گزارش برنا از شورای مبادلات مرزی خراسان جنوبی با حضور سفیرایران در افغانستان:

قدمت تجارت مرزماهیرود با افغانستان بیش از ۲۰۰ سال است

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۲۱:۲۰:۴۳
کد خبر: ۸۳۲۱۵۲
قدمت تجارت مرزماهیرود با افغانستان بیش از ۲۰۰ سال است
قدمت تجارت ایران و افغانستان بیش از 200 سال است که نقشه های کشور امریکا آن این موضوع را نشان می دهد و سایت ماهیرود ماهیت لجستیکی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور محمدرضابهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان و مدیران دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی در نقطه صفر مرزی بازارچه ماهیرود استان برگزار شد.

مرزماهیرود یکی از بهترین مرزهای ایران است

داود شهرکی دبیر شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: تولید فرش دستبافت 150 هزار فرش دستبافت صادراتی است. وی با اشاره به اینکه اولین معدن مس زیزمینی کشور در شهرستان خوسف خراسان جنوبی دارد بیان کرد: 20 تن مواد معدنی طلا در استان شناسایی شده است. شهرکی با اشاره به تجارت خارجی گفت: به علت محدودیت به مدت 5 ماه تجارت با کشور افغانستان نداشتیم و به همین دلیل صادرات ما کمی کاهش یافت که در سال 98 جبران می کنیم خاطرنشان کرد: سیمان، سوخت، گازوئیل و کاشی و سرامیک بیشترین مواد صادراتی هستند. وی گفت: برنج، آنتی اکسیدان، قطعات فلزی گوسفند و محوصلات شاهدانه بخشی از واردات ما به استان و ایران است.

شهرکی بیان کرد: ترانزیت کالا در سال گذشته به کمتر از 1 سوم رسید و تجارت با افغانستان با رفع محدودیت ها بهترین کشور صادراتی است. وی با بیان اینکه 4 بازارچه با زیرساخت بسیار خوب داریم گفت: اکنون بازارچه فعال ما فقط ماهیرود است.

قدمت تجارت ایران و افغانستان بیش از 200 سال است

شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: به لحاظ سیستم حسابرسی و به ارزش کنونی 50 میلیارد تومان دولت ایران در سایت مرزی ماهیرود سرمایه گذاری کرده است. وی با تاکید براینکه این مرزی یکی از مجهز ترین بازارچه های مرزی ایران است خاطرنشان کرد: به لحاظ زیرساختی تکمیل هستیم و وضعیت جاده دو طرف مرز نیاز به ارتقاء در ایران و در کشور افغانستان نیاز به احداث جاده دارد.

وی خاطرنشان کرد: قدمت تجارت ایران و افغانستان بیش از 200 سال است که نقشه های کشور امریکا آن این موضوع را نشان می دهد و سایت ماهیرود ماهیت لجستیک دارد.

وی گفت: با توجه به احداث سالن مسافری روزانه 100 تا 120 مسافر افغانستانی از این مرز عبور می کنند.

یک سوم جمعیت استان در چهار شهرستان مرزی

فخر رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان در چهار شهرستان مرزی ما هستند عنوان کرد: با توجه به افتتاح کنسولگری ایران در فراه و در بیرجند را خواستاریم و نیازمندیم که یک نماینده از کشور فراه در بیرجند و یک نماینده ایران در استان فراه افغانستان برای صدور ویزا حضور یابند.  وی خاطرنشان کرد: طرح ایجاد فروشگاه های مرزی و مردمی شدن مرز در دست اقدام داریم و از سفیر خواستار تسهیل روابط ایران و افغانستان را داریم. وی تاکید کرد اگر این طرح اجرای شود در هر بازارچه 1500 شغل مستقیم و بیش از 5 هزار شغل غیر مستقیم در هر دو بازارچه ایجاد کنیم و به اقتصاد محلی کمک کنیم.

عدم تثیبت مدیریت گمرکات کشور افغانستان

خاشی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه عدم تثیبت مدیریت گمرکات کشور افغانستان یکی از مهمترین درخواست های ما است.

رفع مشکلات ارزی را یکی از مهمترین درخواست های منطقه ویژه اقتصادی

معاون منطقه ویژه اقتصادی رفع مشکلات ارزی را یکی از مهمترین درخواست های خود دانست و بیان کرد: وجود تعدد بانک ها در این مرز می تواند به توسعه صادرات ایران افغانستان کمک کند. وی خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 15 میلیارد تومان در زیرساخت های منطقه منفصله سرمایه گذاری شده که 10 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که در صورت رفع مشکلات ما در سالجاری این مبلغ سرمایه گذاری خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز