تواند در ترغیب افراد به مطالعه،بسیار راهگشا باشد.
استاندار سمنان افزایش تعداد کتابخوان ها را از مولفه ها و شاخصه های اصلی توسعه کتابخانه و فرهنگ کتابخوانی در یک جامعه فرهنگی برشمرد و افزود: عملکرد، درآمدها و هم چنین تخصیص اعتبارات در کتابخانه های استان سمنان نسبتأ مطلوب بوده اما نیاز است مطالبه سهم های درآمدی به خصوص از محل نیم درصد واریزی شهرداری های استان در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان داشت: در دنیای امروز تنوع طلبی در بین کودکان گسترش یافته و تجدید نظر در طراحی کتابخانه ها، دوری از شکل و شمایل سنتی و استفاده روش های قدیمی ارائه کتاب، تزریق حس طراوت و شادابی در برنامه های مرتبط با کتابخانه ها از نیازهای ضروری موفقیت در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است.
استاندار سمنان با انتقاد از تمرکزگرایی در برنامه های کلان کشور گفت: کتابخانه های عمومی روستایی ویژه روستائیان و کودکان علاقمند به کتاب، در تمام نقاط استان تقویت شود تا کودکان و اقشار مختلف روستایی که به حوزه کتاب و کتابخوانی علاقه دارند به آسانی بتوانند در موضوعات مختلف به منابع مطلوب دست یابند.
 در ادامه   نورعلی غلامحسین نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان نیز گفت: کمک شهرداری ها بابت سهم نیم درصد از درآمدها، واریزی به کتابخانه های عمومی در سال جاری، 11 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: سهم نیم درصد از درآمد شهرداری ها برای کتابخانه های عمومی در سال 97 با مبلغ 5 میلیارد و 330 میلیون ریال، نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.
سماکوش گفت: در حال حاضربیش از 64 هزار و 75 نفر در استان سمنان عضو کتابخانه های عمومی هستند و از این میزان 12 هزار نفر عضو خردسال کتابخانه‌ها ی عمومی استان هستند.
وی با بیان اینکه به ازای هر 9 هزار و 755 نفر در استان یک کتابخانه عمومی وجود دارد گفت: 55.8 درصد از اعضای کتابخانه های استان را بانوان و 44.2 درصد را آقایان تشکیل می دهند.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از برگزاری طرح چله افتخار به مناسبت 40سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.
سماکوش  با اشاره به این مطلب که  امسال چند طرح شاخص توسط کتابخانه‌های عمومی استان در قالب طرح چله افتخاربه مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود بیان داشت: اجرای طرح‌های «نقاشی با محوریت انقلاب » در شهرستان‌های سمنان،مهدیشهر و سرخه، «لیگ کتابخوانی» در شهرستان شاهرود،«پویش انقلاب »در شهرستان دامغان و «40مدرسه و40کتاب» در شهرستان‌های گرمسار و آرادان از جمله طرح ها است.
وی از برگزاری مراسم تجلیل از نویسنده مطرح و متعهد انقلاب علیرضا قزوه در استان سمنان خبر داد.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به این مطلب که برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به مناسبت‌های مختلف در حال برگزاری است خاطر نشان کرد:  استقبال شهروندان از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی سطح استان سمنان  کم نظیر است.

 

نظر شما