سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان خبر داد؛

ثبت ۲۵ عنوان اثر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۱۲:۱۸:۲۵
کد خبر: ۸۰۶۸۵۴
ثبت ۲۵ عنوان اثر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 25 عنوان اثر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛«مهدی جمال» امروز و در گفت و گویی افزود: در آخرین جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور در ١٣٩٧، با تایید و تصویب اعضای شورای عالی، ٢٥ عنوان اثر تاریخی منقول از استان سمنان از عصر پیش از تاریخ مفرغ در فهرست میراث ملی ثبت شد.

وی گفت: این اشیاء ارزشمند جزء اشیاء مکشوفه از تپه و محوطه و کاخ ساسانی حصار دامغان در دهه ٧٠ شمسی است که توسط دکتر احسان یغمایی از باستان شناس سرشناس و پیشکسوت کشور حفاری و اکتشاف شده است.

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: با توجه به ازیاد تعداد آثار مکشوفه و موجود در مخزن و موزه های استان که از محوطه های باستانی مهم شهرستان های مهدی شهر، سمنان و دامغان به دست آمده ، مقرر است هر ساله حداقل تعداد ٣٠ تا ٤٠ شی، پس از تهیه گزارش و پرونده ثبت و طرح و تصویب در شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی استان سمنان جهت احراز صلاحیت و تخصیص شماره ثبت به کمیته ملی آثار ارسال شود.

«هانی رستگاران» افزود: فرآیند و ضوابط ثبت آثار منقول در کشور از سال ١٣٩٤ آغاز شده و استان سمنان تا کنون توانسته ٢٥ اثر را در این فهرست ملی آثار جای داده و تعداد ٢٠ پرونده آماده برای ارسال و بررسی تدوین کند.

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان گفت: ثبت آثار منقول در فهرست میراث ملی، زمینه حفاظت و صیانت بهینه از اشیاء تاریخی که حایز شماره فراگیر سامانه جام است را به صورت تفصیلی و جامع فراهم می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز