نشست تخصصی معاونین شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اصحاب رسانه:

مادر چاه در افغانستان و مظهر در خراسان جنوبی / هیچ آبی از مرزهای خراسان جنوبی به افغانستان خارج نمی شود

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۳:۵۰:۵۷
کد خبر: ۸۱۴۶۳۹
مادر چاه در افغانستان و مظهر در خراسان جنوبی /  هیچ آبی از مرزهای خراسان جنوبی به افغانستان خارج نمی شود
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به برخی از موضوعات هدر رفت اب در پترگان شهرستان زیرکوه گفت: مادر چاه آب که در سربالایی است در کشور افغانستان است و مظهر که آب در آن جمع می شود در ایران می باشد و طبق مطالعات هیچ آبی از ایران خارج نمی شود.

به گزارش روزنامه زعفران از خراسان جنوبی، اولین نشست تخصصی معاونین شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در اولین اتاق خبر دستگاه های اجرایی استان با حضور پورجعفر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، 3 تن از مدیران دفاتر حوزه های رودخانه و حفاظت ازآاب و جمعی از شهروندان برگزار شد.

پورجعفر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان نیز با اشاره به وضعیت کلی منابع آبی خراسان جنوبی گفت: در سطح استان 12 هزار منبع آبی شامل 3 هزار چاه، 6 هزار 252 قنات، 2 هزار و 189 چشمه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در سطح کشور کمترین تعداد چاه های غیرمجاز را دارد گفت: سالیانه 2.6 میلیون مترمکعب از این چاه برداشت می شود که تاکنون 27 چاه پلمپ شده است.

وی از شناسایی 307 حلقه چاه غیر مجاز در استان خبرداد و بیان کرد: برای جلوگیری از برداشت غیر مجاز اب اقدامات حقوقی صورت گرفته است و برخی از پرونده در دست بررسی می باشد.

او از 2 هزار حلقه چاه برقی خبرداد و عنوان کرد: تاکنون 1720  چاه کنتورهوشمند نصب شده است که 301 حلقه چاه بدون کنتور در استان داریم که منتظر نصب کنتور هستیم.

وی خرید چاه کم بازده را یکی از برنامه های شرکت آب منطقه ای دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون 5 چاه کم بازده از مالکین خریداری شد تا به تقویت سفره های زیرزمینی کمک شود.

70 درصد از سد های استان هنوز خالی است

 

پور جعفر به بارندگی های اخیر در استان اشاره کرد و گفت: این بارندگی ها نسبت به سال گذشته متوسط دراز مدت1.5 درصد رشد داشته است که نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داریم اما جزء استان های آخر هستیم و 25 استان دیگر از ما بالاتر هستند و امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده بارندگی ها ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان رشد 70 درصدی بارندگی را تجربه کردیم افزود: استان های همچون یزد، سیستان و کرمان رشد منفی داشته اند اما بیش از 70 درصد مخازن ما هنوز خالی است.

وی با تاکید براینکه 5 دست بحرانی از سال گذشته به دشت های استان افزوده شده است گفت: 120 تصرف غیرمجاز حریم رودخانه شناسایی و 60 هکتار از ابتدای سالجاری تا دی ماه آزادسازی شده است که 7 مورد برداشت غیر مجاز شن و ماسه شناسایی شد. وی تاکید کرد: ذخیره آب در پشت سدها برای استانی که 90 درصد آن تبخیر می شود به صلاح نیست و باید به پایین دست سد تزریق شود.

او تصریح کرد:90 درصد از سیلاب های استان را مهار کردیم و هیچ آبی از کشور خارج نمی شود چرا که مادر چاه در کشور افغانستان اما مظهر آب در ایران قرار دارد.

 

موضوعی که بیش از 6 ماه مردم سه روستا از توابع شهرستان خوسف درگیر کرده است زه کشی و لوله گذاری غیر مجاز بالا دست این سه روستا است. دهیار چهکندگل از زه کشی ها در این مسیر رودخانه خبرداد و گفت: 7 ماه شده است که پیگیری می کنیم و هنوز به نتیجه ای نرسیدیم. وی افزود: سی متر سنگ چین شده است و به منابع ابی پایین دست ضرر می رساند و رودخانه روبیات قبلا بدون اطلاع آب منطقه ای لوله گذاری شده است.  مسئولان آب منطقه ای  نیز گفتند که پرونده شما در دست ما نیست و فقط باید دادستان دستور ویژه بدهد. به گفته مسئولان پرونده حقوقی شده است و آب منطقه ای کاری نمی تواند بکند.

 

سد رزه آماده تحویل به بهره برداران

 

نیک نیا مدیر بهره برداری منابع آبی شرکت اب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت:7 سد مخزنی در حال بهره برداری و یکی در حال ساخت داریم که 58 میلیون متر مکعب حجم دارد  و حجم فعلی مخازن سدها حدود 13.5 میلیون مترمکعب است. وی با اشاره به اینکه بارش های اخیر 2.5 میلیون مترمکعب از سد ها را آبگیری کرده است خاطرنشان کرد: 77 درصد از مخازن هنوز خالی است.

 وی بیان کرد: 12 سد مخزن مصنوعی داریم که میزان سیلاب 3.5 میلیون متر مکعب وارد این مخازن شده است.

وی با اشاره به سد رزه که با ظرفیت 24 میلیون احداث شده و پایین دست این سد 300 هکتار زمین به آبیاری ای تجهیز شده است عنوان کرد: 22 کیلومتر خط انتقال برای این اراضی کشیده شده است و ما آمادگی تحویل به بهره برداران را داریم.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز