سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد:

کشاورزی استان یزد به سمت محصولات کم آبخواه هدایت شده است

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۹:۲۶:۴۹
کد خبر: ۸۱۵۹۲۷
کشاورزی استان یزد به سمت محصولات کم آبخواه هدایت شده است
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: وضعیت استان یزد در حوزه کشاورزی به سمت محصولات کم آبخواه و گلخانه ای هدایت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان یزد، محمدرضا خلف باغی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در گفت و گو با برنا، با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضمن رشد و تولید اشتغال، نقش بسزایی را در پویایی اقتصاد جامعه داراست، عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت رسیدن به اهداف خود که بسترسازی جهت ایجاد اشتغال پایدار همراه با حفظ و پایداری محیط زیست است تمام تلاش خود را در حمایت از سرمایه گذاران انجام می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر این سازمان با دارا بودن بالغ بر 120 نفر مسئول فنی، 40 نفر کارشناس بازدید و شرکت های مشاور و پیمانکار حقیقی و حقوقی در بخش گلخانه ها آمادگی همه جانبه در خصوص اجرای طرح های مجتمع گلخانه ای در سطح استان دارد.

خلف باغی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به حوزه فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اظهار داشت: صدور پروانه در حوزه های شیلات، دام و طیور، گیاه پزشکی، گلخانه و قارچ خوراکی به عهده این سازمان است و پیرامون این مهم در بخش گلخانه ای 599 پروانه در سال 96 صادر شده و در حوزه شیلات نیز از 680 پروانه در سال گذشته به بیش از هزار و 50 پروانه در سال جاری رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت استان یزد در حوزه کشاورزی به سمت محصولات کم آبخواه و گلخانه ای هدایت شده است؛ عنوان کرد: بیشترین گرایش فارغ التحصیلان در رشته زراعت و پس از آن گیاه پزشکی است، وجود این فارغ التحصیلان جایگاه خوبی را برای این مهم ایجاد کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد همچنین از وجود سه هزار و 700 واحد گلخانه ای در سطح استان خبر داد و گفت: 96 درصد از گلخانه ها در سطح استان فاقد مسئول فنی هستند در حالیکه اگر از مسئول فنی در تولید استفاده شود، کاهش هزینه ها می تواند هزینه پرداختی به مسئول فنی را پوشش دهد؛ با توجه به توسعه گلخانه‎‎ها در استان و این که 10 درصد گلخانه‎‎سازان کشور در استان یزد، در حال حاضر 120 نفر مسئول فنی تولید گلخانه داریم.

خلف باغی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در مرکز استان که بیشترین گلخانه‎‎های استان را داریم، تولید در قریب 50 درصد از آنها برعهده افراد غیریزدی و اتباع خارجی است و همین باعث شده تا برخی از مسئولان فنی به ویژه بانوان از حضور در این واحدها خودداری کنند.

وی توسعه پایدار و  افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی را علاوه بر اهتمام به کمیت نیازمند توجه به کیفیت دانست و گفت: قطعاً افراد بومی و ایرانی محدودیت‌‌های استفاده از برخی سموم و نهاده‎‎ها در هنگام تولید را برای حفظ سلامتی مصرف هموطنان خود لحاظ می‎کنند.

این مقام مسئول از دیگر مشکلات در این حوزه را موازی کاری دستگاه ها در بحث استعلام واگذاری زمین برشمرد و تصریح کرد: این موازی کاری هم مردم را خسته کرده و هم هزینه هایی را به متقاضیان تحمیل می کند که اگر پاسخ یک استعلام منفی باشد، ضمن تکرار پروسه باید هزینه ها نیز دوباره پرداخت شود.

خلف باغی عنوان کرد: این موضوع با مسئولان استان و 12 دستگاه مربوطه در میان گذاشته شده اما هنوز اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته و کماکان به قوت خود باقی است که امیدواریم به زودی و با همت استاندار یزد این مهم نیز حل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد آینده کشاورزی یزد را نیازمند تغییر رویکرد فارغ التحصیلان این بخش به ویژه در مباحث بهره وری و کنترل خروجی خدمات کشاورزی دانست و در پایان تصریح کرد: خواسته سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان از دولتمردان و دستگاه‎‎های دولتی واگذاری وظایف اجرایی خود به بخش خصوصی و پرداختن به امور سیاست گذاری و نظارت در راستای کوچک سازی دولت، رفع موانع اشتغال و نیز امین دانستن بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز