رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی:

راه اندازی کنسلوگری افغانستان یکی از مهمترین اولویت استان

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۶:۴۱:۰۳
کد خبر: ۸۰۵۷۹۱
راه اندازی کنسلوگری افغانستان یکی از مهمترین اولویت استان
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی انسداد مرز ماهیرود را مهمترین مشکل استان عنوان کرد و گفت: عدم ثبات در تصمیمات حوزه تجارت در افغانستان، نبود زیرساخت های مناسب، نبود کنسولگری افغانستان در بیرجند و استان در فراه از دیگر مشکلات است.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، شانزدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی به ریاست محمد صادق معتمدیان و به دبیری محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در سالن جلسات حوزه استانداربرگزار شد.

علیرضا خامه رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی نیز در این جلسه عنوان کرد: عدم توجه افغانستان به فعالیت های صادراتی، ناامنی در مسیرهای ارتباطی، عدم ثبات مسئولان گمرک افغانستان، استفاده نکردن از ظرفیت های مرزنشینان از جمله مشکلات استان با کشور افغانستان است.

وی تکمیل جاده سربیشه به فراه، تقویت هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های توانمندی های استان در افغانستان را از جمله پیشنهادات و راهکارهای توسعه تجارت خراسان جنوبی با کشور افغانستان ذکر کرد. 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بر توجه ویژه به توسعه محور شرق و حمل و نقل ترانزیت تاکید و اظهار کرد: برای اینکه نتوانسته ایم منافع سایر کشورها را در مرز استان فراهم کنیم اکنون دولت افغانستان مرز استان را مورد کم لطفی قرار داده است.

وی بیان کرد: برگزاری نشست های مشترک مرزی با مشارکت دستگاه های مرتبط، توجه خاص به منطقه ویژه بیرجند و ارایه مشوق های ویژه برای سرمایه گذاران، پیگیری برای پوشش ریسک تجاری بازار افغانستان از دیگر راهکارهای توسعه تجارت است.

خامه زر نگاه ویژه به توریسم سلامت و تسهیل در پذیرش دانشجویان افغان را از دیگر راهکارهای توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های آموزشی موجود در استان می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: روزانه به طور متوسط 2 تا سه پرواز از افغانستان به هندوستان انجام می شود که با پذیرش بیماران افغان در بیمارستان های استان می توان از این ظرفیت بهره مند شد.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه ای که دولت افغانستان داشته است در سال 98 بازارچه یزدان و دو بازارچه دیگر سال 1400 بازگشایی می شود.

وی به سه دلیل آسیب پذیر بودن مرز خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نبود ترانزیت در مرز، تجارت یکسویه صادرات به افغانستان و واردات برخی اقلام اساسی استان از جمله این آسیب هاست.

خامه زر یادآور شد: افغانستان به عنوان یک کشور همسایه با 652 هزار کیلومتر وسعت چهل و یکمین کشور وسیع دنیاست که تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2016 به میزان 600 دلار بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی میزان واردات این کشور در سال را 9 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر واردات به این کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی افغانستان را بازار هدف صادراتی چهارم ایران دانست و اظهار داشت: سهم صادرات کشور از کل تجارت خارجی به افغانستان حدود هفت درصد است.

خامه زر بیان کرد: مجموع صادرات استان به کشور افغانستان سال گذشته 117 میلیون دلار بود که از سه گمرک ماهیرود، بیرجند و بازارچه ماهیرود صادر شده است.

وی گفت: همچنین در 9 ماه ابتدای امسال مجموع صادرات 114 میلیون دلار بود که از نظر ارزشی 2 درصد کاهش را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی افزود: مجموع واردات خراسان جنوبی سال گذشته یک میلیون و 443 هزار دلار و امسال سه میلیون و 448 هزار دلار بوده که واردات کشور افغانستان با کاهش مواجه شده است.

وی عنوان کرد: مجموع صادرات ماده 116 نیز پارسال 236 میلیون دلار و امسال 109 میلیون دلار است که 54 درصد کاهش یافته و علت آن اعمال محدودیت های صادراتی و انسداد مرز بوده است.

خامه زر با بیان اینکه از 10 قلم کالای صادراتی سه کالا مربوط به استان است گفت: سیمان، خوراک طیور، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک و سنگین، نمک، روغن صنعتی سوخت و صیفی جات عمده اقلام صادراتی از استان هستند.

وی اظهار کرد: همچنین کالاهایی از جمله برنج، دستگاه کاهنده گاز، تجهیزات زهکشی گاز متان، اجزا و قطعات پل، تخم سپند، گوسفند، شاهدانه بوداده و گاو عمده اقلام وارداتی به استان هستند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز