قائم مقام سازمان عشایری کشور نیز در نشست شورای عشایری خراسان جنوبی:

۷ برنامه اولویت دار برای عشایر کشور

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۳:۲۴:۵۱
کد خبر: ۸۰۲۷۵۲
۷ برنامه اولویت دار برای عشایر کشور
علائی به برنامه های اتقاء سطح زندگی عشایر کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر تامین دام، زنجیره تکمیل تولید گوشت قرمز، تولید شیر و فراورده های آن، صنایع دستی و عرضه های آن در نمایشگاه، توسعه گردشگری و بومگردی، عرضه گیاهان دارویی توسط عشایر، توسعه مزارع و باغات، ایجاد شرکت های خدمات مهندسی و فنی برای عشایر در نظر گرفتیم و در سال آینده محقق خواهدشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علائی قائم مقام سازمان عشایری کشور نیز در نشست شورای عشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: عشایر به دنبال آب مجازی هستند و با استراتژی کوچ به دنبال آن هستند. وی با باین اینکه 160 میلیون هکتار مساحت ایران بیان کرد: که از این میزان 34 میلیون هکتار تحت اختیار عشایر است و 59 درصد از عشایر در ایران می باشند. وی با تاکید براینکه 190 هزار تن عشایر کشور تولید می کنند افزود: یک میلیون 200 هزار نفر جمعیت عشایر کشور است که هر یک نفر عشایر گوشت قرمز 16 نفر دیگر را تامین می کنند خاطرنشان کرد: کمترین نفوذ بیگانه هیچ گزاری در عشایری نداشته ایم و عشایر کشور مرزداران بی مزد هستند. قائم مقام سازمان عشایر ایران گفت: 35 درصد صنایع دستی و 45 درصد فرش صادراتی کشور در اختیار عشایر ایران است.وی افزود: درامد خالص عشایر یک میلیون و 100 هزار تومان است که کفاف زندگی آنها را نمی کند و در برنامه توسعه ششم مقرر شده درآمد آنها را به دو برابر افزایش دهیم.

علائی بیان کرد: 165 نفر از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون عشایر هستند بیان کرد: در قانون برنامه توسعه ششم 17 بار از عشایر ذکر شده و همه این قوانین به نفع معیشت آنها است. او ارتقاء سطح دانش، مهارت، مسائل فرهنگی و مذهبی عشایر را خواستار شد و بیان کرد: در اتقاء سطح بهداشت و درمان، بودجه های سنواتی  و تسهیلات کم بهره را به عشایر در نظر گرفته شود و خراسان جنوبی در جذب تسهیلات رتبه اول را دارد. قائم مقام سازمان عشایر کشور بیشترین مشکل عشایر را در حوزه کشاورزی دانست و بیا ن کرد: 880 میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات به عشایر پرداخت کردیم که 2 میلیون 800 هزار راس و سالانه سه بار پروار بندی از مراتع خارج شده اند.علائی به برنامه های اتقاء سطح زندگی عشایر کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر تامین دام، زنجیره تکمیل تولید گوشت قرمز، تولید شیر و فراورده های آن، صنایع دستی و عرضه های آن در نمایشگاه، توسعه گردشگری و بومگردی، عرضه گیاهان دارویی توسط عشایر، توسعه مزارع و باغات، ایجاد شرکت های  خدمات مهندسی و فنی برای عشایر در نظر گرفتیم و در سال آینده محقق خواهدشد.

وی افزود: 85 هزار راس دام در خراسان جنوبی است که این استان سرآمد کشور می باشد. علائی خاطرنشان کرد: آمار سرشماری عشایری کشور در سال آینده انجام خواهد شد و عشایر کارت تا پایان برنامه توسعه ششم صادر و کلیه خدمات به عشایر از این طریق انجام می شود. وی بیان کرد: برای اولین بار 30 هزار تن جو یارانه دار به عشایر کشور اختصاص داده شده است و یک میلیارد و 600 میلیون تومان در خصوص یارانه علوفه به عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز